مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

در جلسه شورای شهر تهران ۲طرح یک‌فوریتی مطرح شد که فوریت یکی از آنها سلب شد و دیگری مسکوت ماند.

 اگرچه رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران نيز در گزارشي كه ارائه داد راه‌هاي جديد درآمدهاي پايدار در حوزه حمل‌ونقل و ترافيك را مطرح كرد كه مي‌تواند مورد توجه قرار بگيرد.دستور نخست جلسه ديروز به الزام شهرداري تهران به احياي شركت مطالعات جامع حمل ونقل و ترافيك اختصاص داشت كه به‌دليل اينكه مصوبه شوراي شهر قبلي را داشت به‌مدت 2ماه مسكوت ماند تا معاونت حمل ونقل و ترافيك طبق همان مصوبه ظرف 2ماه آينده نسبت به احياي اين شركت اقدام كند. بنابراين گزارش، شهرداري تهران در يك دوره‌اي درقالب برنامه برون سپاري و ساماندهي شركت و سازمان‌هاي تابعه‌اش اين شركت را از شهرداري منفك كرد اما دوباره قرارشد به شهرداري تهران بازگردانده شود.

دستور جلسه دوم الزام شهرداري تهران به تهيه و اجراي دستورالعمل‌هاي ارائه خدمات فرهنگي، اجتماعي، رفاهي، بهداشتي، درماني، تفريحي و ورزشي به كاركنان شهرداري تهران بود. در اين‌باره نيز افشين حبيب‌زاده توضيح داد كه به واسطه همين مصوبه كه 12سال ازعمرش مي‌گذرد درعمل برخي اقدامات سليقه‌اي و بي‌ضابطه انجام شد و اشكالاتي مثل قضيه واگذاري املاك به برخي افراد به‌وجود آمد. پيشنهاد حبيب‌زاده اين بود كه شهرداري تهران ظرف 3‌ماه يك گزارش عملكرد در اين حوزه از سال‌هاي 85 تا 95 ارائه دهد ضمن اينكه بايد تمام آيين‌نامه‌ها مورد بازبيني قرار گيرد و در شوراي شهر بررسي شود تا اتفاقات يا تبعيضات قبل ديگر اتفاق نيفتد.

به گزارش همشهري، يك فوريت اين دستور جلسه با انتقاد از سوي مرتضي الويري رئيس كميسيون برنامه وبودجه مواجه شد. نظر الويري اين بود كه اين فوريت‌ها نتيجه منفي دارد و مانع مي‌شود كه مسئولين فرصت كافي براي بررسي موضوعات را پيدا كنند و حتي ممكن است منجر به مصوبه ناپخته شود. وي همچنين خواستار آن شد تا بررسي و روشن شود كه آيا اين طرح مصوبه قبلي دارد يا خير؟

الويري تأكيد كرد: خوب است كه براي هر طرح مطالعات درستي صورت بگيرد تا از تكرار يا بحث روي طرح بي‌كيفيت جلوگيري شود. اين صحبت با تأييد محسن هاشمي رئيس شوراي شهر تهران مواجه و باعث شد تا نظر ساير اعضا درمورد عدم‌نياز اين طرح به فوريت جلب شود و به همين دليل قرارشد تا اين طرح به‌صورت عادي دردستور كار شوراي شهر قرار گيرد.
نظر زهرا صدر اعظم نوري رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري هم اين بود كه چون ازشوراي شهر چهارم ده‌ها طرح و لايحه به‌صورت بلاتكليف باقي مانده و هنوز به صحن نيامده سازوكاري درنظر گرفته شود تا اين طرح‌ها نيز در دستور كار شوراي شهر قرار گيرد.

  • 2جلسه به‌جاي 4جلسه

دستور جلسه بعدي مربوط به ارائه گزارشي از چشم‌انداز، رويكردها و برنامه كلان كميسيون عمران و حمل ونقل شوراي شهر تهران بود كه از سوي محمد عليخاني، رئيس كميسيون عمران وحمل ونقل ارائه شد. پيش از ارائه اين گزارش مرتضي الويري دراعتراض به اين گزارش گفت: مواردي بايد در دستور كار شوراي شهر قرار گيرد كه جزو شرح وظايف جلسات علني باشد؛ مثلا اين گزارش را مي‌شود در سايت شورا يا در قالب مصاحبه ارائه كرد.

سؤال الويري اين بود كه با چه استناد قانوني اين گزارش در دستور كار صحن قرار گرفته است؟ وي همچنين پيشنهاد كرد اگر شورا با كمبود موضوع براي طرح در صحن علني مواجه است مجبور نيست ماهي 4جلسه علني داشته باشد بلكه مي‌شود طبق قانون ماهي 2جلسه برگزار كرد.

در واكنش به اين اظهارات ابراهيم اميني كه بعد از گذشت دقايقي از شروع جلسه به‌جاي محسن هاشمي رياست جلسه را برعهده گرفته بود از الويري خواست تا مته به خشخاش نگذارد. وي گفت: خوب است كه روساي كميسيون‌ها چشم‌اندازي از برنامه آينده‌شان را درصحن ارائه دهند و ساير اعضا به يكسري اطلاعات اجمالي دست پيدا كنند و از بخشي نگري فاصله بگيرند.

نظر مجيد فراهاني، عضو كميسيون برنامه و بودجه نيز اين بود كه خوب است به جاي ارائه گزارشي از چشم‌انداز و اهداف و رويكردهاي يك كميسيون ابتدا تكليف حضور نمايندگان شوراي شهر در جلسات كميته‌ها كه 5جلسه است به تعويق افتاده، روشن شود. در واكنش به اين انتقاد ابراهيم اميني ضمن اشاره به اينكه دستور جلسات را هيأت رئيسه تنظيم مي‌كند از اعضا خواست تا تذكراتي را كه وجاهت قانوني ندارد، مطرح نكنند؛ ضمن اينكه اگر وقت جلسه به اين حرف‌ها نگذرد به همه امور رسيدگي مي‌شود.

  • 60هزار ميليارد تومان ارثيه بدهكاري براي شهرداري

ديروز محمد عليخاني، رئيس كميسيون عمران و حمل ونقل در گزارش خود در مورد اهداف و راهبردهاي كميسيون مربوطه‌اش به رقم جديدي از بدهي‌هاي شهرداري اشاره كرد. وي گفت: علاوه بر 30هزار ميلياردي كه شهرداري تهران به بانك‌ها و پيمانكاران بدهي دارد و حالا به ما ارث رسيده، 30هزار ميليارد تومان هم پروژه نيمه تمام در شهر داريم كه 22هزار ميليارد تومان آن فقط به حوزه مترو مربوط مي‌شود.

وي در بخش ديگري از گزارش خود همچنين از وجود 7خط مصوب مترو سخن گفت و تأكيد كرد: آنچه در شهرداري قبل تحت عنوان خط 8 افتتاح شد همان ادامه خط يك است كه فرودگاه امام را به پرند وصل مي‌كند كه به اشتباه از آن به‌عنوان خط 8نام بردند و هم‌اكنون نيز كارايي ندارد. به گفته عليخاني در مجموع 15ميليون و 330هزار نفر تعداد مسافراني است كه قرار است تا سال1409 از وسايل نقليه عمومي استفاده كنند.

عليخاني همچنين سهم دوچرخه را در سيستم حمل ونقلي 6دهم درصد اعلام كرد و گفت: البته به لحاظ وضعيت جغرافيايي تهران دوچرخه پاسخگو نيست و فقط در محله‌هاي شهر مي‌توان ازاين وسيله نقليه استفاده كرد، به همين دليل نيز حدود 300كيلومتر خطوط ويژه دوچرخه سواري كه در شهر ايجاد شده درحال جمع‌آوري بوده يا بدون استفاده مانده است.

رئيس كميسيون عمران با پيشنهاد تجديدنظر درباره جانمايي پايانه‌هاي برون شهري نيز گفت: اين پايانه‌ها بايد در مبادي ورودي شهر متمركز شوند. به‌عنوان مثال پايانه آزادي به جاي منطقه 10الان بايد درمنطقه 21مستقر باشد تا روزانه بخشي از 1.5ميليون خودرويي كه وارد شهر مي‌شوند دراين پايانه پارك شوند و مردم با وسايل نقليه عمومي وارد شهرشوند.

يكي از ديگر پيشنهادهاي مطرح شده درمورد راهكاري جديد براي جذب درآمدهاي پايدار بود كه عليخاني درباره آن گفت: مي‌توان از فضاي پارك حاشيه‌اي درآمدزايي كرد و با هوشمند‌سازي‌ مي‌توان يك ميليون فضاي پارك تعيين و به‌ازاي هر يك ساعت پارك حاشيه‌اي 2هزار تومان دريافت كرد كه روزانه 24ميليارد تومان درآمد‌زايي پايدار براي شهرخواهد داشت و جايگزين مناسبي براي تراكم فروشي خواهد شد.

وي به‌عنوان راهكار در كنار توسعه حمل ونقل عمومي و هوشمند‌سازي‌ مديريت ترافيك از طراحي 60راهكار براي حل معضل ترافيك سخن گفت و افزود: اين راهكارها درقالب بسته‌اي از سياست‌ها ارائه مي‌شود.يكي ديگر از راهكارهاي كسب درآمد پايدار از نظر عليخاني عوارض تراكم ترافيك است. درواقع تردد در شهر با خودروي شخصي هزينه‌هايي به جامعه تحميل مي‌كند كه بايد از سوي مسببين آن پرداخت شود.

وي خواستار پيگيري شوراي شهر بابت اخذ عوارض از 15ميليون ليتر بنزيني شد كه روزانه در شهر مصرف مي‌شود. درضمن طبق قانون هزينه اجراي هرطرحي كه ازسوي شهرداري تهران منجر به كاهش مصرف بنزين شود مثل توسعه ناوگان حمل ونقل عمومي بايد وزارت نفت سهم خود را پرداخت كند كه متأسفانه اين اتفاق تا‌كنون نيفتاده است.

  • ساخت‌وساز مشكل‌دار در اطراف ميدان مشق

تذكر ديروز حجت نظري، عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي درخصوص ساخت وساز صورت گرفته در اطراف ميدان مشق بود كه گفته مي‌شود با مجوز معاون سابق فني و عمراني شهرداري تهران بوده است و به همين دليل نيز شهرداري منطقه پاسخگو نيست و متعقد است اين طرح در اختيار منطقه قرار ندارد.

اين در حالي است كه به گفته نظري سازه‌اي كه به‌عنوان پرديس شهرداري 5‌ماه است در دست اجراست به لحاظ بصري درحريم بلافصل دفتر روزنامه اطلاعات و محدوده ميدان مشق واقع شده است و از نظر هويتي و ارزش تاريخي نيز چنين ساخت‌وسازي اشكال دارد. وي از معاون فني و عمراني كنوني شهرداري تهران خواست تا اين موضوع را پيگيري كند. حجت نظري همچنين به طرح جذب كودكان كار از خيابان با مصوبه شوراي اجتماعي كشور اشاره كرد و گفت:

اينطور كه معلوم است شهرداري تهران به جاي اينكه امكانات را در اختيار سازمان‌هاي متولي اين طرح قرار دهد خودش مشاركت فعال داشته كه لازم است در آن بازنگري صورت گيرد. وي با زير سؤال بردن درستي يا نادرستي اين طرح گفت: آيا جمع‌آوري اين كودكان از خيابان كه عمدتا از خانواده‌هاي فقير هستند به معني حل مشكل آنهاست يا باعث مي‌شود كه به دور از منظر عمومي سر از كوره پزخانه‌ها ومراكز توليدي پوشاك درآورند كه اصلا معلوم نيست چه برسرشان مي‌آيد؟ نظري خواستار آن شد تا از نظرات و پيشنهادهاي سازمان‌هاي مردم‌نهادي كه به‌صورت تخصصي دراين حوزه مشغول به‌كار هستند نيز استفاده شود.

  • تشكيل كميته شفافيت در شوراي شهر

درحاشيه جلسه علني ديروز علي اعطا، سخنگوي شوراي اسلامي شهرتهران، ري وتجريش با حضوردرجمع خبرنگاران ازتشكيل كميته شفافيت و شهر هوشمند با استفاده از امكانات حوزه آي‌تي سخن گفت كه با هدف نهادينه كردن موضوع شفافيت در گردش و دسترسي آزاد به اطلاعات اجرايي مي‌شود.

وي گفت: شفافيت همواره يكي از شعارهاي محوري اعضاي شوراي شهر بوده است. اگر ارتباطات رو در رو بين شهروندان و مديريت شهري كم و به جاي آن حتي المقدور از فرايندهاي آي‌تي استفاده شود مي‌تواند ضمن كاستن از مراجعات حضوري از آسيب‌هاي ناشي از آن بكاهد چراكه يكي از لوازم مقابله با فساد، برقراري رابطه مردم با دولت الكترونيك است كه مي‌تواند زمينه سوء رفتار و فسادهاي اداري را از بين برده وعملا منجر به افزايش اعتماد عمومي شود. به گفته علي اعطا اين كميته ذيل كميسيون برنامه وبودجه تشكيل شده و مسئوليت آن با بهاره آروين يكي از اعضاي اين كميسيون است.

يكي ديگر از موضوعاتي كه از سوي سخنگوي شوراي شهر به آن اشاره شد بحث گودهاي ناايمن رها شده در تهران بود. وي گفت: وزارت راه و شهرسازي، سازمان نظام مهندسي، شهرداري تهران و شوراي شهر نسبت به اين گودها حساسيت پيدا كرده‌اند. اين گودها يا مشكل پروانه دارند يا درگير بحث‌ها و دعواهاي حقوقي ومالي هستند كه درآستانه فصل سرما موضوع گودبرداري‌ها به‌صورت جدي دردست بررسي است كه ازجمله آنها گود برداري رها شده برج ميلاد است كه 2هفته پيش گزارش محرمانه‌اي درمورد مسائل فني اين گود به‌دست شورا رسيده كه در دست بررسي است.

سخنگوي شوراي شهر تهران با بيان اينكه بررسي‌ها نشان داد كه دردوره مديريت قبل بعضا چراغ سبزي به مالكان نشان داده شده تا عمليات اجرايي ساختمان خود را بدون كسب مجوز انجام دهند، گفت: برخي از اين گودبرداري‌ها بعد از آغازكار در فرايند اخذ مجوز با مشكلاتي روبه‌رو شدند كه نهايتا منجر به رهاسازي ادامه كار شده است. سخنگوي شوراي شهر در پاسخ به سؤال همشهري درمورد زمان ملاقات شهردار تهران و اعضاي شوراي شهر با مقام معظم رهبري و رئيس‌جمهور گفت:

ما درخواست ديدار با سران 3قوه را داشتيم كه ديدار با آقاي لاريجاني رئيس محترم مجلس اخيرا انجام شد و به‌زودي با رئيس‌جمهور ديدار خواهيم داشت. درمورد ديدار با مقام معظم رهبري هم درخواست از سوي رئيس شوراي شهر به دفتر ايشان ارسال شده و پيگير تحقق آن هستيم.

کد خبر 385943

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha