علی ابراهیمی: بخشنامه شرکت سایپا برای افزایش قیمت ۹۰۰هزار تا ۵میلیون تومانی ۷محصول این شرکت از دیروز موجب شد تا رئیس شورای رقابت در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن غیرقانونی‌خواندن این افزایش‌ قیمت‌ها، از ورود شورا برای بررسی و پیگیری آن خبر دهد.

براساس جديدترين بخشنامه سايپا به نمايندگي‌هاي فروش اين گروه خودروسازي، قيمت ۷ محصول اين شركت افزايش يافت. براساس اين بخشنامه، قيمت سراتو دنده اتوماتيك 2000آپشنال با رشد 5ميليون توماني به 104ميليون و 158هزارتومان، سراتو دستي آپشنال با رشد 5ميليون توماني به 86ميليون و 429هزارتومان، سراتو دنده اتوماتيك 2000سي‌سي با افزايش 5ميليون توماني به 96ميليون و 145هزارتومان، چانگان با رشد قيمت 3ميليون توماني به 69ميليون و 57هزارتومان، تيبا 2 با افزايش يك ميليون توماني به 28ميليون و 616هزارتومان،

ساينا با افزايش قيمت 900هزار توماني به 28ميليون و 900هزارتومان، آريو دنده دستي 1600سي‌سي با افزايش قيمت يك ميليون توماني به 49ميليون و 745هزارتومان و آريو دنده اتوماتيك 1600سي‌سي با افزايش قيمت يك ميليون توماني به 57ميليون و 815هزار تومان افزايش يافته است. افزايش قيمت 7محصول سايپا در حالي است كه در شركت ايران خودرو نيز كه چندي پيش قيمت مصرف كننده رنو كپچر را تا ۱۰ميليون تومان افزايش داده و قيمت اين خودرو را با حذف آپشن گرمكن صندلي از 109ميليون و 900هزار به 119ميليون و 900هزار تومان رسانده است، زمزمه‌هاي افزايش قيمت محصولات ديگر به گوش مي‌رسد.

  • پيگيري در شوراي رقابت

رئيس شوراي رقابت در مورد افزايش اخير قيمت برخي محصولات سايپا در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام كرد: شوراي رقابت پيگير افزايش اخير قيمت خودروهاي مشمول قيمت‌گذاري مانند سراتو ، تيبا2 و... خواهد بود و اين موضوع را از خودروسازان پيگيري خواهد كرد. اما در مجموع همه خودروهاي موجود در بازار كشور مشمول ضوابط قيمت‌گذاري شوراي رقابت نيستند بلكه خانواده خودروهاي پرايد و پژو شامل اين ضوابط قيمت‌گذاري مي‌شود و شوراي رقابت بعد از ارائه دستورالعمل قيمت، وظيفه‌ يا بازوي اجرايي براي نظارت و كنترل قيمت‌ها ندارد.

رضا شيوا با تأكيد بر اينكه نظارت بر قيمت خودرو در بازار مصرف برعهده ساير دستگاه‌هاي نظارتي مانند سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان و تعزيرات حكومتي است، در مورد افزايش يك ميليون توماني قيمت خودرو تيبا 2، ساينا و برخي ديگر از محصولات سايپا افزود: هرگونه افزايش قيمت خودروهاي مشمول ضوابط قيمت‌گذاري خارج از چارچوب و دستورالعمل ابلاغ شده شوراي رقابت غيرقانوني بوده و شورا آن را پيگيري خواهد كرد.

وي با بيان اينكه ورود شوراي رقابت به قيمت خودروهاي مشمول ضوابط قيمت‌گذاري براي كمك به ساماندهي بازار خودروست، افزود: نظارت بر قيمت خودروهاي مشمول ضوابط قيمت‌گذاري يا خودروهاي وارداتي وظيفه شوراي رقابت نيست بلكه اين شورا با ابلاغ دستورالعمل، چارچوب تعيين قيمت‌ خودروهاي مشمول را تعيين مي‌كند و به اندازه كافي دستگاه نظارتي براي رصد قيمت خودرو در بازار داريم. شيوا تأكيد كرد با وجود اين شورا، علاوه بر پيگيري افزايش اخير قيمت محصولات سايپا درصورت شكايت مشتريان از افزايش قيمت خودرو، اين موضوع را بررسي خواهد كرد.

  • افزايش قيمت ‌محصولات سايپا قانوني است؟

معاون بازاريابي و فروش سايپا در پاسخ به خبرنگار ما ضمن تأييد خبر افزايش قيمت 900هزار تا 5ميليون توماني 7محصول اين شركت اعلام كرد: افزايش قيمت 2محصول تيبا2 و ساينا از محل مجوز‌هايي صورت گرفته كه شوراي رقابت قبلا به شركت سايپا داده است. رضا تقي‌زاده تأكيد كرد: بر مبناي اين دو مجوز افزايش قيمت پايه 700تا 800هزار توماني خودرو‌هاي مذكور با احتساب ماليات 13تا 14درصدي ارزش افزوده، عوارض، شماره‌گذاري، بيمه و... اعمال شده كه در نهايت ميزان افزايش قيمت خودروهاي مذكور براي مشتريان به يك ميليون تومان رسيده است.

رضا تقي‌زاده با بيان اينكه 3مدل خودرو آريو، چانگان و سراتو مشمول ضوابط و دستورالعمل قيمت‌گذاري مصوب شوراي رقابت نيست، افزود: افزايش اخير قيمت اين 3 مدل خودرو در انواع دنده دستي و اتوماتيك نيزمستقيما متاثر از افزايش اخير نرخ ارز و رشد هزينه نهاده‌هاي توليد بوده است. وي اظهار داشت: به‌طور مثال، قيمت فولاد رشد حدود 60درصدي داشته و نرخ برخي ديگر از نهاده‌هاي توليد مانند محصولات پتروشيمي و... نيز افزايش يافته است.

کد خبر 385808

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha