مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۴
۰ نفر

آرزو دهقانی: گیجی، تهوع، استفراغ، سوزش شدید در ناحیه چشم و گلو، احساس گرفتگی و درد شدید در قفسه‌سینه، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی‌قراری و... علائم شایع سرماخوردگی یا آنفلوآنزاست اما جالب است بدانید همین چند علامت ساده هم می‌تواند جانتان را بگیرد؛ به‌خصوص با آغاز فصل سرما و خنک‌تر شدن هوا زمزمه‌های مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن افزایش می‌یابد.

آرزو دهقانی

طبق آمار سازمان پزشكي قانوني در سال گذشته 836نفر بر اثر مسموميت با گاز مونوكسيدكربن جان خود را از دست داده‌اند. استان تهران و خراسان‌رضوي ركورددار تعداد قربانيان اين حادثه خاموش هستند. خيلي از منابع علمي گاز مونوكسيدكربن را قاتل خاموش مي‌نامند چون گازي‌است بي‌رنگ، بي‌بو و بي‌مزه كه بر اثر سوختن ناقص مواد سوختي توليد مي‌شود. برخلاف عموم منشأ توليد مونوكسيد هميشه بخاري‌ها نيستند. هر وسيله گازسوز و به‌عبارتي وسايلي كه با سوخت آلي كار مي‌كنند خطر گازگرفتگي را دربردارند. براي مثال در پاركينگ خانه‌ها ممكن است افراد به مسموميت با CO به‌دليل روشن ماندن طولاني‌مدت خودرو در پاركينگ دچار شوند. اگر بخاري، آبگرمكن، شومينه و اجاق‌گازها سيستم تهويه نامناسب (دودكش) داشته باشند منجر به مسموميت با گاز CO خواهد شد. كار كردن خودرو در پاركينگ‌هاي دربسته از عوامل ديگر مسموميت با اين گاز كشنده است. علائم مسموميت با گاز مونوكسيدكربن در ابتدا به‌صورت سردرد همراه با احساس سنگيني خود را نشان مي‌دهد و درصورت عدم‌اكسيژن‌دهي مناسب منجر به گيجي، تهوع، استفراغ، سوزش شديد در ناحيه چشم و گلو، احساس گرفتگي و درد شديد در قفسه سينه، تشنج و تحريك‌‌پذيري، كاهش هوشياري و اغما و بالاخره مرگ مي‌شود؛ البته پيشگيري از مسموميت با اين گاز بسيار ساده است:

از وسايل گرمايشي استاندارد استفاده كنيد.
داغ بودن دودكش نيز بهترين آزمايش سلامت دودكش است.
سرد‌ بودن دودكش بخاري نشان‌دهنده عدم‌خروج گازهاي سمي است.
رنگ شعله بخاري و وسايل پخت‌و پز بايد آبي باشد. اگر رنگ شعله قرمز، زرد يا نارنجي باشد، سريعا بايد تعمير شود.
اگر در منزل از وسايل گرمايشي مانند بخاري و شومينه استفاده مي‌كنيد، برخي روزنه‌هاي جريان هوا و پنجره‌هاي كوچك در منزل را باز بگذاريد.
از روشن‌كردن شعله‌هاي اجاق‌گاز براي گرم نگه‌داشتن محيط، جدا خودداري كنيد.
تمامي دودكش‌ها بايد حداقل يك متر از سطح بام و حداقل يك‌متر از ديوار جانبي بام فاصله داشته و داراي كلاهك مخصوص به شكل (H) باشند.
همچنين از به‌كار بردن وسايل گرمايشي بدون نصب دودكش يا داراي نقص در دودكش جدا خودداري كنيد. هر وسيله گازسوز و گرمايشي بايد داراي يك دودكش مستقل و منتهي به فضاي بيرون باشد.
درون خانه به‌خصوص در اتاق خواب دستگاه هشدار مونوكسيد‌كربن نصب كنيد.
نصب و تعمير وسايل گرمايشي را به افراد مجرب و باتجربه بسپاريد.
هيچگاه داخل ماشين روشن در پاركينگ دربسته به مدت طولاني قرار نگيريد.

درصورت مشاهده فردي كه دچار مسموميت شده بايد او را به سرعت از محيط آلوده خارج كرده و در جريان هواي آزاد قرار دهيد. سريعا با اورژانس115تماس بگيريد و تا رسيدن اورژانس هيچ خوراكي يا نوشيدني‌اي به فرد مسموم ندهيد؛ چون به‌دليل حالت تهوع احتمال خفگي بيشتر مي‌شود. درصورت اطمينان از وجود گاز مونوكسيدكربن سريعا وسايل گرماسوز را خاموش كرده و جريان گاز را قطع كنيد؛ به‌هيچ‌وجه كليد برق را نزنيد؛ چون ممكن است منجر به آتش‌سوزي شود.

کد خبر 385962

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha