همشهری آنلاین: رسانه‌های پاکستانی گزارش داده که آمریکا بالگردهای را که برای نظارت بر نوار مرزی پاکستان و افغانستان به پاکستان داده بود، پس گرفته ‌است.

 آخرین نشانه تیرگی روابط میان واشنگتن و اسلام آباد |  آمریکا بالگردهایش را از پاکستان پس گرفت

به گزارش بي بي سي، به گزارش این رسانه‌ها، اسلام‌آباد روز دوشنبه، هشتم آبان 1396 پنج بالگرد باقی مانده از ۹ بالگرد آمریکایی را دوباره به واشنگتن سپرده است.

این بالگردها در سال ۲۰۰۲ میلادی به پاکستان سپرده شده بود.

دولت و ارتش پاکستان درباره برگرداندن این بالگردها ابراز نظری نکرده‌اند.

این بالگردها برای کنترل نوار مرزی افغانستان و پاکستان استفاده می‌شد.

به گزارش رسانه‌های پاکستانی قرار است این پنج بالگرد امروز به آمریکا برسد.

چهار بالگرد دیگر، ۱۵ روز پیش تسلیم آمریکا شده بود.

گفته می‌شود این بالگردها در اختیار وزارت کشور پاکستان بود که علاوه بر نظارت بر نوار مرزی افغانستان و پاکستان در فعالیت‌های مبازره با قاچاق مواد مخدر نیز از آنها استفاده می‌کرد.

خبرنگار بي بي سي گزارش داده: پس گرفتن بالگردها، آخرین نشانه تیرگی روابط میان واشنگتن و اسلام آباد است.

روابط آمریکا و پاکستان در این اواخر و به ویژه پس از اعلام راهبرد جدید آمریکا برای افغانستان و جنوب آسیا سرد شده است.

آمریکا، پاکستان را متهم کرده که علیه گروه‌های شورشی که در خاک پاکستان فعالند و به نیروهای آمریکایی و افغان در خاک افغانستان حمله می‌کنند، اقدام‌های لازم را انجام نمی‌دهد. پاکستان این ادعا را رد کرده است.

تنش میان واشنگتن و اسلام‌آباد باعث شد که چند روز پیش از رکس تیلرسون، وزیرخارجه آمریکا در اسلام آباد به سردی استقبال شود. آقای تیلرسون هم خلاف دیپلماسی پاکستان با سه مقام ارشد این کشور، نخست وزیر، وزیر امور خارجه و فرمانده ارتش به گونه مشترک دیدار کرد. قبلا گفته شده بود که آقای تیلرسون با این سه مقام جداگانه دیدارخواهد کرد.

ناوگان هوایی پاکستان مجهز به هواپیماها و بالگردهاي روسی و آمریکایی است. پاکستان در این اواخر تلاش کرده که اتکای خود به نیروی هوایی مجهز به وسایل آمریکایی را کمتر کند. به همین خاطر مقامات این ‌کشور سفرهایی به چین، روسیه و ترکیه داشته‌اند. نخست‌وزیر پاکستان ۲۲ اکتبر در سفرش به ترکیه حتی با بالگردهاي نوع T-۱۲۹ ساخت آن ‌کشور گشت آزمایشی زد و گفت که کشورش چگونگی قرارداد برای خرید این هلی‌کوپتر را ارزیابی خواهد کرد.

تا کنون مقام‌های پاکستان درباره پس دادن این بالگردها واکنشی نداشته‌اند، اما شمارزیادی در پاکستان به این باورند که این آخرین فشارهای واشنگتن بر اسلام آباد در راستای اجرای استراتژی جدید آمریکا برای جنوب آسیا خواهد بود.

کد خبر 386922

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha