همشهری آنلاین: معاون اول رئیس جمهور گفت:وقتی فساد نهادینه می‌شود که رانت وجود داشته باشد و افراد پاسخگو نباشند و رسانه‌ها در میدان نباشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری در افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات گفت: نمایشگاه مطبوعات میدان گفتگوست مخصوصا در حوزه عمومی کشور ظرفیتی است تا نقش رسانه‌ها به مردم و مسئولان توضیح داده شود و از آن برای ارتقای ظرفیت‌ها استفاده شود.

وی با اشاره به خاطره‌ای اظهار داشت: من وقتی در اصفهان استاندار بودم با پدیده‌ای بنام کوچه‌های آشتی‌کنان روبرو شدم. نمایشگاه مطبوعات هم فرصتی است که همه یکجا جمع شده و باهم گفتگو کرده و با این گفتگو به ظرفیت‌های کشور اضافه می‌کنند.آقای روحانی همیشه با علاقه در نمایشگاه مطبوعات حضور می‌یافتند و امسال هم برنامه‌ریزی کردند ولی به دلیل کثرت کار از من خواستند در این مراسم حضور یابم به همین خاطر مراتب سپاس، خداقوت و خسته نباشید ایشان را به شما ابلاغ می‌کنم.

جهانگیری با بیان اینکه جایگاه مطبوعات و رسانه باید در اندازه واقعی خود باشد، تصریح کرد: باید حس همدلی با رسانه‌ها را پیدا کنیم. گاهی یک رسانه طوری رفتار می‌کند که ما نمی‌پسندیم ولی ما نباید از رسانه دوری کنیم یا رسانه‌هراسی کنیم. نباید از رسانه ترسید. رسانه جای گفتن و شنیدن و ارتباط و آگاهی دادن است. رسانه محل نقد صحیح است. مطبوعات محل ترویج اخلاق و انصاف هستند و نه میدان بی‌اخلاقی و بی‌انصافی. روزنامه کشتزار محبت است و نه محل دشمنی.

وی با بیان اینکه رسانه محل همگرایی و انسجام ملی است و نه محل واگرایی، خاطرنشان کرد: جامعه ما امروز به ویژگی‌های مطبوعات نیاز دارد. دولت رسانه‌های حساس، صریح و شجاع را به سود خود و جامعه می‌داند. نقد رسانه‌ها بزرگترین سرمایه ماست. هرکس نتواند نقد را تحمل کند حتما به راه اشتباه می‌رود و منابع کشور را هدر می‌دهد چراکه هنر مطبوعات زدن زنگ هشدار در مواقع لازم است.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه ما مسئولان باید از بیکار شدن روزنامه نگاران، بسته شدن رسانه‌ها و زیان‌دهی مطبوعات نگران باشیم، یادآور شد: باید چاره‌اندیشی کرد. مطبوعات با زیان‌دهی امکان تداوم حیات ندارند. جوانمرگی مطبوعات به هر دلیل از  سیاسی، اقتصادی، قضایی و... علامت توسعه نیافتگی جامعه است. دوام و استمرار حیات مطبوعات به عنوان علامت مهم توسعه کشور است.

وی با بیان اینکه کشور در شرایط ویژه‌ای است، عنوان کرد: هم فرصت‌ها و هم تهدیدهای مهمی پیشروی ماست. ما نیازمند درک صحیح و واقعی از فرصت‌ها و شرایط هستیم. مطبوعات نهاد واسط جامعه و حکومت و محل مباحثه هستند. انتظار دولت این است که دولت را در خلق فرصت و عبور از تهدیدها یاری کنید.

جهانگیری با تاکید بر اینکه دولت تنگناها و محدودیت‌هایی هم دارد و ما برای باز شدن دست دولت از شما استمداد می‌طلبیم، اظهار داشت: از افراد و جریان‌های سیاسی و از رسانه‌ها می‌خواهم در جهت منافع ملی و مصالح نظام برای پیشبرد توسعه کشور دست به دست هم بدهیم. موضوعات مورد تفاهم زیادی باهم داریم؛ اسلام، ایران، قانون اساسی، امام و رهبری مورد تفاهم ماست.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه برای مقابله با فساد نیازمند به صحنه آمدن شما اهالی رسانه هستیم، تصریح کرد: فساد نهادینه شده است. وقتی فساد نهادینه می‌شود که رانت وجود داشته باشد و افراد پاسخگو نباشند و رسانه‌ها در میدان نباشند. رسانه‌ها در مقابله با فساد نباید لکنت زبان داشته باشند.

کد خبر 386481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha