دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۴
۰ نفر

ابراهیم امینی: صبح ۱۵ آبان دومین دیدار اعضای شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با سران قوای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد که این دیدار اختصاص به برگزاری نشستی با دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور محترم داشت.

همسویی دولت و شهرداری

با توجه به همسويي دولت ملي و دولت محلي كه در انتخابات اخير رياست جمهوري و شوراي شهر تهران پس از ١٤ سال رخ داد و البته هزينه‌هايي كه به شهروندان تهراني به علت عدم‌همسويي اين دو به ارث رسيده است، شهروندان تهراني انتظار دارند كه يكي از آثار مثبت اين همسويي، هم‌افزايي توان دولت ملي و محلي و همچنين نمايندگان مجلس تهران باشد.

حل سريع‌تر مسائل و مشكلات تهران بخصوص در حوزه محيط زيست، ترافيك و آسيب‌هاي اجتماعي معضلاتي است كه شهروندان تهراني با آنها روبه‌رو بوده و درخواست رسيدگي جدي و دقيق به آنها را دارند. اعضاي شوراي شهر تهران از فرداي اعلام نتايج انتخابات در ارديبهشت امسال با همراهي نمايندگان شهر تهران در مجلس شوراي اسلامي يك فراكسيون 51 نفري تشكيل داده‌اند تا در حوزه قانون‌گذاري، تلاش و هماهنگي كنند و براي حل مشكلات پايتخت در كنار هم باشند. همچنين اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران از رئيس‌جمهور درخواست داشتند تا ديداري برگزار شود كه خوشبختانه اين ديدار ديروز با حضور شهردار تهران و همه اعضاي شوراي شهر رخ داد. در اين ديدار مسائل و مشكلاتي كه كلانشهر تهران با آن مواجه است، بيان شد.

رئيس شوراي شهر، شهردار و روساي كميسيون‌هاي شش‌گانه مسائلي را پيرامون مشكلات تهران و كلانشهرها مطرح كردند و جناب آقاي روحاني هم استقبال كردند كه همكاري‌هاي نزديكي براي حل مشكلات داشته باشند. از سوي ديگر دعوت از شهردار پايتخت براي حضور در جلسات هيأت دولت به‌منظور نزديكي بيشتر دولت ملي و محلي كه پس از سال‌ها صورت گرفت، نقطه آغاز اين حركت و همكاري‌هاي نزديك بود. ديروز از سوي رئيس‌جمهور نيز اعلام شد كه براي رفع برخي از مشكلات پايتخت، بخشي از مطالبات شهرداري از دولت كه طبق احكام تكليفي مصوب مجلس بايد به شهرداري پرداخت شود، پرداخت شده و بخشي ديگر تا پايان سال پرداخت خواهد شد.

اما درخصوص موضوع تعامل دولت و شهرداري، فراكسيون 51نفره مركب از نمايندگان تهران در مجلس و اعضاي شوراي شهر، شوراي راهبردي با حضور 3نماينده تهران و 3عضو شوراي شهر تشكيل شده است. همچنين آقايان عارف، در جايگاه رياست فراكسيون اميد مجلس، مقيمي به‌عنوان استاندار تهران و نماينده ارشد دولت و محمدعلي نجفي در جايگاه شهردار تهران در آن جلسات حضور دارند. ضمنا كميسيون‌هايي براي كلانشهرها در دولت تشكيل شده است كه مسائل و مشكلات آنها در قالب لوايحي ديده شده و به مجلس ارائه مي‌شود.

اين جلسات در كميسيون‌هاي اصلي و فرعي دنبال مي‌شود. براساس اطلاعات موجود در حال حاضر 2لايحه در اولويت اين جلسات است. يكي از اين لوايح به مديريت يكپارچه و ديگري به درآمدهاي پايدار كلانشهرها اختصاص دارد. ديد مثبت دولت مي‌تواند اثر خود را در اين لوايح و روند تصويب آنها گذاشته تا كلانشهرها بتوانند از درآمدهاي پايدار براي حل سريع‌تر مسائل و مشكلات خود برخوردار شوند.

همچنين خطوط اعتباري ويژه‌اي از سوي برخي كشورها براي دولت ما فراهم شده كه دولت مي‌تواند اين اعتبارات را در قالب فاينانس جلب و جذب كند. دولت هم مي‌تواند تمهيداتي ايجاد كند كه بخشي از اين منابع در اختيار تهران و كلانشهرها قرار گيرد تا با افزايش توان مالي و انعقاد قراردادهايي در حوزه‌هاي مختلف ريلي، تبديل پسماند به انرژي، خريد واگن مترو و... در حل بخش مهمي از مشكلات مؤثر باشد.

  • نايب رئيس شوراي شهر تهران
کد خبر 387636

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha