سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۶
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: تشکیل ارکستر شهر تهران، گروه کر و گروه فیلارمونیک توسط شهرداری در سال‌های ۹۲ و ۹۳ با وجود تعطیلی فعالیت موسیقی در شهرداری خبرهای خوشی محسوب می‌شد، اما این گروه‌ها مدتی بعد از تشکیل، فعالیتشان به برگزاری مراسم افتتاحیه و در نهایت اجرای یک یا ۲ برنامه محدود شد و بنا به دلایلی ازجمله عدم‌همراهی مدیریت وقت با موسیقی و نیز نبود بودجه، نتوانستند به حیات خود ادامه دهند.

مدير امور موسيقي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران معتقد است كه حضور و بقاي اين گروه‌ها در پايتخت مي‌تواند تأثيرگذار باشد؛ به شرطي كه بودجه لازم آنها تأمين شود: «اين گروه‌ها براي ازسر‌گيري فعاليت خود نيازمند بودجه حداقلي هستند».

از گروه‌هايي كه در سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران تشكيل شد، مي‌توان به گروه كر و اركستر شهر تهران اشاره كرد. تشكيل اين گروه بعد از تعطيلي اركستر سازهاي ايراني وابسته به بنياد رودكي مطرح شد، اما در حد خبر تشكيل و گرفتن افتتاحيه براي گروه باقي ماند.

  • دليل واقعي، نبود بودجه است

بابك ربوخه، مدير امور موسيقي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران درباره سرنوشت گروه كر همچنين اركستر شهر تهران به سرپرستي اسماعيل تهراني به همشهري مي‌گويد: «اين اركستر در سال95 افتتاح شد اما نتوانستيم، حتي 100ميليون تومان براي فعاليت‌هايش تأمين كنيم. در نتيجه بعد از مدتي متوقف ماند. به‌طور حتم اگر امروز هم بودجه حداقلي اختصاص يابد، اركستر فعاليت خود را ادامه خواهد داد.»

به گفته ربوخه اركستر شهر تهران از 70نوازنده و 40نفر گروه كر تشكيل شده بود. ربوخه به ديگر گروه‌هاي كر تشكيل شده در فرهنگسرا‌ها هم اشاره دارد: «10گروه كر در فرهنگسراهايي چون ارسباران، شفق، بهمن و... تشكيل شد.اما متأسفانه مشكل بودجه‌ گريبان آنها را هم گرفت و اگر هزينه حداقلي تأمين نشود به‌طور حتم فعاليت گروه‌ها نيز كم مي‌شود».

  • فيلارمونيك به روايت مدير اسبق خانه هنرمندان

مجيد سرسنگي، مديرعامل اسبق خانه هنرمندان در زمان مديريتش طرحي براي تشكيل اركستر فيلارمونيك تهران به شهرداري داد؛ طرحي كه مورد موافقت قرار گرفت اما سرانجامي نداشت. سرسنگي درباره پروسه تشكيل اين گروه به همشهري مي‌گويد: «با توجه به فعاليت‌هاي شهرداري جاي خالي يك اركستر ديده مي‌شد و سال 93بود كه وقتي طرح ارائه و تأييد شد، در زمان تعيين بودجه و تشكيل اركستر فيلارمونيك اختلاف‌نظرهايي پيش آمد.

بعد از جلسات متمادي با مسئولان شهرداري و شوراي شهر وقت با توجه به اينكه طرح از سوي خانه هنرمندان بود، راه‌اندازي اركستر فيلارمونيك را به خانه هنرمندان سپردند و در نهايت اركستر به رهبري نادر مشايخي تشكيل و در مراسمي نيز راه‌اندازي شد». سرسنگي مي‌افزايد:

«بعد از آغاز فعاليت اركستر يك برنامه هم در ايرانشهر برگزار كرديم. اين گروه شامل نوازندگان و گروه كرآل بود. خوشبختانه آن روزها هنرمنداني چون حميدرضا اردلان، نادر مشايخي و محمد سرير در زمينه موسيقي با خانه هنرمندان همكاري داشتند.» سرسنگي در ادامه با بيان اينكه مراحل تشكيل اركستر فيلارمونيك بخش‌هايي دارد كه هم‌اكنون مايل به صحبت درباره آن نيست، تأكيد مي‌كند: «ارائه طرح تا افتتاح اركستر 2سال زمان برد. قرار بود كه در اين اركستر موسيقي كلاسيك اقوام ايراني را كار كنيم.» سرسنگي در پايان از سرانجام گروه فيلارمونيك بعد از رفتنش از خانه هنرمندان اظهار بي‌اطلاعي مي‌كند.

  • تغيير نام براي فيلارمونيك

با گذشت 3سال از تشكيل اركستر فيلارمونيك در خانه هنرمندان، هنوز برنامه و خروجي از اين گروه ديده نمي‌شود. با اين حال آسيه مزيناني، معاون فرهنگي هنري خانه هنرمندان خبر از تغيير نام اركستر فيلارمونيك داده و به همشهري مي‌گويد: «اركستر فيلارمونيك در مديريت جديد به گروه اركستر و كر خانه هنرمندان تبديل شد. اين گروه تعطيل نشده و ما در خانه هنرمندان علاوه بر اين گروه، اينتر اركستر به رهبري نادر مشايخي را نيز داريم.»

او در ادامه با بيان اين نكته كه 2اركستر در خانه هنرمندان فعاليت دارند به تفاهمنامه‌اي ميان خانه هنرمندان و مشايخي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «تمام تلاش بر بقاي اركستر بوده و ما حمايت‌هاي داخلي را از اركستر داشته ودر حال سرويس‌دهي به گروه هستيم. تلاش بر نتيجه‌بخشي تمرينات گروه بوده، البته اركستر و گروه كر به سرپرستي محمد سرير نيز منحل نشده، در خانه هنرمندان به‌صورت داخلي بودجه‌بندي براي سرپا نگه داشتن 2گروه وجود دارد اما چون رديف بودجه مشخصي نداريم نمي‌توانيم حمايت صددرصدي از گروه‌ها داشته باشيم».مزيناني اضافه مي‌كند: «گاهي به‌خاطر بضاعت گروه را كوچك‌تر مي‌كنيم تا پويايي آن حفظ شود».

  • سرير: گروه كر نيازمند بودجه است

با توجه به صحبت‌هاي مزيناني بر منحل‌نشدن گروه اركستر و كر خانه هنرمندان به رهبري محمد سرير، رهبر اركستر نبود حمايت را علت اصلي متوقف ماندن فعاليت‌هاي گروه كر خانه هنرمندان عنوان مي‌كند؛ گروهي كه بعد از مراسم افتتاحيه رسمي در سال 95تنها يك اجرا با حداقل افراد در جشنواره موسيقي فجر روي صحنه برده و فعاليت ديگري نداشته. محمد سرير دراين‌باره به همشهري مي‌گويد: «در اين فعاليت‌هاي جمعي موضوع اصلي بودجه است.

فعاليت‌هاي جمعي در قالب هنر در جامعه مي‌تواند تأثيرگذار باشد و در تمام شهرداري‌هاي دنيا تشكيل چنين گروه‌هاي هنري رايج است.» او ادامه مي‌دهد:«گروه كر خانه هنرمندان هم تشكيل شد و قرار بود آواهاي مذهبي و بومي را اجرا كنند. اما اين گروه به لحاظ مالي متوقف مانده و اميدوارم مديران جديد در اين زمينه فكري كنند.» اين گروه‌ها را مي‌توان ظرفيت‌هاي بالقوه‌اي دانست كه مشكلات بي‌پايان‌شان ازيك سو به مسائل مالي مرتبط بود و از سوي ديگر به بي‌توجهي مديران شهري در دوره گذشته.حالا بايد اميدوار بود كه با وجوداين پتانسيل‌هاي بالقوه چراغي افروخته و ساز اركسترها كوك شود.

کد خبر 386812

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha