همشهری آنلاین: پنجاه و هفتمین شماره‌ توسعه مهندسی بازار، سال یازدهم برای مهر و آبان سال ۹۶ منتشر شد.

توسعه مهندسی بازار

این شماره نیز حاوی تازه‌ترین موضوعات بازاریابی ایران و جهان است در 80 صفحه، با کاغذ فاخر، تمام رنگی، به همراه یک فیلم آموزشی بازاریابی از دانشگاه هاروارد (به زبان انگلیسی با زیرنویس فارسی).

  • قيمت‌گذاري از سوي دولت؛ درست يا نادرست و آسيب‌شناسي بازاريابي و تبليغات ايران

توسعه مهندسي بازار در شماره‌ پيش رو - سال يازدهم، مهر و آبان 1396، شماره‌ي 57، حاوي يك ميزگرد است درباره‌ي قيمت‌گذاري، و هفت گفت‌وگو درباره‌ي بازاريابي، تبليغات، فروش، و منابع انساني در اين شماره، با آثار متعددي روبه‌رو هستید در حوزه‌هاي متنوع رفتار مصرف‌كننده، فروش، مذاكره، بسته‌بندي، به همراه يك فيلم آموزش بازاريابي از دانشگاه هاروارد (به زبان انگليسي با زيرنويس فارسي) با موضوع نوآوري ويرانگر.

  • سرمقاله - جيمي اندرسون؛ تفكر خلاق

جيمي اندرسون(Jamie Anderson) ، سرمقاله‌ي اين شماره را تحرير كرده است با عنوان تفكر خلاق. آندرسون به ايران سفر كرده و در تهران سخنراني آموزشي داشته است. وی به نوشته‌ي مجله‌ي بيزينس استراتژي ريويو - در فهرست 25 متفكر برتر جهان قرار دارد؛ يعني در كنار بزرگاني همانند گري همل، هنري مينتزبرگ، فيليپ كاتلر. مجله‌ي فايننشال تايمز از او با نام "رهبر مديريت" ياد كرده است. اندرسون در اين سرمقاله، افزون بر معرفي مؤلفه‌هاي كنوني و چالش‌برانگيز كاروكسب‌ها، روش خلاقانه‌اي را برگزيده و آن ارائه‌ي دو تمرين يا آزمون است.

  • بازار خبر

"استارت‌آپ‌ها كاري كردند كه دولتها نتوانستند" عنوان نخستين خبري است كه در صفحه‌ي 10 مي‌خوانيد. اين خبر مي‌گويد: بازيگران عرصه‌ي اقتصاد تغيير خواهند كرد. مجموعاً 25 خبر در صفحات 10 تا 15 آمده است از كوشش برندهاي خودرويي جهان براي تسخير بازار عربستان پس از آزاد شدن رانندگي زنان در اين كشور (عربستان)؛ ساير خبرها از تكنيكها، ترفندها، و كمپين‌هاي بازاريابي و تبليغات برندهاي جهاني است از مك‌دونالد، نستله، ايكيا، وال‌مارت، يونيلور، جنرال موتورز و...

  • ميزگرد قيمت‌گذاري

"قيمت‌گذاري از سوي دولت؛ درست يا نادرست" عنوان ميزگرد اين شماره است كه با حضور "استادان بازار" در دفتر نشريه برگزار شد.
حاضران ميزگرد متفق‌القول بودند كه دولت بايد پاي خود را از قيمت‌گذاري در كالاهاي غيراساسي كنار بكشد. اما درباره‌ي "حذف قيمت درج كالا" تفاوت ديدگاه وجود داشت.

  • 7 گفت‌گو از استادان بازاريابي و تبليغات ايران و جهان

گفت‌وگوهاي اين شماره عبارت بودند از:
- دكتر زهره دهدشتي شاهرخ؛ آسيب‌شناسي حال و آينده‌ي بازاريابي ايران
- استاد مهدي قراچه‌داغي، اگر نخريدند چه كنيم؟‌
- دكتر محمود دهقان، آسيب‌شناسي تبليغات ايران‌
- سه گفت‌وگو با مديران آژانس تبليغاتي كرت كريتيو
- دكتر پرويز احمدي؛ مديريت توانمندسازي كاركنان‌

  • آسيب‌شناسي بازاريابي و تبليغات ايران

دكتر زهره دهدشتي شاهرخ، نايب‌رئيس انجمن علمي بازاريابي ايران، در گفت‌وگو با نشريه، از قدرت بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي گفت. براي تشريح آن، بازاريابي ايران را از اين منظر آسيب‌شناسي كرد.

دكتر محمود دهقان، رئيس انجمن صنفي شركتهاي تبليغاتي، در گفت‌وگو با نشريه، از جايگاه كنوني انجمن صنفي تبليغات ايران گفت. در اين گفت‌گو، افزون بر ظلمي كه به تبليغات شده، دكتر دهقان راهكارهاي عملياتي را براي ارتقاي جايگاه انجمن صنفي شركتهاي تبليغاتي پيشنهاد كرده‌ است.

  • تبليغات و گفت‌وگو با مديران آژانس تبليغاتي كرت كريتيو

صفحات 50 تا 55 حاوي سه گفت‌وگو است با مؤسس و مديرعامل آژانس تبليغاتي كرت كريتيو، مدير استراتژي اين آژانس تبليغاتي، و مدير ورزش و سرگرمي كرت كريتيو. آژانس كرت كريتيو، آژانس تبليغاتي است با ماهيت رسانه‌هاي اجتماعي و ديجيتال. در اين گفت‌وگو با ماهيت متفاوتي از اين نوع آژانسها آشنا مي‌شويم. همچنين با نوع مشتريان و حفظ و نگهداري اين مشتريان آشنا مي‌شويم كه بزرگترين مشكل آژانسهاي تبليغاتي در جهان است.

  • فروش

"اگر نخريدند چه كنيم" كتابي است از تام هاپكينز. هاپكينز در زمره‌ي نوابع فروش جهان است. بدين رو، مطالعه‌ي كتاب هاپكينز براي مديران و سرپرستان فروش، و آنهايي كه شغلشان در پيوند با فروش است، ضروري است. خوشبختانه اين كتاب با ترجمه‌ي استاد مهدي قراچه‌داغي وارد بازار نشر شده است. به همين مناسبت، گفت‌وگويي با استاد مهدي قراچه‌داغي درباره‌ي اين كتاب داشتيم كه در صفحات 30 تا 33 مي‌خوانيد. به گفته‌ي وي، مهدي قراچه‌داغي با داشتن 510 كتاب ترجمه‌اي، در فهرست كانديداي ثبت در گينس قرار دارد كه بزودي اعلام خواهد شد.

  • روانشناسی فروش/ هک کردن ذهن مشتریان

ممکن است این تصور را داشته باشید که آنچه در ذهن مشتریان شما می‌گذرد، کاملاً خصوصی است و شما هیچ تأثیری بر روی فرایند تصمیم‌گیری آنها ندارید.
به هر ترتیب، اگر این تصور درست باشد، تمام دنیای بازاریابی دروغ خواهد بود. هر روز در دنیای کسب‌وکار و تجارت، بازاریابان به دنبال هک کردن ذهن مشتریان برای فروختن محصول یا خدمتی به آنها هستند. اگر می‌خواهید شما هم این کار را با مشتریان خود بکنید، باید راهها و روشهای هک کردن مغز مشتریان را بیاموزید که در ادامه هفت مورد از آنها را معرفی می‌کنیم.

  • بازارهای دیجیتال/ روندهای جدید اینترنت برای بازاریابان

آنهایی که روند تحولات اینترنت را دنبال کنند، نام مری میکر را بخوبی می‌شناسند. وی هرساله گزارش مفصلی منتشر می‌کند در مورد روندهایی که باید مورد توجه قرار بدهیم. ممکن است شما گزارش امسال وی را که مشتمل بر 200 اسلاید است، بررسی نکرده باشید. در این مطلب کوتاه، 12 نکته‌ی جذاب از این گزارش را مرور می‌کنیم

  • بازاریابی ایران/ آسیب‌شناسی حال و آینده‌ی بازاریابی ایران؛ قدرت بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

مشکلی که در حال حاضر بیشتر سازمانهای ایرانی با آن مواجه هستند، عدم استفاده از رسانه‌های اجتماعی است. بیشتر سعی می‌کنند که رسانه‌های سنتی را مورد استفاده قرار بدهند. نمی‌توان رسانه‌های سنتی را نادیده گرفت. چون بخشی از جامعه‌ی ما، هم افراد مسن و حتی گاهی نسل جوان هم از رسانه‌های سنتی استفاده می‌کنند. ولی چیزی که در دنیا رایج است، رسانه‌های اجتماعی است.

  • رفتار مصرف‌کننده/ نگرش افراد مهمتر از درآمد آنهاست!

اگر برندها صرفاً بر روی ویژگیهای جمعیت‌شناختی و طبقه‌بندی اقتصادی ـ اجتماعی خانواده‌ها متمرکز شوند، مصرف‌کنندگانی را از دست می‌دهند که شانس بزرگی برای خرید از آنها دارند!
برندها نباید مصرف‌کنندگان را بر مبنای ویژگیهای جمعیت‌شناختی و وضعیت اقتصادی آنها هدف‌گیری کنند بلکه، باید فرایندهای تصمیم‌گیری آنها را در ارتباط با خرید مدنظر قرار دهند.

  • استارت‌آپ‌ها/ مشتری‌مداری در استارت‌آپ‌ها

با رشد بیشتر استارت‌آپ‌ها، انتظار مشتریان از شما و همچنین درخواستهایشان تغییر خواهد کرد و شما از حالت واکنشی به‌منظور پشتیبانی از درخواستهای آنها به حالت پیشگیرانه‌ی حل مشکلات، پیش از بحرانی شدن، تغییر حالت می‌دهید.

  • تبلیغات/ تبلیغات خلاقانه و نوآور

تبلیغات خلاقانه، منبع ایده‌های شگفت‌آفرین است. در این صفحات شما با دامنه‌ای از تبلیغات سس، مؤسسه‌ی موسیقی، شیر مدت‌دار، و سوخت قابل بازیافت گاز زیستی خودرو آشنا می‌شوید که هر یک می‌توانند الهام‌بخش ایده‌های شما باشند.

  • بسته‌بندی خلاقانه و نوآور

بسته‌بندی دنیایی است از "دانش" و "هنر"، خلاقیت و علم که برای به‌کارگیری آن بهتر است از دنیای کنونی الهام گرفت؛ یعنی کوشش شرکتهایی را دید که برای بسته‌بندی اسنک، ماست، جعبه‌ی کفش یا کانتینر، بستنی، شامپو، شیر پاکتی، و... این خلاقیتها را به‌کار بسته‌اند.

  • مذاکره/موردکاوی

مذاکره با چینی‌ها
نقش چینی‌ها پس از برجام، و مواضع هماهنگ آنها با ایران، عملاً مناسبات ایران و چین را گسترش داده است. در این بین نگاه بازرگانان ایرانی برای روابط و مناسبات تجاری، بیشتر معطوف به این کشور خواهد شد. متن حاضر ـ مذاکره با چینی‌ها ـ حاوی نکات ریز و ظریفی است تا در هنگام برقراری روابط تجاری، مذاکرات بازرگانی با سهولت پیش رود. کافی است درباره‌ی این کشور، باور مردم و بازرگانان آنان بیشتر بدانیم.

  • نوآوري ويرانگر؛ فيلم آموزش بازاريابي هاروارد

در هر شماره از مجله، يك فيلم آموزش بازاريابي از دانشگاه هاروارد ضميمه است به زبان انگليسي با زيرنويس فارسي. در اين شماره، كلايتون كريستنسن، متفكر رديف اول مديريت جهان، مدلهاي كاروكسب و شركتهاي مرزشكن را تشريح مي‌كند.

کد خبر 386211

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha