همشهری آنلاین: سازمان ملل متحد در بازبینی سالانه خود اعلام کرد فاصله میان برنامه‌های درحال اجرای کاهش دی‌اکسید‌کربن و میزان مورد نیاز برای حفظ دمای زمین در اندازه ذکر شده در معاهده پاریس درحد هشداردهنده‌ای زیاد است.

کربن

براساس گزارش BBC، بر اساس توافق اقلیمی پاریس باید تا سال 2030 تولید گازهای گلخانه‌ای به حدی کم شود که دمای زمین در مقایسه با شروع انقلاب صنعتی بیشتر از دو درجه افزایش پيدا نكند، اما سازمان ملل می‌گوید که کاهش تولید این گازها یک سوم مقداری است که برای تحقق اهداف توافق پاریس نیاز است.

برنامه محیط زیست سازمان ملل از سال 2010 گزارش سالانه تولید گازهای گلخانه‌ای را منتشر می‌کند و در گزارش امسال هشدار داده شده که حتی اگر اهداف توافق پاریس محقق شود، تا سال 2100 دمای زمین بیشتر از سه درجه افزایش خواهد یافت.

گزارش سازمان ملل بيانگر آن است که تولید گازهای گلخانه ای از سال 2014 کاهش یافته است که بیشتر به علت کاهش استفاده از زغال سنگ در چین و آمریکا و همچنین گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ويژه در كشورهاي چین و هند بوده‌است.

گزارش سالانه سازمان هواشناسی جهانی هم که به تازگي منتشر شده حاكي از آن است كه اگرچه تولید گازهای گلخانه‌ای کاهش یافته اما تجمع دی اکسید‌کربن در جو زمین به حد بی‌سابقه‌ای رسیده است.

براساس گزارش سازمان ملل براي اينكه تا سال 2030 افزایش دمای زمین به بیش از دو درجه (در مقایسه با شروع انقلاب صنعتی) نرسد نبايد تولید دی‌اکسید‌کربن بیش از 42 گیگاتن باشد. سازمان ملل تخمین زده اگر بخواهيم افزایش دما زیر 1.5 درجه باقی بماند باید بین 16 تا 19 گیگاتن از تولید فعلی دی‌اکسید‌کربن کاسته شود و اگر بخواهیم افزایش دما زیر دو درجه سانتی گراد باقي بماند، باید 11  تا 13 گیگاتن از تولید فعلی دی اکسید کربن کاسته شود. یک گیگاتن دی اکسید کربن تقریبا معادل دی‌اکسید کربنی است که حمل و نقل و رفت آمد (از جمله صنعت هوانوردی) در اتحادیه اروپا در یک سال تولید می‌کند.

 

ادگار ای گوتیرز اسپلتا وزیر محیط زیست کاستاریکا و رئیس مجمع محیط زیست سازمان ملل معتقد است توافق اقلیمی پاریس، اقدام برای جلوگیری از افزایش دمای زمین را تقویت کرده اما شتاب آن در حال كاهش است. به گفته او اکنون انتخابی روشن پیش روی همگان است یا بايد توقع خود را بالا ببریم یا تقاص آن را پس بدهیم.

گزارش سازمان ملل به وضوح هشدار داده‌است كه اگر فاصله بین تولید فعلی گازهای گلخانه‌ای و آنچه که تعهد شده بر طرف نشود بسیار بعید است که بتوان تا سال 2030 افزایش دمای زمین را زیر دو درجه نگاه داشت.

 

از این رو نویسندگان گزارش از امضاءکنندگان توافق اقلیمی پاریس درخواست كرده‌اند که در برنامه‌های ملی جدیدی که تا سال 2020 باید ارائه کنند تعهد و اراده بیشتری نشان دهند.

 

علاوه بر دولت‌ها، گزارش سازمان ملل از بخش خصوصی و شهرها هم انتقاد دارد زيرا به اعتقاد اين سازمان بخش خصوصي و شهرها به اندازه کافی براي مهار مشكل گرمایش جهاني تلاش نمی‌کنند و براي اثبات اين موضوع به این نکته اشاره می‌کند که یک چهارم تولید جهانی گازهای گلخانه‌ای نتیجه فعالیت صد شرکت سهامی عام بزرگ دنيا است.

بر اساس گزارش نشريه فوربز اين 10 شرکت بزرگ سهامی دنیاشركت‌هاي بانک صنعت و تجارت چین، بانک ساخت و ساز چین، شرکت برکشر هاتاوی، جی پی مورگان چیس، ولز فارگو، بانک کشاورزی چین، بانک آمریکا، بانک چین، اپل و تویوتا موتورز هستند.

گزارش سازمان ملل همچنین تأکید می‌کند که سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدید پذیر و افزایش بهره‌وری انرژی در کشورهای جهان سوم می‌تواند تا سال 2020 به میزان 1.4 گیگاتن از تولید گازهای گلخانه‌ای کم کند.

این گزارش به برخی از روش‌های ارزان قیمت که می‌تواند تاثیری قابل توجه بر کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای بگذارد اشاره می کند: وسایلی با بهره‌وری بالا که با انرژی باد و آفتاب کار می‌کنند، تولید خودروهایی با بهروری انرژی بالا، درختکاری و جلوگیری از جنگل زدایی. براساس تخمين سازمان ملل چنین اقداماتی هزینه اندکی دارند اما تا سال 2030 حدود 22 گیگاتن از تولید گازهای گلخانه‌ای را کم خواهند كرد.

براساس اين گزارش اگر قرار است اهداف توافق پاریس عملی شود بايد سوزاندن زغال سنگ متوقف شود. به بياني دیگر حدود 80 تا 90 درصد زغال سنگ جهان بايد دست‌نخورده در زیر زمین باقي بمانند. اين گزارش همچنین چین، اتحادیه اروپا، هند و ژاپن را کشورهایی معرفي كرده که نقش خود را برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای جدی گرفته‌اند و در مسیر اجراي تعهدات خود تا سال 2020 قرار گرفته‌اند.

کد خبر 386984

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha