دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مطالعات محققان نشان می‌دهد که توسعه شهری در مناطق مختلف جهان تغییرات زیستی سریعی را در حیوانات و سایر جانداران ایجاد کرده است، تغییراتی که گاه برای سلامت عمومی انسان‌ها تبعات دارد.

توسعه شهری و تغییرات زیستی در جانداران

به گزارش ایرنا، مطالعه محققان دانشگاه تورنتو در کانادا و دانشگاه فوردهام در آمریکا نشان می‌دهد که در نتیجه کاهش زیستگاه‌های طبیعی به دلیل احداث سدها، ساختمان‌ها و جاده‌ها، زیستمندان آن مناطق برای بقا، مجبور شده‌اند که خود را با شرایط جدید وفق دهند. بر اساس مطالعه‌ای در این زمینه كه ماه گذشته نتیجه آن اعلام شد، یک نمونه از این تغییرات، به گونه‌ای از پرندگان به نام British Great Tits مربوط می‌شود که منقار آنها به واسطه تامین غذا از محل جایگاه‌هایی که شهرنشینان برای آنها فراهم می‌کنند، به سرعت کوتاه شده است.

پستانداران، پرندگان، دوزیستان، خزندگان، گیاهان و حتی حشرات و ویروس‌ها از جمله موجودات تاثیرپذیر از توسعه شهرها هستند و از آنجا که شهرها محیط جدیدی را برای این موجودات ایجاد می‌کنند، سازگار شدن برخی از آنها به نحوی است که سلامت عمومی مردم را تهدید می‌کند. برای مثال حشرات رختخواب و سایر آفات همچون ساس‌ها در گذشته مشکل چندانی ایجاد نمی‌کردند، اما اکنون با حشره‌کش‌ها سازگار شده‌اند و جمعیت آنها افزایش یافته است.

  • توجه به شهرسازی

محققان تصریح کردند که گرچه توسعه شهری در عین حال امکان بقا و حتی رشد در محیط جدید را برای برخی گونه‌ها فراهم کرده است، اما به هر حال می‌تواند زمینه را برای بروز برخی بیماری‌ها و رشد و گسترش هر چه سریع‌تر آفات هموار سازد.

مارک جانسون از دانشگاه تورنتو که در نوشتن این مطالعه همکاری داشت، گفت که نتایج مطالعه آنها هشداری برای دانشمندان، شهرنشینان و مقامات است که در توسعه شهری با مسئولیت‌پذیری بیش‌تر عمل کنند زیرا نه تنها انسان‌ها که سایر موجودات هم تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند.

وی افزود: چه بسا توجه اندکی بیشتر در مقوله توسعه شهری، بتواند علاوه بر منتفع کردن انسان‌ها و محیط زیست، مانع گسترش آفات ناقل بیماری هم شود.

این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.

کد خبر 387576

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha