شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۵
۰ نفر

«آیولف کوچولو» برای کسانی که از قدیمی‌های تئاتری‌ هستند، یک نوستالژی دارد، نمایشی که نزدیک به ۴۳ سال پیش آربی آوانسیان با بازی سوسن تسلیمی، سیاوش طهمورث، علیرضا مجلل و فریده سپاه منصور روی صحنه برد.

حالا قرار است محمد مهدي رفيعي از هشتم آبان ماه نمايش «آيولف كوچولو» را در سالن استاد انتظامي خانه هنرمندان روي صحنه ببرد؛ نمايشي كه به گفته رفيعي از مهجورترين كارهاي هنريك ايبسن است. رفيعي نخستين‌بار است كه در مقام كارگردان در صحنه تئاتر حضور دارد. او درباره اجرا و انتخاب متن ايبسن به همشهري گفت:«بعد از ارائه پروژه نظري، قصد داشتم متني از هنريك ايبسن كار كنم اما متني به‌جز «آيولف كوچولو». وقتي با خانم فريندخت زاهدي مشورت كردم، او اين متن را با توجه به پروژه دانشگاهي‌ام پيشنهاد داد.» رفيعي ادامه داد: «متن را چندين‌بار خواندم و از آبان سال گذشته تمرينات آغاز شد.

متن سنگيني است و چون قصدم بعد از اجراي پروژه عملي دانشگاه، اجراي عمومي بود، مبنا را ترجمه اصغر رستگار قرار دادم». رفيعي در ادامه از متن طولاني «آيولف كوچولو» گفت و اينكه متن در اجراي روي صحنه بايد خلاصه مي‌شد. اين بازيگر تئاتر يادآور شد:«با توجه به طولاني بودن برخي ديالوگ‌ها، نمايشنامه را بازنويسي كردم اما اين بازنويسي در حد خلاصه كردن بود و ايرانيزه نشد.

شروع به مختصرنويسي برخي از ديالوگ‌ها و مونولوگ‌ها كردم و بعد از بازنويسي كار را ادامه دادم كه البته برخي از بازيگران نيز تغيير كردند».اين كارگردان دليل تغيير بازيگران را نامانوس بودن شيوه اجرا و مشكل ارتباط برقرار كردن برخي از بازيگران نمايش عنوان و اشاره كرد كه سعي داشته به سمت ميني‌ماليسم پيش برود:«سعي‌ام اين بود كه خانه مجلل متن را به‌صورت ميني‌مال نشان دهم و حتي در طراحي صحنه نيز به چند باكس رسيدم.

در بازي‌ها، ميني‌مال بودن را مدنظر داشتم». رفيعي پروژه عملي دانشگاهي‌اش را 28شهريور اجرا كرده و بعد از چند ماه تمرين نمايش را هشتم آبان ماه به‌مدت يك ماه اجراي عموم مي‌برد. او در پاسخ به اين سؤال كه چرا برخلاف اغلب كارگردان‌ها سراغ بازيگران شناخته شده نرفته است، گفت: «ترجيحم اين بود كه با بازيگراني كه خودم مي‌شناختم همكاري كنم و به سمت چهره‌ها نروم تا آنچه مدنظرم است را روي صحنه بياورم». در نمايش «آيولف كوچولو» 5 بازيگر به همراه يك بازيگر كودك بازي مي‌كنند.

اين نمايش هر شب ساعت21 به‌مدت يك ساعت و 5 دقيقه اجرا مي‌شود و به گفته رفيعي موسيقي آن به‌صورت زنده بوده، و هومن صالحي تكنوازي ويلن را روي صحنه دارد. پانته‌آ ميرفصيحي، كسرا قانع، مينا صفدري، كامران محسني، محبوبه عباسي و ايليا قلي‌پور بازيگران نمايش بوده و آناهيتا آذري به‌عنوان طراح لباس و رفيعي علاوه بر كارگرداني طراحي صحنه را برعهده دارد.

کد خبر 386387

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha