سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۳
۰ نفر

کرملین اعلام کرد که رئیس‌جمهور روسیه در تهران درباره بحران سوریه و همکاری روسیه و ایران در زمینه انرژی گفت‌وگو خواهد کرد.

روابط ایران روسیه

 اين سومين سفر رئيس‌جمهور روسيه به ايران است. رئيس‌جمهور روسيه قبلا يك‌بار در پاييز سال 1386براي شركت در اجلاس كشورهاي حاشيه درياي خزر به ايران آمده بود كه نخستين سفر يك رئيس‌جمهور روسيه به ايران از 50سال قبل به شمار مي‌رفت. پوتين سال94 هم دوباره به ايران آمد، اين بار موضوع سفر او شركت در اجلاس كشورهاي صادر‌كننده گاز بود. او ديداري دو ساعته هم با رهبر انقلاب داشت و يك قرآن خطي هم به ايشان اهدا كرد.

پوتين در سفر 2سال قبل به اتفاق هيأت همراه خود در يكي از هتل‌هاي تازه‌ساز پايتخت كه البته هنوز به مرحله بهره‌برداري هم نرسيده بود، اقامت كرد.معمولا تيم امنيتي پوتين از يك هفته قبل از سفرهاي خارجي او براي برقراري تدابير امنيتي به‌صورت پيشرو اعزام مي‌شوند.

در اين رابطه ابراهيم رحيم‌پور، معاون آسياي وزير خارجه در پاسخ به سؤالي در مورد اهميت سفر پوتين به تهران در شرايط فعلي به ايسنا گفت: در دوره رياست‌جمهوري آقاي روحاني، ايشان تاكنون 3بار به روسيه سفر كرده‌اند و آقاي پوتين نيز با احتساب اين سفر 2بار به تهران آمده‌اند و مذاكرات و رايزني‌هاي متعددي بين مقامات 2كشور صورت گرفته است كه اين تعداد ديدار و رايزني بيانگر توجه 2كشور به گسترش روابط دوجانبه است.

روحاني در تعطيلات عيد امسال آخرين سفر خارجي خود در دوران رياست دولت يازدهم را به مقصد روسيه انجام و براي نهمين‌بار با ولاديمير پوتين همتاي روس ديدار كرده بود و به اين ترتيب روحاني و پوتين امروز براي دهمين بار به‌عنوان رئيس‌جمهور 2كشور با هم پشت ميز مذاكره خواهند نشست. ابراهيم رحيم‌پور با بيان اينكه پوتين در جريان سفر به تهران با مقام معظم رهبري نيز ديدار مي‌كند، افزود:

در شرايط فعلي و با توجه به اظهارات خصمانه آقاي ترامپ عليه ايران، با برگزاري اين نشست، اين پيام به آمريكايي‌ها داده مي‌شود كه كشورهاي منطقه در حال انجام فعاليت‌هاي مربوط به‌خود و گسترش روابط‌شان با يكديگر هستند و خيلي توجهي به حرف‌هايي كه توسط مقامات آمريكايي مطرح مي‌شود، ندارند. هدف از سفر پوتين به تهران شركت در يك اجلاس سه‌جانبه بين سران ايران، روسيه و آذربايجان است و به همين منظور نيز امروز الهام علي‌اف رئيس‌جمهور آذربايجان به ايران مي‌آيد كه اين سفر دومين ديدار علي‌اف از ايران در سال‌جاري ميلادي به شمار مي‌رود.

به گفته رحيم‌پور، در اين اجلاس درباره توريسم و تروريسم بين سران 3كشور تبادل نظر مي‌شود. بنا بر گزارش خبرگزاري رويترز، ديميتري پسكوف، سخنگوي كاخ رياست‌جمهوري روسيه گفته است، سوريه يكي از موضوعات مورد بحث در گفت‌وگوها حين سفر پوتين به ايران خواهد بود، همچنين مسائل مربوط به حوزه انرژي هم در دستوركار گفت‌وگوهاي دوجانبه ايران و روسيه قرار دارد.

در رابطه با سفرهاي پوتين داستان‌ها و شايعات زيادي مطرح است، از ليموزين فوق‌پيشرفته او كه در برابر سلاح‌هاي اتمي و شيميايي هم مصون است و امكانات اداره يك جنگ را هم دارد گرفته تا همراه داشتن كيفي كه مربوط به تاسيسات هسته‌اي و دفاعي روسيه است. گفته مي‌شود از اين كيف‌ها 3عدد يكي از در اختيار رئيس‌جمهور، يكي وزير دفاع و يكي دبير شوراي امنيت ملي قرار دارد كه در شرايط اضطراري اگر خطري روسيه را تهديد كند، اين 3كيف بايد توسط اين 3فرد فعال شوند و سيگنال براي بازشدن تاسيسات دفاعي روسيه بفرستند.

از سوي ديگر محمدجواد ظريف و سرگئي لاوروف وزيران خارجه ايران و روسيه دوشنبه‌شب در آستانه برگزاري نشست سران ايران، روسيه و آذربايجان با هم تلفني گفت‌وگو كردند. رحيم‌پور گفته است: همكاري‌هاي منطقه‌اي ازجمله برگزاري نشست‌هاي سه‌جانبه، سيگنال‌هايي را هم به كشورهايي كه در جنوب ما هستند و راه مذاكره و گفت‌وگو را انتخاب نكرده‌اند و فكر مي‌كنند كه اگر با كدخدا كار كنند امورشان مي‌گذرد، خواهد داد و بار ديگر به آنها اثبات مي‌كند كه كدخدا به كسي رحم نمي‌كند و ضرورت دارد كه كشورهاي منطقه تنش‌هاي موجود را خودشان مديريت كنند و با پيشنهادهاي سازنده اقتصادي و سياسي به مسير توسعه يكديگر كمك كنند و اين موضوعي است كه ما در اين نشست‌ها بر آن تأكيد داريم.

  • ترانزيت، انرژي و برجام در دستور مذاكرات

وزير امور خارجه درخصوص ديدارهاي روحاني با پوتين رئيس‌جمهور روسيه و الهام علي اف رئيس‌جمهور آذربايجان، گفت: ما جلسه سه‌جانبه‌اي خواهيم داشت كه در آن روساي جمهور 3كشور درخصوص همكاري‌هاي مشترك به‌ويژه در حوزه ترانزيت و انرژي گفت‌وگو خواهند كرد. محمدجواد ظريف خاطرنشان كرد:

هم‌اكنون مسير خط آهن كريدور جنوب به شمال را داريم كه از خليج‌فارس و ان شاءالله در آينده درياي عمان تا مرز آذربايجان و در واقع مجموعه كشورهاي مشترك المنافع شوروي سابق خواهد رفت. وي در پاسخ به سؤالي درخصوص مذاكرات دوجانبه رئيس‌جمهور ايران با همتايان روس و آذربايجاني خود، افزود: حتما درخصوص مسائل منطقه‌اي، بحث سوريه و عراق موضوعاتي خواهد بود كه با آقاي پوتين مطرح خواهد شد؛ علاوه بر اين گفت‌وگوهايي با محوريت برجام نيز انجام خواهد شد.

کد خبر 386962

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha