همشهری آنلاین: انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران در پی سخنان مهران عباسی انارکی، قائم مقام نمایشگاه مطبوعات در خصوص اعلام انصراف انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران از برپایی نمایشگاه عکس در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات، جوابیه منتشر کرد.

جوابیه انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران به سخنان قائم مقام محترم نمایشگاه مطبوعات

متن اين جوابيه به نقل از پايگاه خبري انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران به شرح زير است:

خبری به شماره 4128860 در تاریخ هشتم آبانماه در خبرگزاری مهر منتشر شد که شبهه‌های فراوانی در پی داشت. متاسفانه خبرنگار محترم آن خبرگزاری در دو پاراگراف ابتدایی خبر به «اعلام انصراف انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران» از برپایی نمایشگاه عکس در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات ایران اشاره کرده است که هیات مدیره انجمن با نادرست خواندن تعبیر انصراف، به ایشان یادآوری می‌کند که انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران از نمایشگاه مطبوعات امسال رسما کنار گذاشته شد و هیچ‌گاه مسؤولان نمایشگاه هم از لفظ انصراف - که وجود نداشته است - استفاده نکرده بودند.

در این خبر پس از طرح بیانیه انجمن صنفی خطاب به اعضای خود بر اعلام عدم شرکت در نمایشگاه مطبوعات بدلیل امضاء قرارداد روابط عمومی معاونت محترم مطبوعاتی وزارت ارشاد با اشخاص حقیقی است؛ مصاحبه ای با قائم مقام نمایشگاه مطبوعات جناب آقای مهران عباسی انارکی انجام شده که هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران لازم میداند در مورد بند بند صحبتهای ایشان توضیحاتی ارائه کند:

در نمایشگاه «عکس مظلومیت مردم میانمار»، عکس‌هایی را که بعضی از آنها دیده نشده‌اند، توسط واسط‌هایی از عکاسان بین‌المللی خریداری کرده و به نمایش گذاشته‌اند.

در اینجا لازم می‌دانیم به ایشان یادآوری کنیم بهترین عکس مطبوعاتی عکسی است که در زمان مناسب (یعنی بلافاصله بعد از زمان وقوع حادثه) دیده شود و الزاما عکسی که دیده نشده عکس خوبی نیست. نکته دیگر که بهتر است ایشان بعنوان قائم مقام محترم نمایشگاه مطبوعات «ایران» به آن بنگرند آنست که خریدن عکس از عکاسان بین المللی برای نمایشگاهی که قرار بر ارائه توانمندی های رسانه های کشور عزیزمان، جمهوری اسلامی ایران است، چه اندازه حیاتی و لازم است؟ این سخن در حالی گفته میشود که حدود 7 عکاس فعال مطبوعاتی ایرانی برای پوشش این فاجعه انسانی به بنگلادش سفر کرده و فجایع را ثبت و ضبط کرده اند که با لطایف الحیل بسیار فقط آثار سه تن از آنها به نمایش در آمده است.

ایشان در مقاطع مختلفی ازگفتگو ذکر کرده‌اند که قرار بر همکاری دائم نمایشگاه مطبوعات یا معاونت مطبوعاتی با فرد یا انجمن خاصی نیست و همکاری سال گذشته مجموعه ایشان با انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران رضایتبخش نبود.

سوال دیگری که در همین زمینه ایجاد میشود این است که اگر از نمایشگاه سال گذشته رضایت نداشتند چرا آقای حدادی (مدیر روابط عمومی معاونت مطبوعاتی) از انجمن برای امسال طرح نمایشگاه عکس خواستند و یک هفته قبل از افتتاح نمایشگاه مطبوعات با جوابهای کاملاً مبهم به بهانه بالا بودن مبلغ پیشنهادی انجمن برای برگزاری نمایشگاههای عکس به انجمن پاسخ منفی دادند؟ این اتفاق به صورتی بود که شائبه برنامه ریزی قبلی برای معطل کردن انجمن را ایجاد کرد و این معطلی با طراحی مناسبی باعث شد تا ما نتوانیم صدای خود را در زمان مناسب به آقای انتظامی برسانیم و وقتی ایشان متوجه اتفاقات شدند که کار به دوستان آقایان حدادی و عباسی سپرده شده بود.

آقای مهران عباسی به درستی درباره ارزیابی بعد از هر کار جهت تداوم همکاری فرموده اند که لازم بذکر است نکاتی را به ایشان و همکارانش در روابط عمومی نمایشگاه یادآوری کنیم : گزارشی بالغ بر 30 صفحه از قبل و بعد از اجرای نمایشگاه سال گذشته توسط رییس هیات مدیره انجمن به آقای حدادی ارائه شده است، آیا آن را مطالعه کرده اید ؟

جهت یادآوری به اطلاع می رسانیم در 2 نمایشگاه سال گذشته، تعداد 130 فریم عکس در ابعاد 100 در 70 ،از 55 تن از عکاسان مطبوعات «ایران» به نمایش گذاشته شده بود که این تعداد از بین 3633 فریم از 101 عکاس مطبوعاتی توسط هیات انتخاب شامل آقایان: اسماعیل عباسی ، علی آقا ربیع ، دانیال شایگان و مرتضی فرج آبادی( که سابقه این عزیزان در عرصه مطبوعات به آسانی در دسترس است) انتخاب شده بودند.

جناب آقای عباسی، نظرتان درباره 3 نمایشگاه عکس امسال که اغلب بدون نام صاحبان اثر تا روزهای آخر نمایشگاه به نمایش درآمده چیست؟ انتخاب و داوری آثار امسال را چه کسانی غیر از آنها که از نظر مالی ذینفع بوده اند انجام داده اند؟! چرا از مهمترین وقایع سال گذشته مانند حادثه تروریستی مجلس و عکس هایی که در سطح بالایی در خبرگزاری های معتبرایران و جهان ازعکاسان ایرانی منتشر شد خبری نیست ؟!

قائم مقام نمایشگاه مطبوعات در جایی دیگر از سخنانشان ایراد مهم برگزاری نمایشگاه عکس سال گذشته توسط انجمن را نصب دیرهنگام برخی از عکس ها عنوان کرده اند. گویا ایشان در جریان نیستند فردی که از قضا عضو مستعفی هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی بوده و امسال با شما قرار داد بسته است، سال گذشته مسئول نصب تابلوهای عکس نمایشگاه از طرف هیات مدیره انجمن بوده است. شما دقیقا با کسی وارد قراردادشده اید که مسئول همین ایراد وارده شماست و باید پاسخگو باشد اما مسائل مهمتری در جریان است که شما و همکارانتان در روابط عمومی معاونت مطبوعاتی، ترجیح دادید بجای انجمنی که دیگر جای نفر مورد وثوق شما نبود با همان نفر و دو نفر دیگر از همفکرانش وارد قرارداد بشوید.

مطلب دیگری که در پایان صحبتهای قائم مقام محترم نمایشگاه مطرح شده است متاسفانه تهمتی نارواست بر این مبنا که در نمایشگاه سال گذشته آثار تعدادی محدود از عکاسان و عکس های یک خبرگزاری خاص به نمایش گذاشته شده که لیست شرکت کننده های رسانه های مختلف در دو نمایشگاه سال گذشته مطبوعات را جهت روشن شدن مسئله ارائه می کنیم: دو نمایشگاه عکس با عناوین «ایران در سالی که گذشت» و «محیط زیست» با آثاری ازعکاسان روزنامه های ایران، فرهیختگان، همشهری، اعتماد، جام جم و خبرگزاریها و سایتهای خبری آنا، ایلنا، اقتصاد نیوز، تسنیم، ایسنا، فارس، ایسکا، مهر، هنرآنلاین، میزان، سایت جماران، باشگاه خبرنگاران و عکسهای هفت تن از عکاسان شهرستانی فعال رسانه ای توسط انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران برگزار شد.

حال جای آن دارد از قائم مقام نمایشگاه بپرسیم ، خبرگزاری و عکاسان خاصی که می گویند نمایشگاه سال قبل را برگزار کرده اند کدام است؟! (البته از ایشان خواهان شفافیتی مشابه، در معرفی رسانه هایی هستیم که در نمایشگاه های عکس امسال مشارکت کرده اند که گویی به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد).

لازم می دانیم در موردی که آقای عباسی صحبتی درباره آن نکرده اند نیز پرسشی را مطرح کنیم: امسال نمایشگاه عکسی برگزار شده است بنام «قرن» که عکسهای این نمایشگاه شباهت زیادی به عکسهای کتاب Century یا همان «قرن» دارد که سالها پیش از عکس های معتبر قرن بیستم به چاپ رسیده است . بسیار مشتاقیم اسناد اجازه انتشار آن عکسها در نمایشگاه سالانه مطبوعات ایران توسط ایشان و دوستانشان ارائه شود. کیفیت نازل چاپ عکس ها این ایده را به ذهن متبادر میکند که همان کتاب اسکن شده و بدون اجازه صاحب آثار دوباره چاپ شده است.

«حمایت از انجمن‌های صنفی و تخصصی» نکته دیگری است که معاونت محترم مطبوعاتی بارها در صحبت های خود به آن اشاره داشته اند.

شاید گروهی که این یادداشت را عرضه می کنند در سال آینده مسئولیت انجمن را بعهده نداشته باشند. اما انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران پابرجا خواهد ماند. شما همانطور که اشاره کرده اید میتوانید با هر انجمنی کار کنید؛ و یا حتی میتوانید کار برگزاری نمایشگاه را به دوستان عکاس خود بسپارید، اما فراموش نکنید که شما در جایگاه قائم مقام محترم نمایشگاه مطبوعات «ایران» تکیه زده اید ، و در مقامی که از شما انتظار میرود در مسیر تعالی رسانه های کشور عزیزمان گام بردارید نه منافع شخصی افرادی خاص.
و من الله توفیق

انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران

کد خبر 387115

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha