درحالی‌که افکار عمومی و رسانه‌های جهان عرب همچنان در شوک اخبار غیررسمی مربوط به اقامت اجباری و حصر خانگی سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان در عربستان بودند، روز گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شد عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور فراری یمن نیز در شرایط مشابهی در ریاض گرفتار شده و اجازه خروج از عربستان را ندارد.

یک نخست‌وزیر و یک رئیس ‌جمهور عرب در حصر سعودی‌ها

براساس اين گزارش، هادي به همراه 2فرزند خود و همچنين بسياري از مسئولان سياسي و نظامي بلندپايه‌اي كه همراه او از يمن به عربستان فرار كرده بودند، از زمستان سال94 تا‌كنون در رياض محبوس شدند و اجازه خروج از اين كشور را ندارند. در اين گزارش همچنين به نقل از مسئولان امنيتي يمني نقل شده كه هادي طي يك سال گذشته بارها با ارسال نامه به ملك سلمان، خواستار بازگشت به كشور خود شده است؛ نامه‌هايي كه هيچ‌يك پاسخي نداشته است.

به گفته مقامات امنيتي يمني كه نام آنها ذكر نشده، رواديد منصور هادي و تمام هيأت همراه او در ابتداي ورود به رياض اخذ و البته بعد از مدتي به آنان بازگردانده شده است، با اين حال هيچ‌يك از اعضاي هيأت يمني هنوز قادر به ترك خاك عربستان سعودي نيستند.

اصرار منصور هادي براي خروج از عربستان به حدي بوده كه طي چند‌ماه گذشته حتي يك‌بار خود را به فرودگاه براي پرواز به مقصد عدن رسانده، اما نيروهاي امنيتي سعودي با اين بهانه كه جان او در خطر بوده و حفظ امنيت او به‌عهده عربستان است، باز هم مانع از خروج رئيس‌جمهور پيشين يمن از عربستان شده‌اند.

به‌نظر مي‌رسد كه انتشار اين گزارش در موقعيت فعلي متأثر از اخباري است كه درباره اقامت اجباري سعد حريري در عربستان در سطح بسياري از رسانه‌هاي عرب‌زبان به چشم مي‌خورد. در اين زمينه، روزنامه الاخبار لبنان، روز گذشته با انتشار اطلاعات جديدي از وضعيت نخست‌وزير مستعفي لبنان در عربستان نوشت: بعد از انتقال حريري به ويلايي در محدوده هتل ريتز كارلتون و مصادره تمام تلفن‌ها و تجهيزات امنيتي هيأت همراه وي، به محافظان حريري اين امكان داده شده كه درصورت تمايل خاك عربستان را ترك كنند و بنابر خواسته او، 4نفر از محافظان به لبنان بازگشته و 2نفر ديگر (از جمله عبد العرب، رئيس تيم حفاظت) در رياض به همراه حريري باقي مانده‌اند.

انتشار اين اخبار طي ساعات گذشته موج گسترده‌اي از بازتاب‌هاي منفي ميان تحليلگران و كاربران شبكه‌هاي اجتماعي عرب‌زبان نسبت به سياست‌هاي سعودي را در پي داشته است. در اين زمينه، توكل كرمان، فعال حقوق بشر يمني و برنده جايزه صلح نوبل در صفحه توييتر خود خطاب به سعودي‌ها نوشت: حبس خانگي رئيس‌جمهور يمن را پايان دهيد و زمين‌هاي اشغال‌شده كشورمان را بازگردانيد، محاصره مردم يمن بس است!

اگرچه حريري روز گذشته از رياض به ابوظبي و سپس منامه سفر كرد، اما بسياري از تحليلگران همچنان بر اين باورند كه او براساس اقامت اجباري در اختيار نيروهاي امنيتي عربستان قرار داشته و همچون منصور هادي، امكان بازگشت آزادانه به لبنان را ندارد. به‌نظر مي‌رسد حريري براي رد ادعاي حبس خانگي خود در رياض، بيش از ابوظبي و منامه، به حضور در بيروت نياز دارد.

  • استراتژي جنگي عربستان مقابل ايران

عبدالرحمن راشد از نويسندگان رسانه‌اي نزديك به حكومت عربستان سعودي ديروز در روزنامه الشرق‌الاوسط يادداشتي نوشت كه محتويات آن استراتژي جنگي عربستان مقابل ايران را نشان مي‌دهد. راشد نوشته ‌است: «ما عملا در موقعيت جنگ با ايران قرار داريم و تمام راه‌هاي گفت‌وگو، به‌دليل عدم‌موافقت ايران با خروج شبه‌نظاميانش از كشورها بسته شده‌است. ايران از دور در حال مديريت نبردهاي عراق، سوريه، لبنان و يمن است و آمريكا و متحدان منطقه‌اي آن در مهار اين سياست ايران كاملا شكست خورد‌ه‌اند.

اكنون ايران ما را ناچار به اتخاذ يكي از اين ۲ سياست كرده: مواجهه مستقيم با منشأ ترور (تهران) يا مقابله به مثل و توليد نيروهاي شبه‌نظامي.» راشد پيش‌بيني كرده رويارويي مستقيم با ايران بسيار بعيد است، چراكه سياست حمله مستقيم اصولا جزو راهبردهاي تهران نيست. اين نويسنده سعودي در توضيح بيشتر موضع خود به تجربه مواجهه ايران و طالبان اشاره كرده‌است. راشد در پايان نتيجه‌گيري كرده‌ كه تنها راه مقابله با ايران، نبردِ شبه‌نظاميان و تقويت نيروهاي بومي در سوريه، عراق، يمن و لبنان است.

کد خبر 387763

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha