سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۴
۰ نفر

«بی‌سابقه در ۸۰۰ هزار سال گذشته»؛ این عبارتی است که سازمان هواشناسی جهانی در گزارش خود درباره رکوردشکنی انباشت دی‌اکسید کربن در این کره خاکی که قرار بود محل آرامش نسل بشر باشد به‌کار برد تا شاید دولت‌ها و مردم جهان کمی‌دلشان بلرزد و به آینده فکر کنند.

وخیم‌ترین حال زمین  در ۸۰۰ هزار سال گذشته

براساس اين گزارش تكان‌دهنده كه اين سازمان وابسته به سازمان ملل منتشر كرده ميزان انباشت دي‌اكسيدكربن در جو زمين در سال۲۰۱۶ ركوردشكني كرده و ۵۰درصد بيشتر از ميانگين ۱۰سال گذشته شده است. در اين گزارش تأكيد شده كه وضعيت زندگي انسان‌ها و همچنين پديده ال‌نينو باعث شده تا ميزان دي‌اكسيدكربن به حدي برسد كه در ۸۰۰ هزار سال گذشته زمين سابقه نداشته است. دانشمندان هشدار داده‌اند كه اين افزايش ميزان گاز دي‌اكسيدكربن رسيدن به هدف جلوگيري از افزايش دماي زمين را غيرقابل دسترسي مي‌كند.

به گزارش همشهري، براساس اندازه‌گيري‌ها و تحقيقاتي كه در ۵۱ كشور جهان صورت گرفته در سال۲۰۱۶ ميزان انباشت دي‌اكسيدكربن در جو زمين به ۴۰۳ بخش در ميليون رسيده است. اين رقم در سال۲۰۱۵، ۴۰۰بخش در ميليون بوده است.

  • حال وخيم زمين

اين ميزان انباشت دي‌اكسيدكربن مي‌تواند به‌صورت بالقوه باعث افزايش ۲۰متري سطح آب درياها يا افزايش 3درجه‌اي دماي زمين شود. ميزان انتشار گاز دي‌اكسيد كربن از عوامل مهم در پديده تغييرات اقليمي به حساب مي‌آيد و به همين‌خاطر شرايط بسيار بحراني است.

هم‌اكنون ميزان توليد گازهاي گلخانه‌اي بيشتر از هر زمان ديگري در تاريخ بشر است. بنا به گزارش سازمان ملل متحد تنها در سال۲۰۱۴، ۵۳ميليارد تن دي‌اكسيدكربن وارد جو كره‌زمين شده است و ميزان آن به طرز نگران‌كننده‌اي در حال افزايش است.

مهم‌ترين گازهاي گلخانه‌اي كه بر اثر فعاليت‌هاي بشري توليد مي‌شود دي‌اكسيدكربن، متان و پروتوكسيدازت است كه نخستين آنها حاصل استفاده از منابع انرژي فسيلي نظير زغال‌سنگ، نفت و گاز است. متان نيز بر اثر بهره‌برداري از منابع نفت و گاز و نيز فعاليت دامداري توليد مي‌شود. پروتوكسيدازت هم ناشي از كودهاي ازتي و نيز برخي فعاليت‌هاي صنعتي است.

35درصد اين دي‌اكسيدكربن نتيجه سوزاندن سوخت‌هاي فسيلي براي توليد انرژي است. كشاورزي و نابود كردن جنگل‌ها با ۲۴درصد دومين دليل اصلي افزايش گازهاي گلخانه‌اي‌اند. صنايع سنگين، حمل‌ونقل و ساخت‌وساز رده‌هاي بعدي را در اختيار دارند.

كاستن اين ميزان گازهاي آلاينده، مستلزم صرف ميلياردها دلار در روزآمد كردن سازه‌هاي قديمي توليد انرژي و سرمايه‌گذاري در انرژي‌هاي پاك مثل انرژي‌هاي خورشيدي يا بادي و آبي است.

  • بحران افزايش دماي زمين

اگر ديگر به‌نظرتان پاييزها و زمستان‌ها مثل گذشته نيست يا فكر مي‌كنيد تابستان‌ها مثل جهنم شده داريد يكي از عواقب انباشت دي‌اكسيدكربن و گرم‌شدن زمين را لمس مي‌كنيد. اين حرف‌ها و گزارش‌ها ماجرايي فضايي نيست؛ حقيقتي است كه هر كسي روي زمين با آن دست و پنجه نرم مي‌كند.

دانشمندان سازمان ملل متحد پيش‌بيني كرده‌اند كه اگر ميزان گازهاي گلخانه‌اي سطح زمين كاهش پيدا نكند، تا سال۲۱۰۰ گرماي زمين چيزي بين ۳.۷ تا ۴.۸درجه بيشتر خواهد شد. براي اينكه افزايش گرما تا زير 2درجه باقي بماند، ميزان گازهاي گلخانه‌اي توليد بشر بايد به ميزان ۴۰ تا ۷۰درصد كاهش پيدا كند. افزايش دماي زمين به‌خاطر اين ماجرا به يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي جهان تبديل شده است.

ميانگين دماي هواي كره‌زمين از سال۱۸۸۰ تا سال۲۰۱۵ تقريبا 2درجه بيشتر شده است. اين 2درجه اما اگر فكري به حالش نشود مي‌تواند زمين را نابود كند و باعث آوارگي ميليون‌ها نفر از محل زندگي‌شان شود.

  • بي‌اعتنايي آمريكا به مردم زمين

5 كشور به تنهايي بيش از نيمي از گازهاي گلخانه‌اي جهان را توليد مي‌كنند كه آمريكا و چين و پس از آنها هند، روسيه و اندونزي هستند. معاهده پاريس كه در سال۲۰۱۵ به‌دست آمده به همين‌خاطر يك اقدام تاريخي بوده است. پس از ماه‌ها نشست كارشناسان و 2هفته مذاكرات پاريس در سال۲۰۱۵ تمام ۱۹۵كشور شركت‌كننده درخصوص تغييرات اقليمي به توافق رسيده بودند كه انتشار گازهاي گلخانه‌‌اي و مصرف سوخت‌هاي فسيلي را براي آينده بهتر جهان كاهش دهند. براي نخستين‌بار در تاريخ جهان بود كه در اين توافق همه كشورها موظف به كاهش توليد گازهاي كربني مي‌شدند.

دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا اما چندي پيش اما در يك چشم بر هم زدن به همه اين تلاش‌ها پشت پا زد و خروج يكي از بزرگ‌ترين كشورهاي آلاينده محيط‌زيست جهان از اين توافق را اعلام كرد. براساس گزارش‌هاي جهاني فقط 20كشور، كه يكي از مهم‌ترين آنها آمريكاست، بيشتر از 80درصد دي‌اكسيدكربن جو زمين را منتشر مي‌كنند. اين بحران زمين آنقدر جدي است و چنان مي‌تواند زندگي مردم را به هم ‌بريزد كه به گفته دانشمندان چالشي مانند بحران پناهجويان و جنگ در مقابل آن يك شوخي به ‌حساب مي‌آيد.

وخیم‌ترین حال زمین  در ۸۰۰ هزار سال گذشته

کد خبر 386845

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha