چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۲
۰ نفر

دونالد ترامپ در دومین مقصدش طی سفر به شرق آسیا، در میان استقبال گرم مقام‌های کره‌جنوبی و استقبال سرد مردم این کشور وارد سئول شد

دیروز همزمان با سفر ترامپ به کره جنوبی، مردم علیه او تظاهرات کردند.

ترامپ كه هيچ‌گاه تا به اين حد به خاك دشمن شماره يك اين روزهاي آمريكا يعني كره‌شمالي نزديك نبوده، در يك نشست خبري در كنار مون جائه‌اين، رئيس‌جمهور كره‌جنوبي قرار گرفت و در ميان ناباوري از «پيشرفت مذاكرات» با پيونگ‌يانگ سخن گفت. او تأكيد كرد كه دولتش در مورد بحران كره پيشرفت‌هاي خوبي داشته و از «ديكتاتور كيم‌جونگ‌اون» رهبر كره‌شمالي، خواست هر چه زودتر پاي ميز مذاكره بنشيند و با آمريكا «معامله» كند. ترامپ كيم‌جونگ‌اون را نصيحت هم كرد و گفت: «اين، هم براي كره‌شمالي خوب است، هم براي مردم در سراسر جهان.»

سخنان ترامپ در مورد مذاكرات با كره‌شمالي در حالي مطرح مي‌شود كه طي ماه‌هاي اخير موضوع مذاكرات تيم وزارت خارجه آمريكا با طرف كره‌اي به يكي از محورهاي اختلافات ميان او و ركس تيلرسون، وزير خارجه‌اش تبديل شده بود. هفته گذشته خبرگزاري رويترز در گزارشي فاش كرد كه به اطلاعاتي دست پيدا كرده كه نشان مي‌دهد جوزف يون، دستيار وزير خارجه آمريكا در امور مربوط به ژاپن و كره، مسئول مذاكره از سوي دستگاه سياست‌ خارجي آمريكا با كره‌شمالي است.

جا‌سونگ‌نام، نماينده پيونگ‌يانگ در سازمان ملل هم از طرف كره‌شمالي با طرف آمريكايي مذاكره مي‌كند. ترامپ در واكنش به تلاش‌هاي ركس تيلرسون براي مذاكره با پيونگ‌يانگ، اين كار را «وقت‌تلف‌كردن» خوانده بود. به همين دليل اشاره ناگهاني او به پيشرفت مذاكرات با كره‌شمالي باعث تعجب همه شد. هرچند او ديروز هم براي چندمين بار بر حمايت آمريكا از كره‌جنوبي در مقابل همسايه شمالي‌اش تأكيد كرد و گفت آماده است از «تمام» قدرت نظامي آمريكا براي جلوگيري از تبديل پيونگ‌يانگ به يك قدرت تمام‌عيار هسته‌اي استفاده كند.

با اين همه، لحن ترامپ در سئول آرام‌تر از گذشته بود. او پيش از اين از باريدن «باران آتش» بر سر كره‌شمالي درصورت بروز درگيري ميان دو طرف سخن گفته بود. ترامپ حتي يك روز پيش از حضور در سئول، در ژاپن باز هم از پايان «صبر استراتژيك» آمريكا در قبال كره‌شمالي سخن گفت و تأكيد كرد كه تمامي گزينه‌ها ازجمله گزينه نظامي براي برخورد با پيونگ‌يانگ روي ميز است. رئيس‌جمهور آمريكا اما در سئول علاوه بر اينكه كره‌شمالي را دعوت به معامله كرد، نقش چين در حل بحران شبه جزيره كره را هم ستود. او كه قرار است امروز سئول را به مقصد پكن ترك كند، از ايفاي نقش رئيس‌جمهور چين در حل مسئله كره‌شمالي استقبال كرد و اقدامات شي جين پينگ را «بسيار مفيد» توصيف كرد. ترامپ پيش از اين هميشه از چين به‌خاطر عدم‌همكاري با آمريكا براي مهار كره‌شمالي انتقاد كرده بود.

  • تجارت پاي ثابت مذاكرات ترامپ

بسياري دونالد ترامپ را بيشتر يك تاجر مي‌دانند تا يك سياستمدار. او در سفر به كشورهاي شرق آسيا تا به اينجا اثبات كرده كه يك تاجر واقعي است. رئيس‌جمهور آمريكا در توكيو با شور و هيجان خاصي از خطر پيونگ يانگ سخن گفت اما در عين حال به ژاپني‌ها اطمينان خاطر داد كه «سلاح‌هاي آمريكايي» آنها را در برابر تهديدهاي پيونگ يانگ محافظت مي‌كند. او از شينزو آبه، نخست‌وزير ژاپن خواست هر چه زودتر خريدهاي جديد تسليحاتي‌اش از آمريكا را آغاز كند.

در سئول اما دونالد ترامپ اعلام كرد كه با طرف كره‌اي براي فروش «ميلياردها دلار» سلاح‌ جديد توافق كرده است. او گفت كه كره‌جنوبي متحد نزديك آمريكاست و در اين خريد‌ها هيچ محدوديتي نخواهد داشت. ترامپ گفت: «هرچه بخواهيد در اختيار شما مي‌گذاريم؛ جنگنده، موشك؛ هر چيزي.» رئيس‌جمهور آمريكا البته براي پنهان‌كردن رويكرد سودجويانه‌اش در تعامل با كره‌شمالي و دميدن به آتش تنش در شبه‌جزيره كره هيچ تلاشي نكرد.

ترامپ با اشاره به توافق تسليحاتي دوطرف گفت: «كره‌جنوبي ميلياردها دلار سلاح از ما خريداري خواهد كرد؛ اين براي سئول به‌معناي امنيت و براي ما به‌معناي ايجاد شغل و جبران تراز تجاري منفي با كره‌جنوبي است.» حضور آمريكا در كره‌جنوبي طي ماه‌هاي اخير يعني از زماني كه دونالد ترامپ وارد كاخ سفيد شده جدي‌تر شده است. آمريكا با هدف مقابله با موشك‌هاي كره‌شمالي، سيستم دفاع موشكي تاد را در خاك كره نصب كرده و روند برگزاري مانورهايش با كره را بيشتر و منظم‌تر كرده است. برگزاري اين مانورها يكي از مسائلي است كه هميشه مورد اعتراض رهبر كره‌شمالي بوده است. 28هزار و 500سرباز آمريكايي در خاك كره مستقر هستند.

  • كره‌اي‌ها معترض به حضور ترامپ

همزمان با ورود ترامپ به سئول، مردم اين شهر دست به تظاهرات اعتراضي زدند. مردم سئول كه خود را در خط مقدم هرگونه تقابل نظامي ميان كره‌شمالي و آمريكا مي‌بينند، سخنان جنگ‌طلبانه دونالد ترامپ طي ماه‌هاي اخير را كه به تشديد تنش در شبه جزيره كره منجر شده، محكوم كردند و خواستار دوري دولت اين كشور از سياست‌هاي جنگ‌طلبانه آمريكا شدند. حضور اعتراضي مردم در خيابان‌هاي سئول در ساعاتي از روز به زد و خورد ميان آنها با نيروهاي پليس منجر شد.

  • كوتاه با «مون»

دونالد ترامپ در سفر به كره‌جنوبي به پايگاه نيروهاي آمريكايي در اين كشور هم سري زد و ساعتي را با سربازان كره‌اي و آمريكايي گذراند. ترامپ طي سخنانش در پايگاه هامفريس، مون جائه اين، رئيس‌جمهور كره‌جنوبي را «يك جنتلمن خوب» خطاب كرد و از روابط نزديك دو كشور گفت. آقاي مون هم كه 5‌ماه است به رياست‌جمهوري رسيده، آمريكا را «دوست واقعي» كره دانست كه در موقع نياز كنار اين كشور بوده است.

فارغ از تعارفات ديپلماتيك اما دو رئيس‌جمهور طي هفته‌هاي اخير سخنان بي‌پرده‌اي خطاب به هم داشته‌اند. ترامپ تلاش رئيس‌جمهور كره‌جنوبي براي آشتي با همسايه شمالي را «منت‌كشي» خواند و مون هم در ميانه دعواي لفظي ميان رئيس‌جمهور آمريكا و رهبر كره‌شمالي و تهديدهاي نظامي ترامپ عليه پيونگ‌يانگ اعلام كرد: «هيچ عمليات نظامي در خاك كره‌جنوبي بدون رضايت ما انجام نخواهد شد.»

عملكرد رئيس‌جمهور كره طي ماه‌‌هاي اخير نشان مي‌دهد اگر كره‌شمالي روي خوش نشان دهد، او آشتي با پيونگ يانگ را به حضور در كنار واشنگتن ترجيح مي‌دهد. سفر 3روزه ترامپ به ژاپن اگر سفري همراه با گلف و گشت و‌گذار و خوشگذراني بود، سفرش به كره كاملا يك سفر رسمي در سطح سران بود. ترامپ كمترين توقف را در كره‌جنوبي خواهد داشت تا 3روز آينده را در چين بگذراند.

کد خبر 387765

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha