مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۶
۰ نفر

رئیس اتاق اصناف تهران که به عنوان نماینده بخش خصوصی اقتصاد در جلسه شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش حاضر شده بود از تعیین تکلیف نشدن زیان‌دیدگان حادثه پلاسکو آن هم ۱۱‌ماه بعد از وقوع حادثه گلایه کرد و این مسئله را شایسته مجموعه نظام ندانست.

کسبه پلاسکو خواستار تعین تکلیف شدند

علي فاضلي همچنين خواستار تشكيل كارگروه مشتركي ميان اتاق اصناف و شوراي شهر تهران شد تا درحوزه اشتغال و منويات مقام معظم رهبري دربحث اقتصاد مقاومتي و ايمني شهرتهران تشريك مساعي صورت گيرد.به گزارش همشهري، ديروز براي نخستين‌بار بود كه فرصتي فراهم شد تا متولي اصلي يكي از تشكل‌هاي بخش خصوصي براي گفت‌وگو و ارائه گزارش از مسائل و مشكلاتي كه با آن روبه‌رو هستند در صحن شوراي شهر حاضر شود.

علي فاضلي در بخشي از گزارش خود به شرايط ناايمن حدود يك سوم بنگاه‌هاي تجاري و اقتصادي تهران و قدمت آنها اشاره كرد و گفت: بخش قابل توجهي از بازار تهران در بافت‌هاي فرسوده قرار دارد و فرسودگي اين مناطق احتمال بروز مشكلاتي كه منجر به آسيب و تخريب ساختمان‌ها و واحدهاي تجاري شود را زياد مي‌كند.

فاضلي همچنين به آسيب‌پذيري بالاي ساختمان‌هاي تجاري در خيابان‌هاي جمهوري و لاله زار تهران اشاره كرد كه اين مسئله بارها در گزارش‌هاي روزنامه همشهري مورد توجه قرار گرفته است. وي همچنين افزود: شهرداري بيشترين همكاري را مي‌تواند با اتاق اصناف براي كاهش خطرات واحدهاي تجاري داشته باشد به همين دليل پيشنهاد ديگر من تشكيل يك ستاد ايمن‌سازي مشترك بين شوراي شهر، شهرداري و اتاق اصناف است.

  • نقش اصناف در درآمدهاي پايدار شهرها

بخش ديگري از سخنان رئيس اتاق اصناف تهران به نقش اصناف در زيباسازي شهرها، تأمين درآمد پايدار شهرداري‌ها و امنيت شهري اختصاص داشت. فاضلي در اين‌باره نيز اظهار داشت: كمترين كمك به اصناف آلاينده نشده است و به واسطه نگاه نه چندان مناسب شوراي شهر در گذشته،‌هيچ كمكي به اصناف نشده است. به اعتقاد فاضلي، تعامل بين اتاق اصناف، شوراي شهر و شهرداري مي‌تواند به امنيت، آرامش و ثبات بيشتر در بازار منجر شود.

تأكيد ديگر رئيس اتاق اصناف اين بود كه همكاري بيشتر شهرداري و اصناف در اداره بهتر موضوعات مشترك همچون حمل‌ونقل شهري و باربري نيز كارگشا خواهد بود. وي ضمن اشاره به اينكه بنگاه‌هاي صنفي در كشور 5/6ميليون شغل ايجاد كرده‌اند و 18درصد توليد ناخالص ملي را به‌خود اختصاص داده‌اند، گفت:‌ درتهران 211هزار و 767واحد صنفي با پروانه و بيش از 60هزار واحد صنفي بدون پروانه كسب به همراه معضل جدي دستفروشي را داريم.

  • درخواست كمك از مديريت شهري

رئيس اتاق اصناف تهران البته مانند بسياري ديگر از مقامات دولتي كه مهمان شوراي شهر بوده‌اند درخواست كمك‌هايي از مديريت شهري داشت. فاضلي در ادامه افزود: سياست‌هاي تشويقي و بيمه و ساير بسته‌هاي حمايتي براي بنگاه‌هاي اقتصادي وجود ندارد و ما از مديريت شهري درخواست داريم كه به اين موضوعات توجه كند چون ما با مديريت شهري در حوزه‌هاي حمل ونقل، تاكسي تلفني، پيك‌هاي موتوري، مباحث زيباسازي و ساماندهي مشاغل آلاينده و... ارتباطات تنگاتنگ داريم اما درهمين حوزه ساماندهي مشاغل مصوبات شوراي شهر كمك حال ما نبودند و انتقال آنها به شهرك‌هاي صنعتي ضربه سنگيني به پيكر توليد‌كنندگان زد.

اين در حالي است كه دولت در جلسه 30مهرماه آيين‌نامه ساماندهي مشاغل، اصناف و فعاليت‌هاي شهري را براي كمك به رشد مشاغل مولد و توسعه اقتصاد شهر و نيز نظم‌بخشي و ايمن‌سازي و سازگاري فعاليت‌ها با يكديگر و رفع مزاحمت‌ها تصويب كرد. اما محسن هاشمي، رئيس شوراي شهر تهران، ري و تجريش هم در حاشيه جلسه شوراي شهر درباره اظهارات رئيس اتاق اصناف تهران به مهر گفت: بايد هرچه زودتر تكليف ساختمان پلاسكو مشخص شود و در اين راستا مديريت شهري آمادگي هرنوع همكاري را براي احداث ساختمان جديد دارد. هاشمي با اشاره به‌نظر شوراي شهر تهران براي احداث ساختمان جديد پلاسكو بيان كرد:

ما نظر خود را درخصوص حقوق مكتسبه پرسنل اعلام كرده‌ و تأكيد داريم كه نبايد توپ مشكلات ساخت‌وساز پلاسكو در زمين مديريت شهري بيفتد. هاشمي افزود: به‌خاطر همين موضوع ما پيشنهادهاي خود را براي اين ساختمان به شهرداري تهران مطرح كرده‌ايم كه البته معاونت تخصصي شهرداري و شهردار تهران نيز در نهايت تصميم نهايي را براي اين موضوع خواهند گرفت.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا امكان دارد كه ساختمان پلاسكو بيش از طبقه طرح شده در طرح تفصيلي احداث شود، گفت: اين موضوع بايد در كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران پيگيري شود و در نهايت شهردار تهران در اين زمينه تصميم نهايي را خواهد گرفت. ساير اعضاي شوراي شهر نيز به بيان ديدگاه‌هاي خود پرداختند كه در جدول زير مي‌خوانيد.

  • از خطر براي ملك ميراثي تا بحث اعضا

ديروز از سوي 5نفر از اعضاي شوراي شهر تهران تذكراتي مطرح شد. تذكر نخست از سوي حسن خليل‌آبادي بود. وي نگراني خود را بابت از بين رفتن ملك ميراثي و فرهنگي خازن‌الملك، يكي از بناهاي تاريخي دوره قاجاريه در خيابان 15خرداد مقابل امامزاده سيدولي منطقه بازار اعلام كرد و گفت: متأسفانه اين ملك در ليست بناهاي ثبت ميراث قرار ندارد و درگذر زمان و فراموشي متوليان امر درمعرض تخريب كامل قراردارد و بايد هر چه سريع‌تر به اين مسئله رسيدگي شود.

نفر بعدي كه به طرح تذكر خود پرداخت، زهرا نژادبهرام بود. درخواست وي ضبط باغي اوقافي در محله اراج بود. وي خواستار آن شد تا به استناد تبصره1 ذيل ماده6 از لايحه قانوني حفظ و گسترش فضاي سبز در شهرها مالكيت اين باغ به شهرداري واگذار شود تا در جهت تبديل عرصه آن به فضاي سبز عمومي اقدام شود.

بنابراين گزارش، ديروز همچنين محمدجواد حق‌شناس و حسن رسولي كه هفته گذشته بر سر عضويت ۳ نفر از اعضا در شوراي هماهنگي حوزه فرهنگي و ورزشي باهم اختلاف نظر پيدا كرده بودند و لحظاتي برسر اين موضوع به بحث پرداختند، نسبت به نحوه انعكاس بحث‌هاي صورت‌گرفته در برخي رسانه‌ها انتقاد كردند.

ناهيد خداكرمي، ديگر عضو شوراي شهر نيز در تذكر خود به مصوبه هيأت وزيران در مورد الزام دستگاه‌هاي اجرايي براي مقابله مؤثر با آلودگي هوا سخن گفت كه در تاريخ 24فروردين93 ابلاغ شده اما تاكنون اقدام مؤثري صورت نگرفته است. وي در اين باره وزارت صنعت، معدن و تجارت، راهنمايي و رانندگي و سازمان حفاظت محيط‌زيست را خطاب قرار داد و گفت: به وزارت صنعت و معدن و معاونت راهنمايي و رانندگي تكليف شده بود تا ظرف 6‌ماه برنامه جايگزيني موتورسيكلت‌هاي برقي به جاي بنزيني را ارائه دهند. چرا تا‌كنون اقدامي انجام نشده؟

  • راه‌اندازي سامانه الكترونيكي رأي‌گيري

بالاخره بعد از گذشت 5دوره از عمر شوراي شهر تهران براي نخستين‌بار سيستم رأي‌گيري با هدف شفاف‌سازي‌ به شكل الكترونيكي انجام شد. اعضاي شورا برخلاف روال سنتي دوره‌هاي قبل كه به شيوه بلندكردن دست به طرح‌ها ولوايح رأي مي‌دادند و هيأت رئيسه بعضا به‌دليل اشتباه در شمارش آرا ناچار بيش از يك‌بار مجبور به رأي‌گيري مي‌شدند اين بار با استفاده از سامانه الكترونيكي آراي مثبت، منفي يا ممتنع خود را به طرح‌ها و لوايحي كه در جلسات مطرح مي‌شود، به ثبت مي‌رسانند.

  • همراهي مديريت شهري در مراسم جهاني اربعين

به گزارش همشهري، محسن هاشمي رئيس شوراي شهرتهران، ري و تجريش ديروز در سخناني پيش از شروع دستور جلسه به مناسبت فرارسيدن اربعين حسيني، درس بزرگ اربعين را توجه به بعد آگاهي‌بخشي، روشنگري و معرفت‌‌شناسانه عاشورا دانست و گفت‌: روشنگري و آگاهي‌بخشي به مردم، دفاع از حقوق مظلومان در برابر سلطه ظالمان، مراقبت از حقوق عمومي از دستبرد نااهلاني كه بر مصدر قدرت قرار گرفته‌اند و ارائه تصوير صحيحي از اسلام به جامعه مهم‌ترين عناصر حركت اباعبدالله الحسين(ع) در كربلا بود.

وي با تأكيد بر حضور مديريت شهري تهران در مراسم اربعين پيش‌رو اظهار داشت: مديريت شهري تهران، در سال‌هاي اخير افتخار يافته است كه سهم كوچكي در اين حركت بزرگ داشته باشد و امسال نيز اين حركت با همراهي شوراي اسلامي شهر تهران و شهردار محترم ادامه يافت كه البته اين حضور نبايد به‌معناي خارج‌كردن اجتماع بزرگ اربعين حسيني از حالت مردمي و خودجوش خود تلقي شود. محسن هاشمي خاطرنشان ساخت: اينجانب به همراه برخي همكاران شوراي شهروشهردار محترم تهران، ان‌شاءالله توفيق حضور در اين مراسم معنوي را خواهيم يافت واز نزديك فرايند خدمت‌رساني به زائران حسيني را پيگيري مي‌كنيم تا مراسم اربعين امسال همچون گذشته با معنويت و آرامش كامل برگزار شود.

 

جدول

کد خبر 387757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha