پروازهای اربعین در چارچوب نرخ‌های تکلیفی مورد توافق سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی از ۱۳ آبان آغاز می‌شود و تا ۲۳ آبان ادامه دارد.

سازمان هواپيمايي كشوري 24آژانس مسافرتي در سراسر كشور را مجاز به فروش بليت هواپيماي ايام اربعين معرفي كرده كه بايد به‌صورت حضوري و با پايبندي به نرخ‌هاي تكليفي بليت‌ها را به زائران بفروشند. براساس اين توافق، نبايد سقف قيمت بليت هواپيما از كليه شهرهاي ايران به‌جز شهر مشهد به مقصد بغداد و نجف، از يك‌ميليون و 200هزار تومان و قيمت بليت مشهد به اين 2شهر از يك‌ميليون و 500هزار تومان بالاتر برود.

به‌عبارت ديگر سقف قيمت بليت پرواز يكطرفه از مشهد و ساير شهرهاي ايران به بغداد و نجف و بالعكس به‌ترتيب 750و 600هزار تومان تعيين شده است و ايرلاين‌ها مجاز به افزايش نرخ‌ها به بالاتر از اين ارقام نيستند. اين در حالي است كه بررسي قيمت بليت‌هاي اين مسيرها در ايام غيرپيك حاكي از اين است كه در روز قبل از تكليفي شدن نرخ بليت، قيمت‌ها تا سقف 700هزار تومان از تهران به بغداد افزايش يافته بود و در روزهاي قبل و بعد از ايام اربعين، قيمت بليت در برخي از پروازهاي بين شهرهاي ايران و شهرهاي عراق تا 120هزار تومان نيز افت دارد. بر اين اساس سقف قيمت تعيين شده براي ايام اربعين حدود 5برابر كف قيمتي و تقريبا معادل سقف قيمتي بليت‌ در ايام غيرپيك است.

  • فروش تلگرامي بليت‌هاي اربعين

گزارش ميداني همشهري از آژانس‌هاي مسافرتي مجاز فروش بليت اربعين در تهران حاكي از اين است كه اغلب اين دفاتر به نرخ‌هاي تعيين شده پايبند هستند و هر چند برخي از آنها در فرايند فروش تخلفاتي مرتكب مي‌شوند اما در‌مجموع، وضعيت فروش بليت‌هاي اربعين امسال نسبتا قابل‌قبول است. البته بخش زيادي از آن به قيمت بالاي اين بليت‌ها و تعداد بالاي پروازها در اين ايام برمي‌گردد.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد برخي از دفاتر با تخلف از قانون فروش بليت به شخص زائر، فروش بخشي از بليت‌ها را به آژانس‌هاي غيرمجاز به افرادي سپرده‌اند كه از طريق تلگرام به بازاريابي و فروش بليت سفرهاي اربعين مي‌پردازند؛ با وجود اين فعلا به واسطه وجود بليت‌هاي مربوط به ايام اربعين، بخش زيادي از متقاضيان با مراجعه به دفاتر مجاز بليت تهيه مي‌كنند و بازار دلال‌ها هنوز داغ نشده است.

نكته قابل توجه اين است كه دفاتر مجاز به عرضه بليت‌هاي ايام اربعين، بايد به‌صورت حضوري نسبت به صدور بليت اقدام كنند و فروش آنلاين اين بليت‌ها از طريق سامانه آژانس‌هاي مسافرتي ممنوع است؛ با وجود اين يكي از آژانس‌هاي مجاز، در سايت خود از متقاضيان خريد آنلاين بليت اربعين مي‌خواهد صفحه اول گذرنامه خود را به آدرس تلگرام اين آژانس ارسال كنند تا پس از واريز وجه به شماره كارت بانكي ارائه شده در سايت آژانس، بليت آنها 5درصد گران‌تر از قيمت تكليفي صادر و به‌ آنها تحويل داده شود.

در جريان تماس خبرنگار همشهري، مسئول فروش يكي ديگر از آژانس‌هاي مجاز فروش بليت هواپيماي اربعين نيز مي‌گويد سهميه آنها براي فروش بليت تمام‌شده اما آژانس ديگري را مي‌شناسد كه هنوز سهميه‌ فروش بليت آن تمام نشده است؛ پيگيري‌ها نشان مي‌دهد اين آژانس طبق ليست اعلامي سازمان هواپيمايي كشوري مجاز به فروش بليت نيست درحالي‌كه بليت‌هاي اين ايام را 15درصد بالاتر از قيمت تكليفي مي‌فروشد. به‌نظر مي‌رسد اين آژانس عامل فروش يكي از آژانس‌هاي مجاز باشد. برخي از آژانس‌ها نيز گرچه بليت‌ها را به‌صورت حضوري و با قيمت تكليفي مي‌فروشند اما اين كار مشروط به اين است كه زائر هر دو بليت رفت و برگشت را از آنها خريداري كند.

  • بليت‌هاي اربعين را گران نخريد

در اين ميان تنها ايرلاين عراقي فعال در ايران كه بليت‌هاي مربوط به اربعين را مي‌فروشد، به قيمت‌گذاري انجام شده براي بليت‌هاي اربعين اعتنا ندارد و قيمت بليت خود در ايام پيك را به‌صورت شناور از 120هزار تومان تا يك‌ميليون و 300هزار تومان اعلام كرده است. مقصود اسعدي ساماني، دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي در اين‌باره به همشهري مي‌گويد:

نرخ‌هاي تكليفي ابلاغ شده به آژانس‌ها، نتيجه توافق سازمان هواپيمايي كشوري و شركت‌هاي هواپيمايي ايراني بوده و شركت عراقي مشمول آن نمي‌شود. از سوي ديگر، رضا جعفرزاده، مدير روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري در گفت‌وگو با همشهري گفت: پروازهاي زيادي در ايام اربعين برقرار شده و بليت مورد نياز زوار به‌راحتي از ايرلاين‌هاي ايراني قابل تهيه است؛ از اين‌رو نيازي به خريد بليت بالاتر از قيمت مصوب از ايرلاين عراقي وجود ندارد. به گفته او، متقاضيان بليت هواپيما در بازه زماني 13تا 23آبان‌ماه فقط به دفاتر تعيين شده‌ يا به آدرس اينترنتي http://ebooking.iranair.com مراجعه و بليت‌ها را با قيمت مصوب خريداري كنند.

کد خبر 387167

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha