بشیر حاجی بیگی: طی ۱۰سال گذشته شیوع هپاتیتB در جــامـعه اهــداکـنندگـان خون کاهش یافته و آمار از سال ۱۳۸۶از۰/۴۳ درصــد (۴۳مــورد مثبــت در ۱۰هزار نفر) به کمتر از ۰/۰۸۱ درصد (۸مورد مثبت در ۱۰هزار نفر) در سال ۱۳۹۵ و در زمینه هپاتیتC از ۰/۱۲ درصد با یک کاهش چشمگیر به ۰/۰۳۲ درصد یعنی ۳مورد مثبت به ازای هر ۱۰هزار نفر تا پایان سال ۹۵رسیده است. این درحالی است که شیوع هپاتیت B در جامعه عادی بیش از ۲درصد و در مورد هپاتیت C بین ۰/۵ تا ۰/۷ درصد است.

هم‌اكنون ميزان شيوع هپاتيت B و C در جمعيت اهداكنندگان خون با فرهنگسازي، آموزش و ارتقاي فرايند‌هاي انتخاب اهداكننده و اجراي برنامه خودحذفي محرمانه و حذف خون جايگزين 10برابر كمتر از جمعيت عمومي كشور است و در منطقه مديترانه شرقي و آسياي ميانه، كشور ما با برخورداري از بهترين شاخص‌هاي سلامت خون و كمترين ميزان شيوع عفونت‌هاي منتقله از خون ازجمله هپاتيت B و C و با افزايش شاخص اهداكنندگان مستمر خون، استفاده از كيت‌هاي غربالگري استاندارد، بهره‌گيري از سيستم اتوماسيون، اجراي روش‌هاي بهينه توليد در مراكز انتقال خون سراسر كشور سرآمد اين كشورهاست.

البته در حال حاضر در جامعه عمومي كشور نزديك به يك و نيم ميليون نفر مبتلا به ويروس هپاتيت B مزمن و نزديك به200هزار نفر مبتلا به هپاتيت C مزمن هستند. در سراسر جهان 400ميليون نفر مبتلا به هپاتيت‌هاي ويروسيB و C هستند.

همچنين طبق جديدترين آمار سازمان انتقال خون در ايران هپاتيت B در سال 1395به 8مورد از هر 10هزار واحد اهداي خون جمع‌آوري شده و در مورد هپاتيتC اين آمار در هر 10هزار واحد خون اهدايي جمع‌آوري شده به 3مورد رسيده است. در قاره پهناور آسيا كشورهاي ايران، ژاپن، كره‌جنوبي و سنگاپور كشورهاي برتر در زمينه تضمين كيفيت و سلامت خون و فرآورده‌هاي آن هستند.

در مورد HIV طي 10سال گذشته در اهداكنندگان خون در سراسر كشور 3 مورد در 100هزار واحد خون اهدايي بوده است. هم‌اكنون با توجه به واكسيناسيون نوزادان عليه هپاتيت Bدر كشور، آمار هپاتيت B رو به كاهش است.اين شيب كاهشي، آرامش اطمينان‌بخشي را براي عزيزان مصرف‌كننده خون و فرآورده‌هاي آن در كشور به‌دنبال دارد.در پايان بايد گفت خون‌هايي كه از نظر هپاتيت و HIV در مراكز انتقال خون شناسايي مي‌شوند از چرخه انتقال خون خارج مي‌شود.

کد خبر 386428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha