مجموع نظرات: ۰
شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
۰ نفر

مرتضی کاردر: نمایشگاه کتاب نخستین نمایشگاهی بود که از محل دائمی نمایشگاه‌ها در بزرگراه چمران کوچ کرد و به مصلی رفت.

يكي، دو سال اولي كه نمايشگاه در مصلي برگزار مي‌شد كمبود امكانات و عدم‌آمادگي مصلاي تهران براي برگزاري نمايشگاه كتاب كاملا مشهود بود؛ نه صندلي‌هاي كافي براي نشستن و استراحت كردن موجود بود، نه شبستان مصلي تهويه مناسبي داشت و نه حتي غرفه‌هاي فروش غذا و آب معدني آنقدر بود كه همه شركت‌كنندگان بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

نمايشگاه كتاب نزديك به يك‌دهه در مصلي برگزار شد و كم‌كم اهالي كتاب داشتند به مكان تازه عادت مي‌كردند كه نمايشگاه رفت به شهر‌آفتاب و... دوباره نقطه سر سطر. همه آن ضعف‌ها و كاستي‌هايي كه در سال‌هاي اول در مصلي ديده مي‌شد در شهر‌آفتاب هم بود علاوه بر اينكه شهر‌آفتاب بسيار دورتر بود؛ جايي نزديك دروازه‌هاي خروجي شهر، ابتداي اتوبان تهران- قم.
حالا 2سال است كه نمايشگاه كتاب در شهر‌آفتاب برگزار مي‌شود اما اهالي كتاب از آنجا راضي نيستند.

مجموعه نمايشگاهي شهر‌آفتاب كه فقط فاز اول آن به بهره‌برداري رسيده است امكانات لازم را براي برگزاري نمايشگاه كتاب ندارد. همه شركت‌كنندگان نمي‌توانند با مترو به نمايشگاه بروند و امكانات حمل‌ونقل عمومي ديگر مثل تاكسي و اتوبوس به اندازه كافي در آنجا فراهم نيست و رفت‌و‌آمد با خودروي شخصي باعث ايجاد ترافيك سنگين در يكي از اصلي‌ترين خروجي‌هاي تهران مي‌شود.

انبوه مردان و زنان كتاب به دستي كه در جايي بدون سايبان در صف تاكسي ايستاده‌اند، مراجعاني كه در گوشه و كنار روي چمن دراز كشيده و مشغول استراحتند و آب گرفتگي غرفه‌هاي نمايشگاه در باران ارديبهشت كه معمولا نمايشگاه كتاب را بي‌نصيب نمي‌گذارد صحنه‌هاي نامناسبي بودند كه عكس‌هايشان در 2سال گذشته در رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي دست به‌دست مي‌گشت.

سيدعباس صالحي در نخستين نشست خبري خود در مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از كاستي‌هاي شهر‌آفتاب براي برگزاري نمايشگاه كتاب گفت و از احتمال تغيير محل نمايشگاه كتاب خبر داد. صالحي گفت از همكارانش مي‌خواهد كه بار ديگر هر 3محل احتمالي يعني نمايشگاه بين‌المللي، مصلي و شهر‌آفتاب را دوباره بررسي كنند. جمله آخر وزير فرهنگ اين بود كه تا پايان مهر درباره محل نمايشگاه كتاب تصميم‌گيري خواهند كرد.

حالا چند روز از پايان مهر گذشته است و هنوز خبري از تعيين محل نمايشگاه نيست. سراغ اميرمسعود شهرام‌نيا مي‌رويم، مديرعامل مؤسسه نمايشگاه‌هاي فرهنگي وزارت ارشاد كه عهده‌دار برگزاري نمايشگاه است. شهرام‌نيا مي‌گويد: «ما هر 3محل مورد نظر را بررسي كرده‌ايم و گزارشي از مزايا و معايب هر كدام آماده كرده‌ايم. مصلي و شهر‌آفتاب شانس برابري دارند، البته به شرط اينكه كاستي‌هايشان برطرف شود،

وضعيتشان براي همه معلوم است و نياز به بررسي دوباره ندارد، شانس نمايشگاه بين‌المللي كمتر است. محل نمايشگاه بين‌المللي ديگر جوابگوي نمايشگاه كتاب نيست، زمين مسطح آن هم آن‌قدر نيست كه بتوان غرفه‌هاي موقت مورد نياز را آنجا داير كرد، اصلي‌ترين مشكل آن ترافيك بزرگراه چمران است كه بخشي از شهر را كاملا قفل مي‌كند.»

از صحبت‌هاي شهرام‌نيا اينگونه به‌نظر مي‌آيد كه احتمال بازگشت نمايشگاه به مصلي بيشتر است اما او همه‌‌چيز را به تشكيل شوراي سياستگذاري نمايشگاه موكول مي‌كند. در شرايطي كه معاونت فرهنگي وزارت ارشاد چند ماهي است كه با سرپرست اداره مي‌شود و معاون وزير هنوز تعيين نشده است اميد چنداني نمي‌توان داشت كه شوراي سياستگذاري نمايشگاه به‌زودي تشكيل شود؛ هرچند شهرام‌نيا مي‌گويد كه شوراي سياستگذاري همين روزها تشكيل مي‌شود.

  • شهري روبه‌بهبود

سيدمحمد سيدي، مدير مجموعه شهر آفتاب در پاسخ به كمبود امكانات شهر آفتاب و نبود فضاي كافي براي همه غرفه‌هاي نمايشگاه مي‌گويد: «به هر حال آنچه از مجموعه شهر آفتاب به بهره‌برداري رسيده است فقط فاز اول آن است اما اگر مديريت شهري بخواهد و وزارت ارشاد قصد داشته باشد كه نمايشگاه را در شهر آفتاب برگزار كند مي‌شود تا زمان برگزاري نمايشگاه، امكانات و زيرساخت‌هاي لازم را براي برگزاري بهتر نمايشگاه در شهر آفتاب فراهم كرد».

کد خبر 386526

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha