یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
۰ نفر

دولت از املاک و اموال خود خبر ندارد. این برآیند همایشی بود که با عنوان مولد‌سازی و مدیریت دارایی‌های دولت با حضور وزیر اقتصاد و معاونان او و همچنین معاون قوه قضاییه برگزار شد.

پرونده واگذاری  نجومی املاک مورد سئوال نمایندگان مجلس است.

رحمت‌الله اكبري، معاون نظارت مالي و خزانه داري كل كشور از ثبت بيش از ۳۵۰هزار ملك دولتي با ارزش بالغ بر 5683هزار ميليارد تومان خبر داد و گفت: پيش‌بيني‌هاي اوليه حاكي است، دست‌كم تعداد يك ميليون ملك از دستگاه‌هاي اجرايي، قابليت ثبت در سامانه سادا را دارند. به گزارش همشهري، سامانه اموال دستگاه‌هاي اجرايي (سادا) به نشاني اينترنتي http://sada.mefa.ir در مرحله راه‌اندازي اوليه قرار دارد و بسياري از بخش‌هاي آن هنوز فعال نيست. با اين حال معاون نظارت مالي و خزانه داري كل كشور تصريح كرد: برآورد اوليه از ارزش دارايي‌هاي دولت، معادل 18هزار هزار ميليارد تومان است. وي اعلام كرد كه تعداد 2هزار و ۱۴۳دستگاه اجرايي در سامانه سادا ثبت نام كرده‌اند.

  • پولداريم و خبر نداريم

به گزارش ايرنا، مسعود كرباسيان، وزير امور اقتصادي و دارايي در اين همايش اعلام كرد: لايحه جامع مديريت دارايي‌هاي دولت در خزانه‌داري كل كشور در دست تدوين است تا براي طي مراحل قانوني به هيأت وزيران ارسال شود. وي با اشاره به تكليف رئيس‌جمهور براي وزارت اقتصاد به‌منظور مديريت دارايي‌هاي دولت و افزايش كارايي آنها افزود: دارايي‌هاي دولت مي‌تواند به پشتوانه اوراق تبديل شود. آنقدر اقتصاد كشور نفت زده بود كه توجهي به اين اموال و دارايي‌ها نمي‌شد و به مثابه كوه يخي بود كه ‌تنها قله آن بيرون مانده بود و بقيه‌اش ديده نمي‌شد. تعداد صفرهاي اين دارايي‌ها به قدري زياد است كه بايد گفت ما نمي‌دانستيم اينقدر پولدار هستيم.

  • مقاومت در برابر شناسايي اموال دولت

جمشيد انصاري، رئيس سازمان اداري و استخدامي كشور با بيان اينكه مديران دولتي مصمم به واگذاري املاك و اموال خود نيستند، گفت: از قديم مبناي مديران اين بوده كه نمي‌خواسته‌اند «شاه سلطان حسين» باشند و ملكي را بدهند. وي با بيان اينكه ساختمان و خودرو ناموس مديران دولتي شده است، افزود: مديران قديمي حاضر نبودند حتي يك خودروي خود را براي سرشماري در اختيار دستگاه ديگري قرار دهند.

  • 110ميليون هكتار بدون سند

احمد تويسركاني، معاون قوه قضاييه و رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور از ارزيابي و شناسايي ۱۳۵ميليون هكتار اراضي و املاك ملي در طرح كاداستر (نقشه پهنه بندي و مرزنگار) خبر داد و افزود: تنها 25ميليون هكتار از اراضي و املاك ملي مستند‌سازي شده است. به گفته وي، دولت طيف وسيعي از اين اموال و دارايي‌ها را دراختيار دارد كه بخشي از اموال به‌صورت اختصاصي و بخشي عمومي بوده است. با اين حساب دست‌كم 110ميليون هكتار از اراضي و املاك دولتي هنوز مستند‌سازي‌ نشده است.

کد خبر 385946

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha