دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۲
۰ نفر

از سال ۲۰۱۴ که قیمت نفت روند نزولی را در پیش گرفت و حتی تا محدوده زیر ۳۰ دلار برای هر بشکه نیز پیش رفت، کارشناسان حوزه انرژی هشدار دادند

این کاهش قیمت می‌تواند زمینه‌ساز بحران قیمتی در سال‌های آینده باشد چراکه از یک سو سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش استخراج نفت را ناموجه می‌کند و از سوی دیگر به‌دلیل کاهش دادن درآمدهای کشورهای نفتی، عملا دست آنها را برای سرمایه‌گذاری‌ می‌بندد.

اكنون درحالي‌كه قيمت هر بشكه نفت برنت (به‌عنوان نفت شاخص) توانسته است خود را به بالاي 60دلار در هربشكه برساند، كارشناسان و تحليلگران پيش‌بيني كرده‌اند قيمت نفت در سال آينده ميلادي بالاتر از پيش‌بيني‌هاي قبلي خواهد رفت و احتمالا ميانگين قيمت هر بشكه نفت به 58دلار خواهد رسيد.

به گزارش همشهري، اواخر تابستان امسال كه اوپك و آژانس بين‌المللي انرژي از رشد بيش از انتظار تقاضاي نفت و همچنين تشديد افت سطح موجودي انبارهاي نفت در آمريكا خبر دادند، رفتار بازارها نيز رو به تغيير گذاشت و در همين فرايند قيمت هر بشكه نفت وارد روند صعودي شد و به بالاي 60دلار در هر بشكه رسيد.

در اين ميان حمايت برخي از اعضاي اوپك از تمديد طرح فريز نفتي تا پايان سال 2018، محدوديت احتمالي عرضه نفت را تقويت كرده است ضمن اينكه در مقابل احتمال رشد چشمگير تقاضاي نفت در سال2018 نيز وجود دارد؛ درحالي‌كه به واسطه سقوط قيمت نفت در سال‌هاي اخير، سرمايه‌گذاري‌هاي جديد در اين سال‌ها نيز به‌شدت كاهش داشته و همين مسئله احتمال مواجه شدن بازار نفت با كمبود عرضه را تقويت كرده است.

بنا بر گزارش اويل پرايس آمريكا، در وضعيت فعلي تحليلگران بانك سرمايه‌گذاري جفريز پيش‌بيني كرده‌اند در سال 2018متوسط بهاي نفت خام برنت درياي شمال به 58دلار در هر بشكه برسد. اين تحليلگران همچنين هشدار داده‌اند ممكن است نرخ رشد توليد نفت خام آمريكا در سال آينده كمتر از حد انتظار باشد.

پيش‌بيني بانك جهاني از صعود قيمت نفت بانك جهاني نيز كه در اواخر خرداد سال‌جاري متوسط قيمت جهاني نفت را 53دلار در هر بشكه پيش‌بيني كرده بود، اكنون پيش‌بيني كرده است كه بهاي نفت، فلزات اساسي و محصولات كشاورزي در سال 2018نيز به‌مانند ماه‌هاي اخير روندي صعودي داشته باشد.

به گزارش پايگاه خبري اتاق ايران، بانك جهاني در جديدترين گزارشي كه در مورد چشم‌انداز بازارهاي جهاني منتشر شده، روند صعودي قيمت كاموديتي‌ها (كالاهاي اوليه نظير نفت، فلزات اساسي و محصولات كشاورزي) در سال آينده ميلادي را صعودي پيش‌بيني كرده هرچند شدت اين روند احتمالا بسيار كمتر از شدت آن در ماه‌هاي اخير خواهد بود.

در اين گزارش پيش‌بيني شده است كه متوسط بهاي هر بشكه نفت از 53دلار در سال‌جاري به 56دلار در سال آينده ميلادي افزايش يابد كه دليل اين رشد احتمالي را مي‌توان به رشد مستمر تقاضاي نفت در بازارهاي جهاني، كاهش سطح توليد كشورهاي صادركننده نفت و تثبيت سطح توليد نفت شيل در آمريكا نسبت داد.

البته بانك جهاني در گزارش‌ماه آوريل خود قيمت بالاتري را براي نفت در سال آينده ميلادي پيش‌بيني كرده بود اما با توجه به نوسانات احتمالي در ميزان توليد نفت برخي كشورها مانند ليبي، نيجريه و ونزوئلا، اين نهاد اقتصادي بين‌المللي در پيش‌بيني جديد خود جانب احتياط را رعايت كرده است.

براساس اين گزارش، اعضاي سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) مي‌توانند با تمديد توافقنامه كنوني خود مبني بر كاهش توليد نفت حتي سطح توليد خود را از ميزان كنوني آن نيز كمتر كنند و بازارهاي جهاني را در راستاي افزايش قيمت بيش از پيش تحت فشار قرار دهند؛ اما اگر اعضاي اوپك نتوانند بر سر تمديد اين توافقنامه به اجماع برسند، آنگاه وضعيت بازار فرق خواهد كرد. از طرفي اگر توليدكنندگان نفت شيل در آمريكا با توجه به كاهش چشمگير هزينه‌هاي عملياتي تصميم به افزايش توليد بگيرند، اوضاع توليدكنندگان نفت در بازار بغرنج‌تر خواهد شد.

نمودار

کد خبر 386832

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha