مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۹
۰ نفر

روز گذشته مدیر فرودگاه بجنورد اعلام کرد که برای نخستین بار در کشور مجوز فعالیت ایرتاکسی صادر شده و برای فعالیت ایرتاکسی در فرودگاه بجنورد، ۲ فروند هواپیما خریداری شده است.

نخستین مجوز تاکسی هوایی در کشور

قرار است تا 2‌ماه ديگر 2فروند تاكسي هوايي كه از آلمان خريداري شده‌اند در فرودگاه بجنورد كار خود را آغاز كنند. ايرتاكسي يا تاكسي هوايي اما به چه درد مي‌خورد و چرا كشورمان به اين مسئله نياز دارد؟

ايرتاكسي كه حالا نخستين مجوزش در كشور صادر شده مدت‌هاست در كشورهاي ديگر رايج است. تاكسي هوايي در واقع هواپيماي سبك و كوچكي است كه مي‌تواند با ظرفيتي مانند يك تاكسي يا اتوبوس معمولي در مسيرهاي كوتاه بين شهري جا‌به‌جا شود.

به گزارش همشهري، براساس تعاريف سازمان بين‌المللي هوانوردي (ايكائو)، تاكسي هوايي به استفاده از هواپيماهاي ۹ تا ۱۹ نفره در مسيرهاي بدون برنامه اطلاق مي‌شود كه صرفه‌جويي در زمان و هزينه را به‌دنبال دارد.

در واقع اين نوع هواپيماهاي كوچك مي‌توانند در شهرهايي كه فرودگاه‌هاي بزرگ ندارند رفت‌وآمد كرده و امكان حمل‌ونقل هوايي را براي اين شهرها فراهم كنند. به‌دليل تعداد اندك مسافر و انعطاف‌پذيري در برنامه‌ريزي پرواز، ايرتاكسي مي‌تواند درست مانند يك تاكسي در مسيرهاي متفاوت و متعدد جا‌به‌جا شود و به‌عنوان مثال، بعد از آنكه مسافرانش را در اصفهان پياده كرد، مسافران جديدي را به كرمانشاه ببرد.

با توجه به گستردگي ايران و وجود فرودگاه‌هاي زياد در نقاط مختلف و در مواردي نزديكي برخي از آنها به يكديگر، برقراري پروازهاي تاكسي هوايي مي‌تواند تأثير فراواني در توسعه جابه‌جايي مسافر داشته باشد و با حضور هواپيماهاي سبك و كم‌ظرفيت باعث صرفه‌جويي اقتصادي مي‌شود.

دراختيار نداشتن تاكسي هوايي براي برخي شركت‌ها باعث شده تا پيش از اين در برخي از مسيرهاي كوتاه از هواپيماهاي با ظرفيت بالا و مسافر كم استفاده شود كه ضرر اقتصادي را به‌دنبال دارد. با تاكسي هوايي اما زيان‌هاي اينچنيني تبديل به درآمد خواهد شد. يكي ديگر از مزيت‌هاي راه‌اندازي ايرتاكسي در كشور، سوق دادن صنعت هوانوردي به سمت مناطق محروم است. وضعيت باند پرواز در بسياري از فرودگاه‌هاي اين مناطق مناسب نيست اما ايرتاكسي‌ها مي‌توانند برخلاف هواپيماهاي بزرگ به رفت‌وآمد در اين شهرها بپردازند.

کد خبر 385972

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha