سیاوش فلاح‌پور: هیأتی متشکل از مسئولان عالی‌رتبه جنبش مقاومت حماس، ظهر روز جمعه وارد تهران شدند.

رياست اين هيأت با صالح عاروري، معاون رئيس دفتر سياسي حماس است و عزت‌الرشق رئيس دفتر روابط عربي- اسلامي جنبش، اسامه حمدان مسئول روابط بين‌المللي و نماينده جنبش در لبنان، زاهر جبارين از فرماندهان شاخه نظامي جنبش در كرانه غربي، سامي ابوزهري سخنگوي جنبش و محمد نصر عضو دفتر سياسي، او را همراهي مي‌كنند.

براساس بيانيه دفتر سياسي حماس، اين هيأت در جريان سفر چندروزه خود به تهران، علاوه بر بررسي روابط دوجانبه و آخرين تحولات در زمينه مقاومت عليه رژيم صهيونيستي، جزئيات آشتي اخير ميان 2جنبش فتح و حماس و روند عملياتي‌شدن آن را به اطلاع مقامات ارشد كشورمان مي‌رساند.

حماس و فتح بعد از مذاكرات فشرده‌اي كه با حمايت دولت مصر در قاهره صورت گرفت، در تاريخ 20مهر به توافقي مقدماتي دست يافتند كه براساس آن دفتر سياسي حماس در نوار غزه مسئوليت دارد تا تاريخ 10آذر، زمينه لازم براي فعاليت هيأت اداري تشكيلات خودگردان در غزه را فراهم كند. فعاليت هيأت اداري تشكيلات خودگردان در غزه، براساس توافق اخير، علاوه بر وزارتخانه‌‌هاي بهداشت، نيرو و آموزش و پرورش، شامل مديريت امنيتي نوار غزه نيز مي‌شود.

در مقابل، تشكيلات خودگردان نيز متعهد شده است تا تاريخ مذكور، حقوق كارمندان وابسته به حماس در غزه را به حالت گذشته بازگرداند و از سوي ديگر، دولت مصر نيز با بازگشايي گذرگاه رفح، زمينه را براي بهبود تدريجي شرايط معيشتي ساكنان غزه كه 2ميليون نفر ارزيابي مي‌شوند، فراهم كند.

سفر هيأت عالي‌رتبه حماس، مهم‌ترين سفر اين جنبش به ايران از منظر اهميت تركيب چهره‌هاي حاضر در آن، از زمان برگزاري انتخابات داخلي جنبش حماس در ارديبهشت سال‌جاري به شمار مي‌رود؛ انتخاباتي كه در پي آن، اسماعيل هنيه به رياست دفتر سياسي جنبش حماس برگزيده شد و زمينه را براي ايجاد تغييرات گسترده در ساختار سياسي جنبش فراهم كرد؛ ازجمله انتخاب يحيي‌ سنوار به‌عنوان رئيس دفتر سياسي جنبش در نوار غزه و صالح عاروري، براي معاونت رياست دفتر سياسي.

در نتيجه اين تغييرات، طيف نيروهاي وابسته به خالد مشعل كه نقش جدي در افزايش روابط حماس با تركيه و قطر داشته و فاصله بي‌سابقه‌اي ميان مواضع حماس و محور مقاومت ايجاد كردند، به حاشيه رفته و فضا براي بازگشت نيروهاي عمدتا نظامي در جايگاه تصميم‌گيري سياسي حماس بيشتر شده است.

يحيي‌ سنوار، پيش از اين و در جريان نشست خبري در نوار غزه، با بيان اظهارات كم‌سابقه‌اي درباره روابط اين جنبش با ايران گفته بود: هر كس گمان كند حماس روابط خود را با ايران قطع مي‌كند، اشتباه كرده است؛ ايران بزرگ‌ترين حامي مقاومت فلسطين است.

عبدالباري عطوان، سردبير روزنامه رأي‌اليوم، روز بعد از نشست خبري سنوار در غزه نوشت: مرحله آينده حماس، مرحله شاخه نظامي اين جنبش است و اصلي‌ترين ستارگان اين مرحله، عاروري و سنوار به‌حساب مي‌آيند؛ 2چهره‌اي كه علاوه بر حضور در دفتر سياسي حماس، وجه اشتراك ديگري هم دارند: تمايل براي هدايت حماس به سوي ايران، حزب‌الله و حتي شايد سوريه.

  • صالح‌ عاروري كيست؟

صالح‌ عاروري،‌ معاون 51ساله رئيس دفتر سياسي حماس، از متولدين شهر رام‌الله در سرزمين‌هاي اشغالي است.
او از سنين جواني به اخوان‌المسلمين پيوست و از زمان آغاز به‌كار فعاليت‌هاي حماس در سال 1987در اين جنبش حضور فعالانه‌اي داشت. از عاروري به همراه چهره‌هايي همچون سنوار، به‌عنوان مؤسسان شاخه نظامي جنبش حماس (گردان‌هاي عزالدين ‌قسام) ياد مي‌شود.

عاروري نقش ويژه‌اي در افزايش فعاليت‌هاي شاخه نظامي حماس در كرانه غربي داشت؛ به‌طوري‌كه رسانه‌هاي اسرائيلي او را متهم به طراحي انتفاضه اخير فلسطين كرده‌اند و بر همين اساس، از اوايل دهه 90تا سال 2010، در زندان‌هاي رژيم صهيونيستي به سر برده است. وي سرانجام در سال 2010مشروط به ترك خاك فلسطين آزاد شد.

سوريه، نخستين مقصد عاروري پس از ترك خاك فلسطين تا سال 2012بود، اما در پي آغاز ناآرامي‌هاي داخل سوريه و مواضع جنبش حماس نسبت به دولت بشار اسد، او ناچار به ترك سوريه شد و به استانبول، دوحه و سرانجام بيروت سفر كرد. گفته مي‌شود علت خروج عاروري از استانبول و دوحه، فشار نيروهاي امنيتي اسرائيل بر اين كشورها بوده است.

به گفته عطوان، عاروري نقش مهمي در حفظ روابط جنبش حماس با حزب‌الله طي سال‌هاي اخير داشته و ديدار وي با مقامات ايراني در بيروت نيز به توصيه سيدحسن نصرلله صورت گرفته است؛ ديداري كه زمينه را براي حضور صالح‌ عاروري در تهران، به‌منظور شركت در مراسم تحليف حسن روحاني رئيس‌جمهور كشورمان فراهم كرد.

معاون جديد رئيس دفتر سياسي جنبش حماس، پس از ترك تهران راهي قاهره شد تا رياست هيأت حماس در مذاكرات با جنبش فتح را به‌عهده بگيرد و سرانجام توافق آشتي فلسطيني، توسط او و عزام‌ احمد از جنبش فتح به امضا رسيد.

حضور صالح عاروري به‌عنوان رياست هيأت مذاكره‌كننده حماس در قاهره، درحالي‌كه تا پيش از معاونت وي، اين مسئوليت به‌عهده موسي ابو مرزوق بود، موجب شده است رسانه‌ها و افكار عمومي فلسطين، نقش ويژه‌اي در پيشبرد روند مذاكرات فتح و حماس براي عاروري قائل شوند.

کد خبر 385803

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha