کسینا سوبچک، جوان‌ترین رقیب سیاسی این روزهای ولادیمیر پوتین، یک هفته پس از آنکه اعلام کرد قرار است در انتخابات امسال شرکت کند نخستین نشست خبری‌اش را هم برگزار کرد تا بگوید می‌خواهد «برهم‌زننده بازی» باشد.

سوبچك 35ساله كه پدرش زماني در شهرداري سن‌پترزبورگ، رئيس ولاديمير پوتين بوده ديروز در سالني كه مملو از خبرنگاران بود به انتقاد از «سيستم فاسد» پرداخت اما از شخص پوتين بد نگفت. طبق گزارش خبرگزاري تاس روسيه او به خبرنگاران گفت كه قصد ندارد عليه اشخاص موضعگيري كند. سوبچك همچنين گفت كه قرار نيست در قالب احزاب سياسي در انتخابات شركت كند و نامزد مستقل رقابت بر سر كرسي رياست‌جمهوري روسيه خواهد بود.

كسينا سوبچك كه 5سال پيش نخستين بار با حضور در تظاهرات خياباني عليه ولاديمير پوتين خبرساز شد، ديروز هم با موضعگيري‌هاي بي‌سابقه‌اش نظر بسياري را جلب كرد. او گفت كه انتخابات رياست‌جمهوري در روسيه «پرهزينه» اما «بي‌كيفيت» است و او آمده تا قواعد خودش را بر بازي انتخابات تحميل كند.

سوبچك همچنين خواستار آزادي تمامي زندانيان سياسي شد. خانم سوبچك كه خبرنگار و مجري يكي از برنامه‌هاي معروف تلويزيون روسيه است پيش از اين هم از آزادي زندانيان سياسي سخن به ميان آورده بود. او بارها اعلام كرده كه از الكسي ناوالني، از رهبران مخالفان پوتين، حمايت مي‌كند. بااين حال، ناوالني از سوبچك خواسته‌ از رقابت‌هاي انتخاباتي كنار بكشد. ناوالني اكنون در حال سپري كردن حكم 20سال زندان به‌خاطر سازماندهي اعتراضات «غيرقانوني» عليه دولت است.

سوبچك معتقد است كه مردم روسيه از سياستمداران كنوني خسته شده‌اند و خواستار ورود چهره‌هاي جديد به عرصه سياست در اين كشور هستند. بسياري از مخالفان حضور سوبچك در انتخابات معتقدند كه حضور او در رقابت باعث مي‌شود آراي مخالفان پوتين بشكند.

ولاديمير پوتين و آناتولي سوبچك، شهردار فقيد سن‌پترزبورگ از دوستان نزديك يكديگر بودند و كرملين از حضور او در انتخابات استقبال كرده‌است. در روسيه افرادي كه در قالب احزاب در انتخابات شركت نمي‌كنند بايد براي نامزد شدن 300هزار امضا جمع‌كنند. انتخابات رياست‌جمهوري روسيه 5‌ماه ديگر برگزار مي‌شود. پوتين هنوز حضورش در انتخابات را اعلام نكرده اما احتمالا طي هفته‌هاي پيش‌رو ورودش به رقابت‌ها را اعلام مي‌كند.

کد خبر 386196

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha