قیمت ارزهای جهان‌روا نظیر دلار آمریکا و یورو در بازار آزاد ایران روندی افزایشی را تجربه می‌کند به‌نحوی که یک روز پس از افزایش ۳۰ تومانی قیمت دلار مبادله‌ای، قیمت دلار در بازار آزاد تا ۴۰۷۰ تومان پیش رفت و هر یورو هم ۴۸۰۵ تومان قیمت خورد.

ارز

به گزارش همشهري، قيمت فروش نقدي دلار آمريكا در بازار آزاد در حالي به بالاي 4070تومان تا ساعت 16رسيد كه بالاترين قيمت از هفتم دي‌ماه سال گذشته به شمار مي‌رود. قيمت دلار آمريكا به‌عنوان شاخص تعيين‌كننده و اثرگذار روي ساير ارزها از 17مهرماه امسال به بيش از 4هزار تومان رسيده است. هر چند ديروز بانك مركزي به‌دليل تعطيل بودن بازارهاي جهاني، نرخ ارزهاي مبادله‌اي را به روزرساني نكرد، اما اين نهاد ناظر بر بازار پول و ارز روز يكشنبه قيمت هر دلار مبادله‌اي را با 30تومان افزايش نسبت به روز قبل آن 34هزار و 789ريال اعلام كرد.

اختلاف قيمت 590توماني ارزش فروش دلار در بازار آزاد و رسمي و شكاف 17درصدي نرخ دلار در حالي ادامه دارد كه بسياري از كارشناسان بر اين باور هستند كه بانك مركزي بايد جنبه احتياط را كنار گذاشته و سياست يكسان‌سازي نرخ ارز را اجرايي كند. در يك‌ماه اخير پس از حذف ارز مسافرتي از چرخه عرضه ارز خدماتي بانك مركزي و محدود شدن سفره توزيع ارز مبادله‌اي با كوتاه‌شدن كالاها و خدمات مشمول ارز رسمي، بانك مركزي عملا به تعيين قيمت ارز براساس عرضه و تقاضا چراغ سبز نشان داد.

افزايش نرخ ارز در هفته‌هاي اخير با نزديك شدن به روزهاي پاياني تصميم دولت درباره بودجه سال آينده اين سؤال را به همراه خواهد داشت كه دولت بودجه سال آينده را براساس چه نرخ ارزي محاسبه خواهد كرد؟ هرچند بانك مركزي از چندماه پيش مبناي گزارشگري ارز را از دلار به يورو تغيير داد اما اجرايي شدن اين تدبير بستگي به اين دارد كه آيا دولت استدلال بانك مركزي مبني بر مبنا قرار دادن قيمت يورو در بودجه سال آينده به جاي دلار را مي‌پذيرد يا نه؟

مهدي كسرايي‌پور، مديركل سياست‌ها و مقررات ارزي بانك مركزي مردادماه امسال گفته بود: با توجه به اينكه بخش عمده درآمد ارزي كشور به يورو وصول شده است و براي مصارف و واردات كالاهاي مورد نياز كشور تخصيص مي‌يابد، ارز مبنا در گزارش‌هاي اقتصادي اين بانك نيز در آينده يورو خواهد بود. به گفته وي، مادامي كه در قوانين حاكم ازجمله قوانين بودجه سنواتي، تكاليفي به دلار تصويب و ابلاغ شود اين بانك ناگزير از ارائه گزارش عملكرد به دلار خواهد بود. افزايش نرخ دلار و يورو در بازار آزاد طي روزهاي اخير نه‌تنها باعث تقويت ارزش اكثر ارزهاي خارجي در برابر ريال شد كه باعث رشد قيمت سكه و البته تقويت شاخص بورس هم شده هرچند قيمت طلا در راسته زرگر‌ها افت اندكي را تجربه كرده است.

جدول

کد خبر 386689

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha