سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۹
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: معرفی دکتر منصور غلامی، از سوی رئیس‌جمهور به‌عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم و تحقیقات در روزهای گذشته با واکنش‌های مختلف روبه‌رو شده و در این بین اعتراض‌هایی از سوی دانشجویان برخی دانشگاه‌ها به این انتخاب صورت گرفته است.

آقای دکتر غلامی

 مخالفت‌ها با اين انتخاب رئيس‌جمهور روز گذشته در چند دانشگاه ازجمله بوعلي سينا كه دكتر غلامي رئيس كنوني آن است به اوج خود رسيد. بيشتر اين نگراني‌ها نسبت به انتخاب دكتر غلامي به‌عنوان وزير آينده علوم به محدود شدن فضاي دانشگاه‌ها و تنزل جايگاه علمي كشور مربوط مي‌شود. نگراني‌هايي كه دكتر غلامي در گفت‌وگو با همشهري به آنها پاسخ داد.

  • آقاي دكتر غلامي، پس از معرفي شما به‌عنوان گزينه رئيس‌جمهور براي تصدي پست وزارت علوم و تحقيقات در برخي دانشگاه‌ها مخالفت‌هايي از سوي دانشجويان و استادان صورت گرفته است. چه پاسخي به اعتراض‌ها داريد؟

من نمي‌دانم اعتراض اين گروه از دانشجويان به چه چيزي است. اگر به اين انتخاب رئيس‌جمهور معترض هستند كه بحث جدايي است، ولي اگر نگران بحث‌هاي مربوط به فضاهاي دانشجويي و فعاليت‌تشكل‌هاي قانوني دانشگاه‌ها هستند، ‌نبايد نگراني داشته باشند. اطمينان مي‌دهم كه نسبت به گذشته فضاي بهتري در دانشگاه‌ها حاكم مي‌شود. من الان هم كه رئيس دانشگاه بوعلي سينا هستم با دانشجويان ارتباط مستقيم و نزديك دارم و با آنها از نزديك كار مي‌كنم. برخي مطالب نادرست به دانشجويان منتقل شده كه صحت ندارد و اينها نوعي فضا‌‌سازي‌ كاذب است. البته از نظر من بخشي از اين نگراني‌ها طبيعي است و علت آن هم انتقال برخي مطالب نادرست است. دانشجويان نگران نباشند ما نه‌تنها در دانشگاه‌ها مانع فعاليت و شادابي آنها نخواهيم شد بلكه به توسعه فعاليت‌ها كمك خواهيم كرد.

  • برخي از دانشجويان دانشگاه بوعلي سينا كه شما رياست آن را برعهده داريد، معتقدند در دوره رياست شما جايگاه علمي اين دانشگاه تنزل پيدا كرده است. نظر شما در اين‌باره چيست؟

نه. چنين چيزي صحت ندارد. من‌هم پيشنهاد مي‌كنم افرادي كه چنين ادعايي را طرح كرده‌اند و آنهايي كه نگران اين موضوع هستند به پايگاه اسنادي جهان اسلام مراجعه كنند تا از رتبه‌بندي دانشگاه‌ها مطلع شوند.

  • پيش‌تر در برخي از گفت‌وگوهايتان اعلام كرده‌ايد كه راه دكتر فرجي‌دانا را در وزارت علوم ادامه خواهيد داد. اين در حالي است كه برخي معتقدند شما اصولگرا هستيد، نظر شما در اين‌باره چيست؟

سابقه من از زمان ورود به دانشگاه و از زماني كه مجموعه‌هاي اصلاح‌طلب شكل گرفت، مشخص است. من در فضاهاي اصلاح‌طلبي فعاليت كرده‌ام و جزو بنيانگذاران انجمن اسلامي مدرسين هستم.

  • پس خود را يك اصلاح‌طلب مي‌دانيد؟

بله. ولي فضاي كنوني فضاي اعتدال است و لذا ما ‌مي‌خواهيم به دولت ‌كمك كنيم و همين دوستاني كه مدعي هستند و در انتخابات هم به آقاي دكتر روحاني كمك كردند درواقع به دولت اعتدال كمك كردند و طبيعي است كه گزينه‌هاي دولت اعتدال را بايد حمايت كنند. هدف من هم كمك به دولت اعتدال است.

  • برخي مخالفان مي‌گويند در فهرستي كه رئيس‌جمهور براي گزينه‌هاي وزارت علوم در اختيار داشت، شما گزينه آخر بوديد. در اين‌باره هم توضيح دهيد؟

شما وقتي 20نفر را بررسي مي‌كنيد و در نهايت يك نفر را انتخاب مي‌كنيد اين به‌معناي بهترين انتخاب است يا بدترين انتخاب؟ به هر حال رئيس‌جمهور از بين گزينه‌هاي مختلف يكي را انتخاب كرده و من هم دوست داشتم خيلي از دوستاني كه قبلا مطرح بودند انتخاب مي‌شدند، اما وقتي رئيس‌جمهور اين انتخاب را كرده‌اند، الزاما به‌معناي انتخاب بد نيست.

  • آيا براي پاسخگويي به اعتراض‌ها حاضر هستيد در يك دانشگاه حضور پيدا كنيد؟

من فعلا رئيس دانشگاه بوعلي سينا هستم و سمت ديگري ندارم. من يك كانديدا براي تصدي پست وزارت علوم هستم و پس از اينكه نمايندگان محترم مجلس به من رأي اعتماد دادند حتما با روساي دانشگاه‌ها و دانشجويان نشست‌هاي معتدد خواهم داشت و موضوعات را بررسي مي‌كنم.

  • روز گذشته نشست هم‌انديشي با روساي دانشگاه‌هاي سطح يك كشور داشتيد. نظر آنها نسبت به شما چگونه بود؟

ما با روساي دانشگاه‌هاي سطح يك كشور نشست داشتيم و دوستان از معرفي بنده استقبال كردند؛ البته اين به‌معناي همفكري در برنامه‌ها بود و مصاحبه‌هاي روساي دانشگاه‌هاي تهران، شريف و اميركبير هم وجود دارد و دوستان مي‌توانند به آنها مراجعه و مطالعه كنند. شايد من نخستين كانديداي وزارت علوم هستم كه از روساي دانشگاه‌ها براي تدوين برنامه‌هايم نظرخواهي كردم.

  • آقاي دكتر، با توجه به برخي اعتراض‌ها نسبت به معرفي شما از سوي رئيس‌جمهور براي پست وزارت علوم، آيا احتمال انصراف شما وجود دارد؟

نه، انصرافي در كار نيست و درصورت رأي اعتماد نمايندگان محترم مردم در مجلس، با توجه به برنامه‌هايي كه اجرا خواهد شد يقينا نگراني‌هاي دانشجويان رفع مي‌شود و اين را اطمينان مي‌دهم.

  • رئيس‌جمهور نسبت به‌ اعتراض‌هاي روزهاي گذشته واكنشي نداشته‌اند؟

‌خير. اينها نگراني‌هايي است كه خيلي مبنا ندارد، ولي در عين حال دانشجويان حق دارند نگران باشند اما باز هم تأكيد مي‌كنم اين نگراني‌ها به‌زودي رفع خواهد شد.

کد خبر 386103

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha