پنجمین نشست تخصصی تهیه پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی صبح دیروز در استان گیلان برگزار شد تا با مشارکت همه دستگاه‌های ذیربط پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی تکمیل و امسال به یونسکو ارسال شود.

آنطور كه معاونت ميراث فرهنگي خبر داده است، اين نشست با حضور متخصصان بنياد سوكوي آلمان، كارشناسان و صاحب‌نظران ايراني از سازمان ميراث فرهنگي، سازمان حفاظت محيط‌زيست و سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخيزداري كشور و اساتيد دانشگاه تربيت مدرس در استان‌هاي گيلان و مازندران به‌مدت يك هفته برگزار مي‌شود.

محمدحسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي كشور در اين رابطه گفت: هيأت تخصصي در راستاي تهيه پرونده ثبت جهاني جنگل‌هاي هيركاني به‌مدت يك هفته به استان‌هاي شمالي كشور (مازندران و گيلان) سفر كرده‌اند.وي افزود: كارشناسان و متخصصان ايراني و آلماني پس از بررسي تكنيكي محتويات پرونده به بازديد ميداني از سايت‌هاي طبيعي و ملي مي‌پردازند.

به گفته طالبيان قرار است در مدت يك هفته از سايت‌هاي طبيعي ليسار، گشت رود خوان، سياه رودبار در استان گيلان و اثر طبيعي خشكه‌داران، جنگل‌هاي حوزه 46كجور نوشهر و پارك جنگلي سيسنگان در استان مازندران بازديد شود.

جنگل‌هاي هيركاني يكي از منحصربه‌فردترين جنگل‌هاي باقيمانده در جهان از دوران ژوراسيك ‌است. اين جنگل‌ها بقاياي دوران سوم زمين‌شناسي هستند و 80گونه گياه چوبي به‌همراه گونه‌هاي گياهي بسيار نادر مانند راش، بلوط، توسكا، نارون، گيلاس وحشي، بارانك، سرخدار و نمدار را در خود جاي داده است. حدود 2ميليون هكتار از وسعت اين جنگل‌ها در ايران و 20هزار هكتار آن نيز در جمهوري آذربايجان واقع شده است.

مهندس ناصر مقدسي، قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور و رئيس شوراي‌عالي حفاظت از جنگل بهمن‌ماه سال گذشته پس از جلسه راهبردي ثبت جهاني جنگل‌هاي هيركاني كه با حضور معاون ميراث فرهنگي برگزار شده بود درخصوص اهميت ثبت جهاني جنگل‌هاي هيركاني به همشهري گفت كه حفاظت از مناطق طبيعي با ثبت در فهرست ميراث جهاني بالا مي‌رود چون كشورها خود داوطلبانه به‌دنبال ثبت جهاني ميراث طبيعي مي‌روند و درست به‌دليل ارزش‌هاي تاريخي و طبيعي و زيست‌محيطي جنگل‌‌هاي هيركاني است كه ايران به‌دنبال ثبت جهاني اين ميراث طبيعي است.

رئيس شوراي‌عالي حفاظت از جنگل افزود: حدود 8منطقه در جنگل‌هاي هيركاني براي ثبت جهاني مشخص شده و تلاش مي‌شود اين محدوده‌ها و مناطق تعيين شده در پرونده، معرف كل رويشگاه‌هاي هيركاني باشند.

کد خبر 385824

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha