علی‌اصغرمحمدی: با وجود تأکیدهای مکرر آموزش‌ و پرورش مبنی بر ممنوعیت ورود کتاب‌های کمک‌آموزشی به مدارس، در سال‌های اخیر این کتاب‌ها به ‌‌‌‌‌‌‌‌‌دبستان‌ها نیز وارد شده است.

 وزير آموزش و پرورش با انتقاد از اين وضعيت گفت: در كلاس اول ابتدايي معلم چندين كتاب كمك‌آموزشي غيراستاندارد به خانواده‌ها معرفي مي‌كند و سر كلاس درس بچه‌ها را به كتاب كمك‌درسي ارجاع مي‌دهد و اين نقيصه‌اي است كه نمي‌توانيم نسبت به آن بي‌توجه باشيم. سيد محمد بطحايي در حالي از ورود كتاب‌هاي كمك آموزشي گله مي‌كند كه برخي ناشران كتاب‌هاي كمك آموزشي در بعضي مدارس جايي براي تبليغ خود دست و پا كرده‌اند كه البته اين امر بدون اجازه مديران مدارس امكان‌پذير نيست! در عين حال تبليغ اين كتاب‌ها در رسانه‌ها به‌ويژه صدا و سيما همچنان ادامه دارد. افزون بر اين، برخي از معلمان از دانش‌آموزان مي‌خواهند كه كتاب‌هاي كمك آموزشي يك ناشر خاص را تهيه كنند و هر روز با خود به كلاس بياورند. سيدمحمد بطحايي ديروز در دوازدهمين همايش تجليل از مولفان كتاب‌هاي درسي گفت: در كتاب‌هاي درسي ارزش‌هاي حاكميت، رويكردها و جهت‌گيري‌هاي نظام منعكس شده و كتاب به‌عنوان سند رسمي در تاريخ كشور برجاي مي‌ماند.

وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه چه نقايصي در كتاب‌هاي درسي و آموزش‌ها وجود دارد كه عرصه را براي ورود كتاب‌هاي كمك آموزشي باز كرده اظهار كرد: تقريبا در هيچ كشوري اينطور نيست كه در كنار كتاب درسي به‌عنوان سند رسمي ده‌ها كتاب كمك آموزشي اهداف تربيتي و آموزشي را با مشكل روبه‌رو كند.

به گفته وي رقباي زيادي به كتاب‌هاي درسي طعنه مي‌زنند و در بسياري از موارد اهداف برنامه درسي را منحرف كرده و در معرض خطر قرار مي‌دهند و توجيه آنها در پايه‌هاي بالاتر آماده ‌كردن دانش‌آموزان براي كنكور است. همچنين تنوع بسياري در بحث كتاب‌هاي كمك آموزشي شاهد هستيم كه با روش‌هاي مختلف وارد مدارس مي‌شوند و گاهي موجب مي‌شود كه كتاب‌هاي درسي در حاشيه قرار بگيرند.

  • اهميت كتاب درسي در فرايند تعليم و تربيت

وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه در حوزه كتاب‌هاي درسي با چند پرسش اساسي روبه‌رو هستيم گفت: به‌نظر مي‌رسد بايد تلاش براي پيشرفت‌ها در اين حوزه افزايش پيدا كند. ماهيت و فرايند برنامه‌ريزي درسي مهم است و پاسخگويي به نيازهاي فردي و اجتماعي افراد بسيار كند است. بطحايي تصريح كرد: كتاب درسي در مجموعه برنامه درسي و سبد يادگيري سهم عمده‌اي دارد و اگر نتوانيم براي مشكلات راه‌حلي پيدا كنيم همچنان در معرض انتقادها هستيم البته به تمام نيازهاي فردي و اجتماعي نمي‌توانيم در كتاب‌هاي درسي جواب بدهيم. وي با اشاره به اينكه بخشي از برنامه درسي ملي كه مبتني بر سند تحول تهيه شده اجرا نشده و جاي كار دارد افزود: هنوز اهداف دوره‌هاي تحصيلي كه مي‌تواند درهم‌تنيدگي بين پايه‌هاي تحصيلي ايجاد كند به اجرا در نيامده است. پيش‌تر رئيس‌جمهور در مراسم بازگشايي مدارس با انتقاد از محتواي كتاب‌هاي درسي تصريح كرد: كتاب‌هاي درسي ما دانش‌آموزان را به جاي تربيت براي فردا، براي ديروز تربيت مي‌كند.

  • علل حذف برخي تصاوير و مطالب

رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي نيز در اين همايش توضيح داد كه حذف يك تصوير يا مطلب در كتاب‌هاي درسي به‌معناي حذف يك مفهوم نيست، بلكه به‌معناي بهسازي كتاب‌هاي درسي است. اگر فشار‌هاي بيروني بخواهد بر چيزي اصرار كند كه مهلت آن گذشته است نمي‌توان كتاب‌ها را به‌روز‌رساني كرد.

حجت‌الاسلام محي‌الدين بهرام‌محمديان اظهار كرد: تدوين محتواي كتب درسي در شوراي تاليف متناسب با نياز دانش‌آموز و ملاحظه ارتباط طولي و عرضي مطالب با سال‌هاي قبل و ساير كتب درسي، آماده مي‌شود و پس از 2نوبت اعتبارسنجي، پيش نويس آن روي سايت دفتر تاليف قرار مي‌گيرد تا علاوه بر گروه‌هاي اعتبارسنجي، درسي و معلمان‌ ساير صاحب‌نظران نيز بتوانند متن را مطالعه و نظرات و پيشنهادات اصلاحي خود را به دفتر تاليف ارسال كنند.

کد خبر 385981

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha