مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر بهداشت گفت: در حوزه پرستاری مشکلات زیادی وجود دارد که مربوط به ما نیست اما مسئول آنها ما هستیم و اگر اقتصاد حوزه سلامت اصلاح شود و بیمه‌ها که واسط هستند، همکاری کنند، ۹۰ درصد مشکلات حل می‌شود.

وزیر بهداشت

به گزارش وبدا، سيد حسن هاشمي درهمایش ملی پرستاری و آیین تکریم و معارفه معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت:  رشته پرستاری باید ارتقا پیدا کند. هر چه پرستار در بالین تقویت شود و بخشی از کارهای تخصصی به حوزه پرستاری تحویل داده شود، به نفع بیمار، خزانه کشور و حرفه پرستاری است.

وي افزود: اگر قرار باشد که برای خدمت بیشتر به مردم تلاش کنیم، باید از مراقبین سلامت نیز مراقبت شود.

وزیربهداشت با بیان اینکه دکتر میرزابیگی کارهای زیادی در حوزه پرستاری انجام دادند، ادامه داد: اما واقعیت این است که در حوزه سلامت مشکلات زیادی وجود دارد و باید واقع بین باشیم و دائما تکرار کنیم، تا تلاش‌ها در جهت اصلاح آنها بیشتر شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: در حوزه پرستاری مشکلات زیادی وجود دارد که مربوط به ما نیست، اما مسئول آنها ما هستیم و اگر اقتصاد حوزه سلامت اصلاح شود و بیمه‌ها که واسط هستند، همکاری کنند، 90 درصد مشکلات حل می شود.

وزیربهداشت گفت: مشکل عمده این است که هزینه امور مربوط به سلامت را نمی‌خواهند پرداخت کنند و زمانیکه نگاه می‌کنیم،می‌بینیم که چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی هزینه تمام شده خدمات بیش از آنچه که مردم به عنوان حق بیمه پرداخت می‌کنند، است و این موضوع هم باید اصلاح شود.

هاشمی با بیان اینکه برای اصلاح امور نیاز است که نگاه مسئولین متفاوت شود، تصریح کرد: مسئولین پیرامون رفاه اجتماعی زیاد صحبت می‌کنند، اما در عمل اقدام موثری را کمتر شاهد هستیم.

وزیربهداشت ادامه داد: در دنیای امروز دولت‌ها را به تلاش شان در جهت رفاه اجتماعی می‌شناسند، نه اینکه چه تعداد کارخانه ساخته شده یا چقدر معدن ایجاد شده است، حاصل تمام این درآمدزایی ها باید رفاه و آسایش مردم باشد که به حوزه رفاه برمی‌گردد و یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تامین رفاه مردم، سلامت است.

هاشمی بیان کرد: انصاف نیست که وقتی مردم به بیمارستان‌ها می‌روند، به دلیل نبودن پرسنل خدماتی، خودشان ویلچر و تخت جا به جا کنند و از سوی دیگر پرستارانی داریم که باید کارهای غیرمرتبط با وظیفه خود انجام دهند و بیشتر از ساعت‌های کاری خود کار کنند به امید اینکه اضافه کاری اجباری به آنها داده شود، چراکه استخدام و ردیف وجود ندارد و حقوق بخشی از پرسنل از درآمدهای اختصاصی بیمارستان تامین می‌شود.

وزیربهد اشت اظهار داشت: دولت می‌گوید، فقط بهداشت و درمان در حیطه وظایف ما نیست، بلکه سایر بخش‌ها نیز هستند که باید اداره شود؛ دخل و خرج باهم جور درنمی‌آید و بنابراین نمی‌توان پول بیشتری صرف حوزه سلامت شود، در این میان یا مردم باید مالیات بیشتری بدهند، یا اینکه حق بیمه بیشتری پرداخت یا سبد خدمت کوچکتر شود که متاسفانه در سال‌های اخیر و قبل از طرح تحول سلامت این اتفاق افتاده است.

هاشمی با اشاره به اینکه در دنیا بالاترین گردش اقتصادی نسبت به نفت و گاز و حتی صنایع نظامی در حوزه سلامت است که تا وقتی اصلاح نشود، مشکلات حل نمی‌شود، گفت: ما برای اجرای طرح تحول سلامت تعهد گرفتیم و اشتباهات محاسباتی چه در بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت و سازمان مدیریت نیز وجود داشت و در اجرا نیز خطاهایی اتفاق افتاد، مثلا به جای بیمه شدن 5 میلیون نفر 11 میلیون نفر بیمه شدند و تعدادی هم از صندوق بیمه خویش فرما به بیمه سلامت مهاجرت کردند.

وزیربهداشت ادامه داد: قیمت نفت به یک چهارم سقوط کرد و تولید برخلاف پیش بینی در زمان مقرر افزایش پیدا نکرد که اینها بر اقتصاد سلامت تاثیر می‌گذارد که بخشی از آن دست ماست و باید از تقاضای القایی جلوگیری کرد و اولویت را در خدمات رعایت کرد و البته بخشی از آن به افرادی برمی‌گردد که برای کار ما ارزشگذاری می‌کنند و مشکل سومی هم وجود دارد که در کشور ما پررنگ تر است و آن این است که نگاه‌ها بخشی است.

هاشمی خاطرنشان کرد: اگر در طرح تحول سلامت تعرفه‌ها اصلاح شد، درصدد بودیم که دریافت غیرقانونی و زیرمیزی‌ها را جمع کنیم و اگر در تعرفه‌ها (که حدود 2000 خدمت تعرفه نداشت و هرکسی برای خودش تعرفه ای می گرفت) یا در کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات اصلاحاتی صورت گرفت برای این بود که دریافت‌های غیرقانونی جمع شود.

وزیربهداشت با بیان اینکه از معاون جدید پرستاری وزارت بهداشت خواهش کردم که رابطه وزارت بهداشت با انجمن ها و نهادها و به ویژه سازمان نظام پرستاری حسنه باشد، تصریح کرد: هیچ نیتی جز پیشرفت ایران و خدمت به مردم شریف ایران نداریم و نباید به اختلافات دامن بزنیم.

هاشمی گفت: در حوزه سلامت بودجه محدود است و باید برای توزیع آن برنامه ریزی کرد و در دنیا فقط ما نیستیم که فکر می‌کنیم بلکه می‌توان از تجارب بین المللی در حوزه پرستاری نیز بهره جست.

وزیربهداشت درخصوص تعیین تکلیف نیروهای کمک پرستاری اظهار داشت: تعدادی نیرو به عنوان کمک پرستار آموزش دیدند، بلاتکلیف هستند، باید مدرکی به آنها داده شود تا مشخص شود که حیطه کاری‌شان چیست و در عین حال رشته پرستاری باید ارتقا پیدا کند و کار تیمی می‌تواند راهگشا باشد و لذا پرستاری و مامایی باید در بیمارستان‌ها آموزش ببینند.

هاشمی تاکید کرد: هر چه پرستار در بالین تقویت شود و بخشی از کارهای تخصصی به حوزه پرستاری تحویل داده شود، به نفع بیمار، خزانه کشور و حرفه پرستاری است و در عین حال نیز باید اشکالات موجود برطرف شود، بنابراین معاونت پرستاری با همکاری سازمان نظام پرستاری و کارشناسان این حوزه، پیشنهادات رفع مشکلات پرستاری را ارائه دهند.

کد خبر 386813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha