دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۴
۰ نفر

خسرو معصومی: هوا که روبه سردی می‌رود نفس‌کشیدن در تهران سخت‌‌تر می‌شود.

خسرو معصومی

معمولا از پاييز ميزان آلودگي هواي پايتخت افزايش مي‌يابد و به زمستان كه مي‌رسيم با پديده وارونگي هوا مواجه مي‌شويم و هشدارهايي داده مي‌شود كه كودكان، سالمندان و افرادي كه دچار بيماري قلبي هستند خيلي در شهر تردد نكنند.
ماجراي آلودگي هواي تهران داستاني تكراري است. داستاني كه هنوز هيچ فرد و نهادي موفق نشده گره‌اش را باز كند و ميليون‌ها انساني كه در پايتخت زندگي مي‌كنند را از معضل آلودگي هوا رهايي ببخشد.

آلودگي هواي تهران ارتباطي تنگاتنگ با وضعيت ترافيك دارد. البته ترافيك سنگين تهران فقط يكي از عوامل آلودگي هواست و آلاينده‌هاي ديگري هم مثل كارگاه‌ها و كارخانه‌ها وجود دارند كه هر يك به سهم خود، تنگي نفس را به شهروندان هديه مي‌دهند!

مهم‌ترين عامل اما، حضور پرتعداد اتومبيل در خيابان‌هاي شهر است. وقتي در بزرگراه‌هاي قفل‌شده شهر گرفتار مي‌شويد نگاهي به اطرافتان كه بيندازيد خود را در محاصره اتومبيل‌هاي تك‌سرنشين مي‌بينيد. (شايد خود شما هم يكي از همين تك‌سرنشين‌ها باشيد) هر روز هم به تعداد اتومبيل‌هاي در حال تردد در شهر افزوده مي‌شود و نتيجه اينكه با اين همه بزرگراه، همچنان معضل ترافيك يكي از بزرگ‌ترين مشكلات تهران است و در نهايت ساعت‌ها از وقتمان در ترافيك هدر مي‌رود. در هواي به‌شدت آلوده شهر تردد مي‌كنيم و در معرض انواع و اقسام بيماري‌ها قرار داريم و البته باز هم صورت مسئله تغيير نمي‌كند.

بايد راهي براي كنترل و مديريت اين همه خودروي تك‌سرنشين در حال تردد در تهران انديشيده شود و اگر هم طرحي قرار است اجرا شود، ابتدا همه پيش‌بيني‌ها توسط كارشناسان صورت بگيرد و بعد ضمانت اجرايي برايش وجود داشته باشد. در شرايط فعلي به نظر مي‌رسد ساكنان تهران در حال خودكشي تدريجي هستند.

خودكشي به اين معنا كه همه مي‌دانيم اين هواي آلوده چه بلايي سرمان مي‌آورد ولي باز هم به تعداد خودروها مي‌افزاييم. باز هم براي تردد در شهر اولين گزينه‌اي كه به ذهنمان مي‌رسد استفاده از خودروي شخصي است.
چشم بر هم بزنيم هوا سردتر مي‌شود و آلودگي هوا بيشتر. زمستان در راه است و ما همچنان در حال تكرار رويه غلطي هستيم كه دودش به چشم تك‌تك‌مان مي‌رود.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 387480

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha