دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: تعداد مرزبانان ایرانی به‌شهادت‌رسیده در درگیری‌های مرزی با اشرار یا گروهای سیاسی معارض مسلح در چهار سال گذشته به ٤٠ نفر نزدیک می‌شود. آخرین مورد آن جمعه، ١٢ آبان، بود که هشت نفر از نیروهای مرزبانی ناجا در منطقه مرزی چالدران در درگیری با اشرار به شهادت رسیدند.

مرزبان

روزنامه شرق نوشت:طبق گفته معاون سياسي امنيتي استاندار آذربايجان غربي تلفات زيادي به تروريست‌ها وارد شد؛ اما هشت نفر از نيروهاي هنگ مرزي هم به شهادت رسيدند.

ارديبهشت سال‌ جاري هم ١٠ مرزبان ايراني در درگيري با اشرار مسلح در سيستان‌وبلوچستان در مرز ميرجاوه به شهادت رسيدند. ماجرا از اين قرار بود كه ساعت ۱۹:۴۰ شب مأموران پاسگاه مرزي ميرجاوه استان سيستان‌وبلوچستان حين تعويض شيفت بين ميل مرزي ۹۹ و صد در کمين تروريست‌هاي تکفيري گرفتار شده و تروريست‌ها ناجوانمردانه با توجه به غافلگيري مرزبانان کشورمان، با شليک گرينف، ۱۱ مرزبان غيور را به رگبار بستند. تروريست‌ها پس از اين حادثه با استفاده از تاريکي شب و صعب‌العبوربودن منطقه، به خاک پاکستان متواري شدند. ساعتي پس از اين اقدام گروهک تروريستي جيش الظلم با صدور بيانيه‌اي مسئوليت اين حادثه را برعهده گرفت.

١٧ دي ٩٥ هم خودروي تدارکاتي مرزباني در‌حالي‌که مشغول توزيع ناهار بين پاسگاه‌هاي مرزي بود، مورد حمله اشرار مسلح قرار گرفت. در اين درگيري پنج نفر مجروح و يک نفر کشته شدند.

چهارشنبه، ١٦ تير ٩٥، هم مصادف با عيد فطر بين مرزبانان سيستان‌وبلوچستان و اشرار در منطقه جکيگور درگيري مسلحانه رخ داد که منجر به شهادت چهار نفر از مرزبانان شد. سردار سعيد منتظرالمهدي، سخنگو و معاون وقت اجتماعي ناجا، در‌اين‌باره گفته بود: «در اين حادثه درگيري مسلحانه بين گشتي‌هاي ناجا با چندين تيم از گروهک‌هاي تروريستي که قصد ورود به کشور را از مرز جکيگور داشتند، رخ داد که در اين درگيري، چهار نفر از مرزبانان غيرتمند پليس به شهادت رسيدند». او به فرار تروريست‌ها به داخل خاک پاکستان در سايه بي‌توجهي دولت پاکستان اشاره کرده و گفته بود: «فرماندهان ارشد مرزباني در منطقه حضور داشته و مراتب برای پيگيري و مطالبه جدي از رده‌هاي امنيتي و مرزي پاکستان به منظور دستگيري و تحويل تروريست‌‌ها انجام شده است».

غروب ١٨ بهمن ٩٢ هم پنج سرباز ديده‌بان کشورمان در مرز جکيگور سيستان‌وبلوچستان مفقود شدند. مسئوليت اين ربايش به گروهک تروريستي جيش‌العدل نسبت داده شد؛ اگرچه بعدا مشخص شد كه مستقيما به وسیله اعضاي جيش‌العدل صورت نگرفته؛ بلکه در واقع يکي از اشرار منطقه در ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ به نام «عمر شاهوزهي» که سابقه شرارت در جنوب شرق کشور را داشت، پنج نفر از مرزبانان جمهوري اسلامي را ربوده و بنا بر همکاري اشرار با يکديگر اين پنج مرزبان را در قبال گرفتن مبلغي به گروهک تروريستي جيش‌العدل فروخته بود. ربايندگان از هجوم و ربايش مرزداران ايراني فيلم گرفتند و بعدا آن را با تصاويري از گروگان‌هاي خود در اينترنت منتشر كردند. بعد از تحويل مرزبانان ايراني به افراد تروريست جيش‌العدل، گروگان‌ها به عمق خاک پاکستان منتقل شدند و در چند شهر اين کشور به نام‌هاي «تربت» و «پنج گور» و نهايتا در ارتفاعات منطقه موردنظر مستقر شدند. آخرين منطقه استقرار آنها ارتفاعاتي در پاکستان بود که در نزديکي سراوان بود.

گفته شد كه در همين زمان عده‌اي از بزرگان و معتمدان بلوچ در منطقه‌اي در کويته پاکستان براي آزادسازي اين مرزبانان حاضر به گفت‌وگو با سرکردگان اين گروهک تروريستي شده بودند که ناگهان خبر اعدام شهيد دانايي‌فر يكي از گروگان‌ها به عبدالرئوف مي‌رسد و او علنا مخالفت خود را با اين اقدام اعلام مي‌کند و به گروه علما مي‌گويد که بدون اطلاع او اين کار انجام‌ شده است.

با رايزني ريش‌سفيدان استان سيستان‌وبلوچستان در نهايت چهار سرباز ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ به ايران بازگشتند؛ ولي خبري از شهيد دانايي‌فر نبود. در اين مدت بحث‌هاي زيادي مطرح شد؛ از‌جمله اينکه شهيد دانايي‌فر به گروهک‌هاي تروريستي پيوسته يا به آمريکا پناهنده شده، منتشر شد؛ ولي بالاخره پيکر شهيد دانايي‌فر در تاريخ اول فروردين ۱۳۹۴ از خاک پاکستان به کشور بازگشت و در تاريخ چهارم فروردين در زادگاهش به خاک سپرده شد.

سوم آبان ٩٢ در پي درگيري مسلحانه در منطقه سراوان، ١٤ نفر از نيروهاي مرزباني شهيد شدند. مسئوليت اين حمله را هم گروهک «جيش‌العدل» برعهده گرفت. شهداي مرزبان از نيروهاي هنگ مرزي «بم پشت» سراوان و از نيروهاي وظيفه و افراد مختلف بودند.

سردار حسين ذوالفقاري، فرمانده وقت مرزباني نيروي انتظامي، گفته بود: «در اين درگيري، هيچ‌يک از مأموران مرزباني به دست اشرار گروگان گرفته نشده‌اند».

 

کد خبر 387500

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha