مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: قلب تپنده‌ی فرزند جدید مرسدس یک موتور ۶/۱ لیتری وی۶ با توان ۷۰۰ اسب بخار است که سه موتور الکتریکی هم ۵۰۰ اسب بخار دیگر را تامین می‌کنند

بنز

چند هفته‌ی پیش وقتی مرسدس با معرفی «Project One»، اولین ابرخودروی خود سر و صدای زیادی به‌پا کرد، ضمن جا گذاشتن بسیاری از رقبا، بازیگر جدیدی را هم به باشگاه تازه تاسیس خودروهاي فرمول یک خیابان‌رو اضافه کرد.

باشگاه کوچک و جدیدی که سال پیش آستون مارتین با معرفی ابرخودروی نوظهور و بسیار متفاوت خود «والکايری» آغازگر آن بود؛ حالا با آمدن مرسدس و به‌زودی مک‌لارن شاهد ظهور نسل جدیدی از هیولاهای عجیب‌وغریب در خیابان‌ها خواهیم بود.

داستان این خودروها مثل این است که یک شاتل سریع فضایی را در دل یک هواپیمای لوکس شخصی مخفی کرده باشید.

به زبان ساده، این‌ها همگی خودروهای شبهه فرمول یک هستند که حالا با کمی دست‌کاری، رسما مجوز ورود قانونی به خیابان‌ها را هم پیدا کرده‌اند.

به همين مناسبت، در این پرونده ضمن بررسی دو رقیب فعلی این دنیا یعنی پروژه‌ي وان و والکایری، برخی از خودروهای عجیب و غریب تاریخی مبتنی بر تکنولوژی فرمول یک و تاثیرات این تکنولوژی بر دنیای خودرو را با هم مرور می‌کنیم.

خودروهای فرمول یک از خیلی جهات اوج مهارت دنیای مهندسی در صنعت خودروسازی به شمار می‌روند. این خودروها ساخته می‌شوند تا بتوانند سرعت 100 کیلومتر بر ساعت را ظرف کمتر از سه ثانیه پر کنند.

موتور‌ آن‌ها با سرعت سرسام‌آور 15 تا 18 هزار دور در دقیقه کار می‌کند که حتی تصور چنین سرعتی در موتور یک خودروی معمولی باورنکردنی است.

البته به همین خاطر هم این موتورها عمر کمتری دارند و به درد رانندگی در خیابان‌های معمولی نمی‌خورند. رانندگی پشت فرمان این خودروها هم تجربه‌ي کاملا متفاوتی است.

هنگام رانندگی با این خودروها، راننده شتابي معادل چهاربرابر گرانش زمین را حس می‌کند. بنابراين وقتی سرانجام از پشت فرمان آن کنار بروید، مثل این است که تازه از فضا به زمین بازگشته‌اید.

پس از راندن پشت فرمان خودرو فرمول یک، دیگر هیچ‌چیزی برایتان مثل سابق نخواهد بود.

اگرچه چنين لذتی فراموش‌شدنی نیست، اما رانندگی با چنین خودرویی اصلا آسان نیست و راننده باید دقت و تمرکز بسیار بالایی داشته باشد؛ چون خودروهای فرمول یک با هیچ‌کس شوخی ندارند.

همه‌ی این ویژگی‌ها به‌علاوه‌ی هزینه‌ی بالای فناوري به‌کاررفته در آن‌ها موجب می‌شود این خودروها از هیچ جهت برای ورود به خیابان‌ها مناسب نباشند.

محدودیتی که حالا خودروسازها با ساختن ابرخودروهایی نوظهور مبتني بر تكنولوژي و موتورهايي برگرفته از خودروهاي فرمول يك در حال شکستن مرزهای آن هستند.

نسل قبلي ابرخودروهاي مدرن كه آن‌ها هم طعمي از فرمول يك را در ساختار خود داشتند در اختيار فراري، پورشه و مكلارن بود اما حالا بايد منتظر بازيگراني جديد باشيم.

در حال حاضر به‌جز مرسدس و آستون مارتین و همچنين مک‌لارن، شرکت‌های BMW و آئودی هم در تلاش برای ساخت ابرخودروهایی مبتنی بر فناوری خودروهای فرمول یک هستند.

در این میان فراری رسما اعلام کرده است برای جانشینی خودروی مشهورش، Laferrari، قصد دارد رويكرد متفاوتي را در پيش بگيرد

به اين ترتيب بايد منتظر محصولي متفاوت از فراري در ميان نسل جديد ابرخودروهاي مدرن باشيم.

از بين دیگران هم فقط مک‌لارن اطلاعات بیشتری در مورد جانشین P1 افسانه‌ای خود اعلام کرده است که در صفحات بعد در مورد آن برایتان گفته‌ایم، اما بقیه همگی هنوز در فاز دیدن خواب و رویای چنین خودرویی هستند.

هرچند آئودی هم کمی پیش از نمایشگاه فرانکفورت گفته بود در فکر ساختن خودرویی بر پایه‌ي فرمول یک، اما با رویکردی متفاوت است.

«استفان وینکلمن»(Stephan Winkelmann) مدیر این شرکت که پیش‌تر در شرکت لامبورگینی کار می‌کرد، گفته بود دوست دارد خودرویی در کلاس پروژه‌ي وان مرسدس بسازد، اما چطورش را هنوز نمی‌داند. در ادامه ضمن بررسی فرزند جدید مرسدس، با رقبای نوظهور جديد و قديمي اش هم آشنا می‌شویم.

دقیقا وقتی فکر می‌کنید دوران ساختن خودروهای خیابان‌رو برپایه‌ی فناوري‌ خودروهای مسابقه‌ای تمام شده است -و از خیلی جهات هم واقعا تمام شده- از میان ناکجاآباد سروکله‌ي مرسدس با یک غول بی‌شاخ و دم جدید پیدا می‌شود.

شگفتانه‌ي بی‌شاخ و دمی که حتی هنوز اسم درست‌وحسابی هم ندارد؛ «پروژه‌ي وان» (Project One) در حقیقت اسم موقتی آن است.

ابرخودرویی 8/2 میلیون دلاری که تقریبا بدون هیچ تردیدی می‌شود گفت گروه آ.‌ام.‌گ (یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی مرسدس) فقط برای به رخ کشیدن توانایی تکنیکی خود دست به ساختن آن زده است.

مرسدس با ساختن نخستین ابرخودروی تولید خود -که برای نخستین بار اولین پیش‌نمونه‌ی آن را در جریان نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی کرد- ثابت کرد همیشه بیشتر از یک‌راه برای ساختن خودرويي چند میلیون دلاری با ویژگی‌های خاص وجود دارد.

خودرويي که وقتی پشت فرمان آن می‌نشینید، حس فضانورد بودن به شما دست می‌دهد. خودروی جدید مرسدس پر از غافلگيري‌هاي پیچیده و دوست‌داشتنی است.

درحالی‌که بوگاتی شیرون- دیگر غول مشهور این روزهای دنیاي خودرو- با گرفتن 1500 اسب‌بخار از یک موتور هشت لیتري W16 یک باک صد لیتری را ظرف تنها هشت دقیقه خالی می‌کند

پروژه‌ي وان مرسدس با قيمتي مشابه تنها بر یک موتور کوچک V6 و چهار موتور الکتریکی (دوتا براي چرخ‌هاي جلو، يكي به صورت يكپارچه با موتور و ديگري براي توربوشارژر)تكيه دارد.

با وجود اين، بیشینه‌ی سرعت آن به 349 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و صفر تا صد خود را هم ظرف تنها 6/2 ثانیه پر می‌کند.

بنابراين خودرو می‌تواند ظرف کمتر از شش ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد، درحالی‌كه فقط معدودی از خودروهای دهه‌‌ی گذشته مي‌توانند ادعا کنند توانایی مشابهی داشتند.

براي مثال بوگاتی شیرون مشهور، به کمی بیش از شش ثانیه برای پر کردن این سرعت نیاز دارد و پورشه ۹۱۸ هم حدود هفت ثانیه برای رسیدن به این سرعت زمان می‌خواهد.

منبع: همشهري دانستنيها

کد خبر 387373

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha