دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۱
۰ نفر

بنفشه زهرایی : دکتر رضا اردکانیان موفق شد رأی اعتماد قاطعی از نمایندگان مجلس کسب کند.

وي اگر چه در جذب سرمايه اجتماعي از درون بخش‌هاي دولتي و غيردولتي آب و برق و فعالان محيط‌زيست موفق بود، ولي از امروز براي حفظ اين سرمايه ارزشمند با چالش‌هاي جدي مواجه است. اهدافي مهم و بنيادي در برنامه پيشنهادي وي طرح شد كه دستيابي به همه آنها در دوره باقي مانده از دولت دوازدهم ميسر نخواهد بود. آنچه از امروز بايستي مورد تأكيد وي قرار گيرد، اولويت‌بندي اهداف طرح شده و واقع‌بينانه كردن دستاوردهاي مورد انتظاري است كه به مرور زمان تحقق يابند تا اين فضاي اميدوارانه كه در روزهاي پيش از اخذ رأي اعتماد ايجاد شده بود، پايدار باقي بماند.

برنامه پييشنهادي رضا اردكانيان نسبت به برنامه‌هاي قبلي و جاري وزارت نيرو تغيير جهتي جدي از مديريت تأمين به مديريت تقاضا دارد كه اجراي آن بدون همراهي همه اركان در بدنه كارشناسي وزارت نيرو و سازمان‌هاي تابعه امكانپذير نيست. صرف‌نظر از اينكه بدنه كارشناسي بخش آب تا چه حد براي چنين تغييرات بنيادي از جنبه‌هاي مختلف آماده باشد، برخي از زيرساخت‌هاي فني مورد نياز آماده نيستند. بسياري از اهداف طرح شده مثل تأمين حقابه‌هاي زيست‌محيطي رودخانه‌ها، درياچه‌ها و تالاب‌ها و كاهش مصارف در حد توان اكولوژيك حوضه‌هاي آبريز بدون همراه شدن ساير بخش‌هاي دولت به‌خصوص بخش كشاورزي محقق نخواهد شد.

چالش ديگري كه وزير نيرو در دولت دوازدهم با آن مواجه خواهد بود، همراه كردن ساير بخش‌هاي دولت براي مديريت مصرف و واقعي كردن تعرفه‌هاي قيمت آب خواهد بود. هم‌اكنون به‌نظر نمي‌رسد در بدنه دولت، آمادگي لازم براي چنين هم‌افزايي‌اي وجود داشته باشد. افزايش مشاركت ذينفعان بدون ارتقاي سطح سرمايه اجتماعي بخش آب و ايجاد زيرساخت‌هاي حقوقي مدرن و انعطاف‌پذير امكانپذير نيست. متأسفانه سرمايه اجتماعي بخش آب به‌دليل بحران‌هاي فزاينده و بي‌توجهي به كاركردهاي اكوسيستمي، اجتماعي و فرهنگي آب در دولت‌هاي قبلي، به سطح بسيار نازلي رسيده است.

تقويت اعتماد مردم به بخش آب، شايد از مهم‌ترين و پيچيده‌ترين دستاوردهايي است كه دولت دوازدهم در تحول نظام حكمراني آب به ناچار بايستي به آن دست يابد. تحول نظام حقوقي نيازمند سازوكار تعامل گسترده با قوه مقننه و تقويت بدنه كارشناسي بخش آب در اين زمينه است. حمايت طيف گسترده‌اي از كارشناسان، دانشگاهيان و سمن‌ها از برنامه دكتر اردكانيان و تجاربش در دولت‌هاي گذشته در كنار دانش و اشراف وي به علوم و فناوري‌هاي روز آب در سطح بين‌المللي ظرفيت‌هايي بودند كه باعث شدند وي بتواند اعتماد نمايندگان مردم را جلب كند. همين ظرفيت‌ها مي‌تواند راهگشاي وي در مواجهه با چالش‌هاي ذكر شده باشد.

  • عضو هيأت علمي دانشگاه تهران
کد خبر 386693

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha