مجموع نظرات: ۰
شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: در حال حاضر تعداد کاربران فعال محصولات مختلف اپل به مرز یک میلیارد نفر رسیده است. مدیران اپل هم‌چنان از تصاویر و صدای استیو جابز در رویدادهای اپل استفاده می‌کنند

اپل

مرور خبرهای مربوط به دنیای فناوری هیجان ویژه‌ی خودش را دارد، اما به نظر می‌رسد بخشی از این شوروهیجان به خاطر خود این محصول‌ها نیست.

هر سال قبل از معرفی آی‌فون جدید، همه می‌دانند باید منتظر چه چیزی باشند، اما با این حال همه‌ی ما با شور و اشتیاقی بی‌مانند به استقبال تازه‌ترین دستاورد اپل می‌رویم، اما این فرایند چگونه اتفاق می‌افتد؟

آنچه در ادامه می‌خوانیم، روایتی است شخصی از خبرنگاری به نام «مت هونان» (Mat Honan) از حضورش در مراسم رونمایی از آخرین آی‌فون اپل.

مت هونان در این گزارش کوشیده است به این پرسش پاسخ دهد.وقتی «تیم کوک» (Tim Cook)، مدیرعامل شرکت اپل، روی صحنه رفت تا آی‌فون‌های جدید، نسل جدید اپل‌واچ و آخرین «اپل تی‌وی» (Apple TV) را معرفی کند

مهم‌ترین چیزی که ذهن همه را درگیر کرده بود، این نبود که بالاخره جنگی هسته‌ای بین آمریکا و کره‌ی شمالی در می‌گیرد یا نه؛ وضعیت ایالت‌های تگزاس و فلوریدا پس از دو توفان خانمان‌برانداز هم مسئله‌ی اصلی حاضران نبود، بحث‌های مربوط به دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر آمریکا هم در اولویت قرار نداشت

در این هیاهوی رسانه‌ای، همه‌ی حاضران در مراسم رونمایی از تازه‌ترین آی‌فون به همراه بسیاری دیگر که در نقاط مختلف جهان مشغول دنبال کردن خبرهای این رونمایی بودند

تنها یک چیز در ذهن داشتند: اپل امشب چه محصول‌هایی را معرفی خواهد کرد و تازه‌ترین آی‌فون چه مشخصاتی خواهد داشت؟
به این دلیل ساده که توانایی اپل برای کنار زدن غوغای رسانه‌ها و قرار گرفتن در مرکز توجه، مثال‌زدنی است.

از زمانی که استیو جابز نخستین آی‌فون را معرفی کرد، چیزهای زیادی در جهان تغییر کرده و یکی از این تغییرات، افزایش هیاهوی رسانه‌ها (و شبکه‌های اجتماعی) بوده است.

هیاهویی که آی‌فون، در کنار گوشی‌های هوشمند دیگر، در پدید آمدنش بی‌تاثیر نبوده‌اند. به لطف موفقیت و قدرت شرکتی که تیم کوک رهبری می‌کند.

به این ترتیب بود که عصر آن روز، مهم‌ترین درگیری ذهنی همه، آی‌فون بود. این چیزی بود که در توییتر به‌خوبی می‌توانستید ببینید: هنگام برگزاری این رویداد موضوع «آی‌فون ۸» در صدر بود.

  • برگزاری رویداد به سبک اپل

اپل کنفرانس مطبوعاتی ندارد، بلکه «رویداد» برگزار می‌کند. روز سه‌شنبه، این رویداد در خانه‌ی جدید اپل برگزار شد؛ محوطه‌ای که بیش از ۷۰۰ هزار متر مربع مساحت دارد که به گفته‌ی تیم کوک: «ترکیبی از ساختمان و فضای سبز».

محوطه‌ای که به‌راستی حیرت‌انگیز است؛ تپه‌هایی دیدنی دارد و طبق ادعای اپل، در حدود ۹۰۰۰ درخت جدید در این محوطه کاشته شده است.

این چشم‌انداز به خوبی منظره‌ی «کوپرتینو» (Cupertino) را پوشانده و منظره‌ی درهم و برهم ساختمان‌های اطراف را از دید پنهان کرده است.

همه چیز کاملا تازه است. به طوری که حتی بوی کودی که پای درختان و گیاهان ریخته شده، به مشام می‌رسد. در چنین چشم‌اندازی است که «سفینه‌ی فضایی» جدید اپل- ساختمان مقر جدید این شرکت- خودنمایی می‌کند.

  • ورود به پایگاه اپل

همین طور که خبرنگاران همراه با هوای گرم کالیفرنیا وارد این ساختمان می‌شدند، نماینده‌های اپل از ما استقبال می‌کردند؛ کسانی که به فاصله‌های یک متری در طول مسیر ایستاده بودند و ضمن راهنمایی کردن، روز خوبی برایمان آرزو می‌کردند.

آن‌ها تقریبا تلقین می‌کردند که روز خوبی خواهیم داشت. آن‌ها ما را به سوی «سالن استیو جابز» (Steve Jobs Theater) راهنمایی کردند که مانند پناهگاهی زیرزمینی در دل زمین قرار داشت و طبقه‌ی بالای آن با گنبدی شیشه‌ای پوشیده شده بود.

در این سالن شیشه‌ای بود که صبحانه‌مان را خوردیم؛ صبحانه‌ای شامل تخم بلدرچین به همراه پولنتا و ماهی سالمون با کرم تازه. وقتی زمان مقرر فرا رسید

همه را از آن سالن بزرگ شیشه‌ای به سمت طبقه‌ی پایین و سالن محل برگزاری رویداد راهنمایی کردند؛ جایی که صندلی‌های روکش چرمی و اسپیکرهای غرنده انتظارمان را می‌کشیدند.

سپس چراغ‌ها خاموش شد. خبرنگاران بین‌المللی ظاهرا آن‌جا بودند تا تازه‌ترین خبرهای مربوط به بهترین گوشی هوشمند جدید جهان را مخابره کنند، اما از آن‌ها خواسته شد لپ‌تاپ‌های خود را ببندند تا اختلالی در روند اجرای نمایش ایجاد نشود و در آن تاریکی، صدای استیو جابز پخش شد.

این رویداد خبری با کلمات استیو جابز آغاز شد که می‌گفت اپل در گذشته چگونه بوده و در آینده چگونه خواهد بود. لحظه‌ی احساسات برانگیزی بود و به وضوح تیم کوک و بسیاری از کارکنان اپل که در میان حاضران نشسته بودند، تحت تاثیر قرار گرفتند.

صدای تشویق و ابراز احساسات حاضران سالن را غرق کرد. این همان لحظه‌ای است که اغلب تماشاگران پخش زنده‌ی ویدئویی رویدادهای اپل، به آن واکنش نشان می‌دهند.

می‌توانید چنین تصور کنید که این سروصدا، به فریادهای خبرنگارانی مربوط می‌شود که با خوشحالی ابراز احساسات می‌کنند.

گرچه برخی از خبرنگارها واقعا چنین کاری می‌کنند، اما در واقع این کارمندان خود اپل هستند که بخش بزرگی از این سر و صداها را ایجاد می‌کنند

کارمندانی که این‌جا و آن‌جا، در بین حاضران نشسته‌اند و هر وقت لازم باشد احساساتشان را ابراز می‌کنند. اما نمایش اصلی زمانی آغاز شد که تیم کوک «آنجلا آرندتس» (Angela Ahrendts) را روی صحنه دعوت کرد.

آنجلا آرندتسی که سابقا مدیرعامل شرکت «بِربِری» (Burberry) بوده و اکنون به اپل آمده تا به بخش فروش این شرکت کمک کند.

آرندتس یکی از تازه‌ترین تغییرات فروشگاه‌های اپل را این‌گونه برای حاضران تشریح کرد: «ما دیگر به این‌ها «فروشگاه» نمی‌گوییم. ما این ساختمان‌ها را «محوطه‌های شهری» می‌نامیم، چون این‌ها محلی برای جمع شدن افراد هستند».

این جمله‌ی آرندتس در واقع کلید اصلی برای درک مقصود اصلی مهندسان اپل است.

کسب‌وکار اپل تولید گوشی یا کامپیوتر نیست، کسب‌وکار این شرکت آن است که شخصیت مورد علاقه‌تان را به شما بفروشد و این معمولا همان کاری است که زبان برندسازی انجام می‌دهد.

پس از حرف‌های آنجلا آرندتس، مجموعه‌ای از محصولات جدید اپل رونمایی شد؛ ساعت‌های هوشمند اپل، اپل تی‌وی‌ها و گوشی‌های هوشمند جدید.

به ما گفته شد «اپل واچ» (Apple Watch) بهترین است. (بهترین در چه چیزی؟ کسی اهمیتی نمی‌دهد!) تراشه‌ای که بسیاری از این محصول‌ها را نیرو می‌دهد، مشخصات فنی روشنی ندارد.

به جای آن از عبارتی مانند «A11 Bionic» برای اشاره به این تراشه‌ها استفاده می‌شود. سپس نوبت به «انیموجی» (Animoji) فناوری تشخیص چهره و «یک چیز دیگر» می‌رسد.

ارائه‌ای که با حرف‌های مدیرعامل سابق شرکت بِربِری آغاز شده بود، به معرفی گوشی هوشمندی ختم می‌شود که برای توصیف آن تنها می‌توان از اصطلاح لوکس استفاده کرد.

حسين رحماني/منبع:همشهري دانستنيها

کد خبر 386427

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha