همشهری آنلاین: توانایی مارمولک‌ها در جدا کردن دمشان در حین خطر و برای جلوگیری از شکار شدن، و پس از آن رشد دوباره دم یکی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد و شناخته شده در آنها است.

براساس گزارش نيو‌اطلس، اين توانايي در مارمولك‌هاي خانگي قوي‌تر است و سرعت رشد دوباره دم نسبت به ديگر انواع اين جاندار بالاتر است: 30 روز. اكنون محقق دانشگاه گلف در كانادا روند اين رشد مجدد را كشف كرده‌است، يافته‌اي كه مي‌تواند به بهبود شيوه‌هاي درماني جراحت‌هاي نخاعي در انسان منجر شود.

ماتيو ويكاريوس با مطالعه روي مارمولك‌هاي خانگي دريافت نخاع اين خزنده‌ها حاوي نوعي خاص از سلول‌هاي بنيادي به نام راديال گليا است. اين سلول‌ها معمولا غيرفعال هستند، اما زماني كه دم جدا مي‌شود، بلافاصله فعال مي‌شوند.

اين سلول‌ها پروتئين‌هاي متفاوتي ساخته و در واكنش به جراحت وارد شده آغاز به تكثير شدن مي‌كنند و در نهايت يك نخاع كاملا جديد مي‌سازند. زماني كه جراحت ترميم و نخاع بازيابي شد، سلول‌ها دوباره به وضعيت غيرفعال درمي‌آيند.

بدون وجود اين سلول‌هاي بنيادي، بدن انسان در صورت بروز جراحت بلافاصله بافت زخم را ايجاد مي‌كند، جراحت به سرعت ترميم مي‌شود اما نخاع احيا نمي‌شود.

به گفته ويكاريوس، از گذشته مشخص بود كه مارمولك مي‌تواند نخاع خود را بازيابي كند،‌اما چگونگي آن مشخص نبود و كسي نمي‌دانست كدام سلول نقش كليدي به عهده دارد. وي اميدوار است با شناسايي اين سلول‌هاي جديد در بدن مارمولك‌ها بتوان از آن براي بهبود درمان‌هاي مرتبط به آسيب‌هاي نخاعي در انسان استفاده كرد.

کد خبر 387375

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha