مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: از زمان ارسال تلسکوپ هابل تا به امروز، اخترشناسان توانسته‌اند به اعماق بیشتری از فضا نفوذ کنند، هرچه بتوان به عمق بیشتری از فضا نفوذ کرد، یعنی می‌توان در زمان سفر کرده و چهره اولیه جهان هستی را در میلیاردها سال پیش مشاهده کرد.

کهکشان

براساس گزارش ساينس الرت، اكنون دانشمندان با به‌كار بستن ديگر تكنيك‌هاي رصد و تلسكوپ‌هاي پيشرفته‌تر توانسته‌اند اطلاعات بيشتري درباره تاريخ و تكامل كيهاني به دست آورند.

گروهي از اخترشناسان بين‌المللي به تازگي با استفاده از تلسكوپ شمالي جميني در هاوايي توانستند كهكشان مارپيچي را رصد كنند كه در فاصله 11 ميليارد سال نوري از زمين قرار گرفته‌است.

کهکشان

به لطف اين تكنيك جديد، كه در آن از دو شيوه بزرگنمايي گرانشي و طيف‌سنجي به صورت تركيبي استفاده شده‌است، دانشمندان توانسته‌اند جرمي را رصد كنند كه 2.6 ميليارد سال پس از انفجار بزرگ ايجاد شده‌است. اين كهكشان مارپيچي كه با نام A1689B11 شناخته مي‌شود، اكنون به كهن‌سالترين و دورافتاره‌ترن كهكشان مارپيچي جهان تبديل شده‌است.

اين پروژه جديد كه نتيجه آن به تازگي در نشريه Astrophysical منتشر شده‌است، توسط گروهي از محققان دانشگاه سوين‌برن، دانشگاه ليون، پرينستون، و موسسه فيزيك رقه انجام گرفته‌است. محققان با كمك گرفتن از بزرگنمايي گرانشس موفق به رصد كهكشان شدند ،‌در اين تكنيك از جرمي بزرگ مانند يك كهكشان براي براي انحراف و بزرگنمايي نور منتشر شده از كهكشان يا جرمي كه در پس آن جرم اوليه قرار دارد استفاده مي‌كنند.

سپس با استفاده از ابزار طيف‌سنج ميدان كامل نزديك به مادون سرخ يا NIFS تلسكوپ شمالي جميني ساختار و هويت اين كهكشان تاييد شد. به لطف اين كشف جديد اخترشناسان اكنون نشانه‌هاي بيشتري درباره شكل‌گيري و تولد كهكشان‌هاي شبيه‌ به كهكشان‌هاي امروزي به دست آورده‌اند.

محققان دريافتند اين كهكشان مارپيچي از ويژگي‌هاي شگفت‌انگيزي برخوردار است كه مي‌تواند درك بشر را از تاريخ جهان هستي متحول سازد. اين ويژگي‌ها با ويژگي‌هاي كهكشان‌هاي مارپيچي امروزي تفاوت‌هاي زيادي دارند و در عين حال ميان اين كهكشان و كهكشان‌هاي ديگري كه سني مشابه دارند تمايز ايجاد مي‌كنند.

دانشمندان اميدوارند با بررسي‌هاي بيشتر روي اين كهكشان درك بهتري از ساختار و طبيعت آن به دست‌آورند تا بتوانند آنها را با ديگر كهكشان‌هاي مارپيچي آن دوران مقايسه كنند.

کد خبر 387699

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha