همشهری آنلاین: کتاب مطالعات انتقادی رسانه‌ها: گفتمان‌شناسی رسانه‌های خبری، نوشته سعید فرامرزیانی، پروانه فرامرزیانی و بهنام رضاقلی‌زاده توسط انتشارات سیمای شرق منتشر شد.

کتاب گفتمان‌شناسی رسانه‌های خبری منتشر شد

به گزارش روابط‌عمومی انتشارات سیمای شرق، در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «عمدتاً نگاه مغرضانة خبرها، رسانه‌ها را به تريبون تبليغاتي يك انديشه تبديل مي‌کنند كه متناسب با اهداف و منافع خود، خبرها را جهت مي‌دهند و از اين طريق آگاهي‌ مردم درباره وقايع مختلف را تحريف مي‌كنند. بدين ترتيب، عمده‌ترين متن در ميان متون رسانه‌اي كه مي‌تواند بر احساسات، عواطف، ذائقه و سليقة مخاطبان تأثير‌ بگذارد، «خبر» است. براي درك بهتر ايدئولوژي يا ايدئولوژي‌هاي يك متن، بايد به معاني بين متن‌ها يا سطرها توجه داشت. شناخت ايدئولوژي يا نظام بين‌متني رسانه‌ها مستلزم ‌به كارگيري شيوه‌اي مناسب و كيفي‌نگر است.

مطالعة حاضر نمونه‌اي از جريان‌سازي‌هاي رسانه‌هاي غربي را بررسي مي‌كند. نظير چنين جريان‌سازي‌هايي همواره در برهه‌هاي مختلف و به شکل‌هاي گوناگون عليه كشورها صورت گرفته و مي‌گيرد.... رسانه‌هاي جمعي به طور اساسي به اهرمي براي صاحبان قدرت و ثروت تبديل شده‌اند. نظام امپرياليستي رسانه‌ها توانسته با در پيش گرفتن رويكرد‌هاي شگرف، پروپاگاندايي را به كار بندد كه بر روحيات و احساسات مردم كشورهاي غيرصنعتي و در حال توسعه اثر سوء بگذارد. از اين رو، تحقيق در مورد پروپاگاندا و حوزة وسيعي از آن از اهميت شاياني برخوردار است. در اين نوشتار گفتمان حاکم بر رسانه‌هاي غالب جهان غرب در زمينه اسلام و اعراب، ايران، تروريسم، و همچنين گفتمان رسانه‌هاي بي‌بي‌سي فارسي و راديو‌فردا درباره انتخابات دوره‌هاي دهم و يازدهم رياست‌جمهوري اسلامي ايران تحليل و واکاوي مي‌شود...».

این کتاب شش فصل دارد. فصل نخست کتاب به «گفتمان و تحليل گفتمان» اختصاص دارد. در اين زمينه، اظهارات و انديشه‌هاي صاحب‌نظران مختلف اين حوزه از قبيل ون‌دايک، فوکو، فرکلاف، لاکلا و موف و... آورده شده است.

در فصل دوم به مفهوم‌شناسي و کارکردهاي ايدئولوژي و ارتباط آن با گفتمان پرداخته مي‌شود.

فصل سوم به «پروپاگاندا» و انواع مختلف آن اشاره دارد. گسترش وسايل ارتباط‌جمعي و رسانه‌هاي گوناگون، تبليغات سياسي را پيچيده و روزافزون کرده است. از همين رو، همة دولت‌ها، گروه‌ها و احزاب سياسي در تلاش‌اند با به کارگيري همة ابزارهاي تبليغي، ايده‌ها و انديشه‌هاي خويش را به مخاطبان انتقال دهند و در اين راه براي دستيابي به قدرت بيشتر از طريق جلب رضايت مردم تمام همت خود را به کار بسته‌اند.

فصل چهارم اين مجموعه به مفهوم انگاره‌سازي و بازنمايي مي‌پردازد. فناوري‌هاي ارتباطي، دنيا را آن‌گونه که هست نمايش نمي‌دهند و ما در جريان زندگي براي مشاهده مستقيم و بي‌واسطه جهان امکانات بسيار محدودي در اختيار داريم. برداشت‌هاي افکارعمومي از رخدادها از تجربيات واقعي ما سرچشمه نمي‌گيرد، بلکه از اطلاعاتي که از ديگران و از رسانه‌ها به دست مي‌آيد حاصل مي‌شود. بنابراين، جهان امروز تحت‌تأثير رسانه به جهان انگاره‌ها بدل شده است.

در فصل پنجم به مطالعات موردي از بازنمايي اسلام، اعراب، ايران و تروريسم در گفتمان رسانه‌اي جهان غرب پرداخته می‌شود.

فصل ششم به تحليل متون وب‌سايت‌هاي بي‌بي‌سي فارسي و راديو‌فردا در زمينه انتخابات دوره‌هاي دهم و يازدهم رياست‌جمهوري اسلامي ايران مي‌پردازد. مقوله‌ها يا كارويژه‌هايي که براي بررسي و توصيف متن خبرهاي رسانه‌هاي مورد بررسي به كار مي‌روند، شامل واژگان، افراد و نهادهاي مطرح در متن، قطب‌بندي يا غيرسازي (ارزش‌هاي منتسب به «خود» و «ديگري»)، استناد يا ذکر شواهد در متن، پيش‌فرض‌ها و دلالت‌هاي ضمني متن (تلقين و تداعي) هستند.

کتاب «مطالعات انتقادی رسانه‌ها: گفتمان‌شناسی رسانه‌های خبری» در 172 صفحه و با قیمت 14000 تومان منتشر شده است.

کد خبر 385816

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha