همشهری آنلاین: شماره آبان‌ماه ماهنامه عصر تراکنش هم‌زمان با شروع نمایشگاه مطبوعات منتشر شد.

پنجمین شماره ماهنامه عصر تراکنش

عصر تراکنش ماهنامه‌ای است تحلیلی و آموزشی که درزمینهٔ فین‌تِک منتشر می‌شود. فین‌تک یعنی کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات مالی. بانکداری، پرداخت، بورس و بیمه بخشی از خدمات مالی‌اند و مانند زیرساختی برای انجام تجارت و کسب‌وکارها عمل می‌کنند. اساس کسب‌وکارهای مالی هم بر تراکنش قرار دارد.

عصر تراکنش در هر شماره به سراغ یکی از چهره‌های فین‌تک ایران می‌رود. در چهار شماره قبل سید ولی‌اله فاطمی اردکانی، مرتضی مقدسیان، مسعود مرتضوی و مسیح قائمیان روی جلد این نشریه رفته بودند. در شماره چهارم مسعود خاتونی عضو هیئت‌مدیره و معاون فناوری اطلاعات بانک ملی انتخاب‌شده و در گزارشی با عنوان تکان دادن فیل به برنامه‌های بانک ملی درزمینهٔ فناوری پرداخته‌شده است.

روزی روزگاری ایران؛ نگاهی به زندگی ابوالحسن ابتهاج و مهدی سمیعی؛ از چهره‌های قدیمی بانکداری در ایران، شتاب‌دهنده، سرمایه‌گذار و فضای کار اشتراکی در یک مرکز؛ چطور فینووا می‌تواند همه نیازهای یک استارت‌آپ را برطرف کند، روایت لاگارد از آینده بانک مرکزی و فین‌تک‌ها؛ جدیدها را بپذیرید و استرس فین‌تک‌ها تا امپراتوری تک‌فین‌ها بخشی برخی از مهم‌ترین مطالب این شماره ماهنامه عصر تراکنش هستند.

  • نگاهی به درون این شماره عصر تراکنش

ماهنامه عصر تراکنش دارای سه بخش کلی ایران، جهان و راهنما است. در بخش ایران و جهان گزارش‌هایی درباره کسب‌وکارهای فین‌تک ایرانی و غیرایرانی منتشر می‌شود. مخاطبان عصر تراکنش در بخش راهنما هم مطالب آموزشی و دانشنامه‌ای درباره فین‌تک ایران و جهان را مطالعه می‌کنند.

مینا والی، مدیرمسئول این ماهنامه در یادداشت خود با عنوان با فین‌تک چه باید کرد؟ به این موضوع می‌پردازد که فین‌تک با نوآوری در حال استفاده از فناوری برای تغییر ساختارهای مالی است. در اولین نگاه به نظر می‌رسد آینده خوبی در انتظار ماست. منتها کمی دقیق‌تر که نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم اگر نهادهای ناظر بخواهند با همان شیوه‌های سنتی به نظارت ادامه دهند، این آینده تیره‌وتار خواهد بود. در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم: «برخی فین‌تک را بخشی از بانکداری سایه می‌دانند. برخی نسبت به گسترش بانکداری سایه و آثار آن هشدار داده‌اند. مهم‌ترین علل رشد بانکداری سایه را هم رشد فناوری و سختگیری بیش‌ازحد قوانین بر نهادهای رسمی می‌دانند. به نظر می‌رسد در برخی صنایع، دوگانه سنتی و مدرن شکل‌گرفته که به‌مرور آثار آن روشن خواهد شد. البته در این مسیر ضعف یک موضوع غیرقابل‌چشم‌پوشی نیست و آن چیزی نیست جز قدیمی بودن قوانین و عدم آمادگی آن برای دوران جدید. قوانین قدیمی‌اند و به‌سختی به‌روز می‌شوند. قادر به کنترل بخش‌هایی که در سایه فعالیت می‌کنند، نیستند و از پس فناوری برنمی‌آیند. نظارت بر بخش‌های سنتی ممکن است و بخش‌های جدید معمولاً از تیررس قانون خارج هستند. درنتیجه شرایطی در حال شکل گرفتن است که قانون کنترل خود بر امور را ازدست‌داده است و نظارت در ضعیف‌ترین حالت خودش قرار دارد. این موضوع درباره جهان همان‌قدر مصداق دارد که درباره ایران. به نظر می‌رسد اگر قانون‌گذاران شرایط را درک نکنند و متوجه نشوند که با روش‌های قدیمی نمی‌توان بر اقتصاد جدید نظارت کرد، احتمالاً بحران‌های جدید و ویرانگری را شاهد باشیم.»

  • ایران، جهان و راهنما

چهره‌ها یکی از زیربخش‌های بخش ایران است که در هر شماره به معرفی چهره‌های مهم ماه می‌پردازد. علی نوری، مدیرعامل فناوا کارت، سید حامد قنادپور، مدیرعامل ارتباط فردا، علی رضازاده، معاون فناوری اطلاعات بانک انصار و محمد گرکانی‌نژاد مشاور بانک مرکزی انتخاب‌های این شماره عصر تراکنش هستند. در بخش فوکوس هم تک‌عکس‌هایی درباره مهم‌ترین رویدادهای ماه انتخاب می‌شود که در این شماره تصاویری از پروژه باغ موزه بانک مرکزی، ایران ارقام، دیدی بود و ساختمان قدیمی بانک مسکن انتخاب‌شده است. پری‌ناز قاسمی در گزارشی مفصل فینووا را معرفی کرده است. Finnova که مخفف Fintech Innovation Nova است، بر دو حوزه فضای همکاری مشترک و سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر با شعار توانمندسازی ستاره‌ها (Empowering the stars) در حال حاضر یکی از بازیگران اصلی در اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری کشور است.

فینووا مکانی است که استارت‌آپ‌ها، منتورها و مشاوران، شرکت‌های بزرگ و تخصصی و سرمایه‌گذاران گرد هم می‌آیند تا با هم‌افزایی و مشارکت در این اکوسیستم، فضای مناسبی برای رشد و توسعه کسب‌وکار استارت‌آپ‌ها فراهم کنند. همچنین فینووا با ایجاد فضای همکاری مشترک، سعی دارد به ترویج فرهنگ کار گروهی بپردازد تا استارت‌آپ‌ها در کنار یکدیگر چالش‌های کار تیمی را در محیطی که متناسب با نیازهای خاص این دوره از کسب‌وکارشان پیش‌بینی شده است، تجربه کنند. فینووا با تمرکز بر سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌های مبتنی بر فناوری‌ها و نوآوری‌های مالی در تلاش است تا حمایت همه‌جانبه‌ای از استارت‌آپ‌های مستعد و فعال این حوزه داشته باشد. تیم‌ها لزوماً باید دارای ایده (در حوزه فناوری‌های مالی)، تیم و محصول باشند.

مهدی قانع، معمار فناوری مراکز داده در یادداشتی خواندنی با عنوان «از استرس فین‌تک‌ها تا امپراتوری تک‌فین‌ها» به موضوع انقلاب فین‌تک در ایران پرداخته است. فاطمه عبدالعلی پور هم در گزارشی متصل نشدن سیستم‌های پرداخت ایران و جهان را واکاوای کرده است. مینا حاجی هم تأثیر استارت‌آپ‌های فین‌تک در اقتصاد مقاومتی را بررسی کرده است. هر شماره در عصر تراکنش چند استارت‌آپ مهم فین‌تک ایران معرفی می‌شوند. در این شماره نوبت به نیو رسیده است که بچه‌های این استارت‌آپ از خودشان بگویند. رضا قربانی و علی بیات دستاوردهایشان از جیتکس را در یک مجموعه گزارش تصویری ارائه کردند. گفت‌وگو با مسعود خاتونی معاون فناوری اطلاعات بانک ملی درباره فین‌تک، کارت‌به‌کارت، بله و چند چیز دیگر از دیگر مطالب این شماره است. آرش ترابی هم در بخش نوستالژی به زندگی حرفه‌ای ابوالحسن ابتهاج و مهدی سمیعی و برخورد دراماتیک این دو در تاریخ پرداخته است.

در بخش جهان علاوه بر معرفی چهره‌های مطرح فین‌تک، تصاویری از هنگ‌کنگ و رویداد سیبوس در تورنتو کانادا منتشرشده است. نظر بانک مرکزی آلمان درباره زنجیره بلوک به همراه یادداشتی از فاطمه امیری فعال فضای استارت‌آپی در آلمان درباره مقایسه اکوسیستم استارت‌آپی ایران و آلمان از جمله مطالب بخش جهان است. گزارشی خواندنی درباره آینده خودپردازها در ۵۰ سال آینده با ترجمه افسانه آتش‌افروز، گزارشی درباره سنگاپور که در حال تبدیل شدن به مرکز زنجیره بلوک جهان است، گزارشی درباره حضور گوگل در بازار کیف پول موبایلی هندوستان، یادداشتی از جیم ماروس درباره تأثیر آیفون ۱۰ بر موج ساختارشکن بعدی بانکداری همراه از دیگر مطالب بخش جهان است.

در هر شماره عصر تراکنش متن کامل یک سخنرانی منتشر می‌شود که با فین‌تک مرتبط است. در این شماره متن کامل سخنرانی کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول درباره آینده بانکداری مرکزی و فین‌تک‌ها منتشرشده است.

در بخش راهنما اینفوگرافیکی درباره داستان پی‌پال منتشرشده است. در بخش راهنما مانند شماره‌های پیش کتاب‌های مرتبط با فضای فین‌تک معرفی‌شده است. علاوه بر این در این شماره نگاهی انداخته‌ایم به مهم‌ترین نشریه‌ها و رسانه‌های مرتبط با فضای فناوری‌های مالی در جهان. در هر شماره عصر تراکنش بخشی از متن یک کتاب هم منتشر می‌شود که این بار نوبت به کتاب بانک هوشمندتر رسیده است. این روزها تب بیت‌کوین حسابی بالا گرفته است. برای پاسخ به سؤال‌هایی که خیلی‌ها درباره بیت‌کوین دارند دو مطلب در بخش راهنمای این شماره منتشرشده است. در یکی از آنها تلاش شده به ۱۲ سؤال درباره بیت‌کوین پاسخ داده شود و در دیگری به بهانه فیلم بانکداری با بیت‌کوین داستان بیت‌کوین روایت‌شده است.

ماهنامه عصر تراکنش در ۱۱۶ صفحه رنگی با کاغذ گلاسه به قیمت 20 هزار تومان ابتدای هرماه منتشر می‌شود. نسخه الکترونیکی نشریه عصر تراکنش در اپلیکیشن‌های جار و طاقچه نیز ارائه می‌شود. همچنین دریافت اشتراک از طریق وب‌سایت راه پرداخت امكان پذير است.

کد خبر 386413

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha