سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۵
۰ نفر

سیدمحمد فخار: در عجیب‌ترین پاییز ۱۵ سال اخیر زندگی می‌کنیم. این نخستین پاییز تهران از سال ۱۳۸۱ تاکنون است که در پی یک‌ماه هوای پاک و سالم (در مهرماه۹۶) ۱۵ روز آلودگی هوای متوالی را تجربه کرده‌ایم.

آلودگی هوا

طي دوره آلودگي هواي اخير، اصلي‌ترين نقطه تمركز آلودگي هوا روي منطقه20 تهران بوده است.شاخص ميانگين آلودگي هواي اين منطقه طي 16روز اخير، عدد 172و هواي شرايط اضطرار بوده است. وقتي هوا 48ساعت پايدار باشد و شاخص از عدد 150بالاتر رود، اصطلاح شرايط اضطرار براي آن صدق مي‌كند. در چنين شرايطي هنوز كارگروه شرايط اضطرار آلودگي هواي تهران، براي مردم اين منطقه تصميمي نگرفته است. در هواي پاك شاخص بين صفر تا 05 قرار دارد. از شاخص‌15 تا 001 هوا سالم است اما از شاخص 101 تا 941 هوا براي گروه‌هاي حساس ناسالم مي‌شود.

بررسي دقيق‌تر شاخص آلودگي هواي ايستگاه فرمانداري شهرري مشخص مي‌كند تمركز آلودگي هواي پايتخت در اين نقطه بوده و همواره هواي اين منطقه در شرايط ناسالم براي همه و گاه بالاتر از اين ميزان بوده است.

بررسي گزارش‌هاي رسيده از ايستگاه‌هاي سنجش شركت كنترل كيفيت هواي تهران نشان مي‌دهد طي 7روز اخير شهرداري منطقه16و دانشگاه تهران در منطقه6 بهترين كيفيت هوا را داشته‌اند اما طي دوره 10تا 16آبان، فرمانداري شهرري در منطقه20 همواره آلوده‌ترين شاخص‌هاي هواي تهران را داشته تا شهروندان جنوب پايتخت طي اين دوره در آلوده‌ترين شرايط هوايي (ناسالم براي همه) تنفس كنند.

ثابت ماندن كيفيت بيشتر ايستگاه‌هاي تهران به اين علت است كه پايداري جوي از روزهاي ابتدايي آبان تا‌كنون موجب انباشت آلاينده‌ها در شهر شده و باد مؤثري براي جابه‌جايي آن و بهبود شرايط نمي‌وزد.

  • نقش خودروها فراموش نشدني است

خودروهاي سواري شخصي و وانت 49درصد كل آلاينده‌هاي گازي شهر را توليد مي‌كنند. همچنين موتورسيكلت‌ها و تاكسي‌ها به‌ترتيب با 18و 14درصد، از ديگر عوامل اصلي توليد آلاينده‌هاي گازي شهر تهران هستند. حسين شهبازي، مدير واحد پيش‌بيني و مدل‌سازي‌ شركت كنترل كيفيت هواي تهران در اين‌باره به همشهري مي‌گويد:

آلاينده‌هاي گازي و ذرات خروجي از اگزوز خودروها هر دو در غلظت ذرات معلق جو سهم دارند. گازهاي آلاينده خروجي اگزوز خودروها در جو به ذرات معلق تبديل مي‌شوند و به همين دليل است كه خودروهاي بنزين‌سوز با اينكه ذرات كمي توليد مي‌كنند با توليد گازهاي آلاينده به‌طور غيرمستقيم باعث افزايش غلظت ذرات معلق در جو مي‌شوند.

در سال92 نخستين سياهه انتشار منابع آلاينده تهران منتشر شد و از سال1394 توسعه سياهه انتشار در دستور كار شهرداري تهران قرار گرفت. براساس اين سياهه انتشار مشخص شد كه سهم منابع ساكن و متحرك در توليد آلاينده‌هاي گازي به‌ترتيب برابر 15و 85درصد است و اين سهم در توليد ذرات معلق به‌ترتيب 30و 70درصد به‌دست آمده است. اين مقام مسئول شركت كنترل كيفيت هوا خاطرنشان كرد: در منابع متحرك، كاميون‌ها، اتوبوس‌هاي سرويس ادارات، اتوبوس‌هاي شركت واحد، موتورسيكلت‌ها و ميني‌بوس‌ها مهم‌ترين منابع توليد ذرات هستند درحالي‌كه نيروگاه، پالايشگاه و صنايع اصلي‌ترين منابع توليد ذرات در منابع ساكن هستند.

  • 3هزار خودروي دودزا در راه تعميرگاه

در تهران طي روزهاي آلوده اخير تنها گام مهم برداشته شده، طرح ويژه پليس براي برخورد با خودروهاي آلاينده بوده است. سرهنگ حسن عابدي، جانشين رئيس پليس راهور تهران بزرگ در اين‌باره به تسنيم گفت: در طول اجراي اين طرح بيش از 3هزار خودروي آلاينده و دودزا در شهر تهران شناسايي شده و همكاران ما نسبت به فك پلاك و نصب پلاك تعميري روي اين خودروها اقدام كرده‌اند.

طرح تشديد برخورد با خودروهاي آلاينده و دودزا از يك‌ماه پيش آغاز شده و با توجه به نزديك‌تر شدن به روزهاي سرد سال و افزايش آلودگي هوا، اين طرح همچنان ادامه دارد.طي اين طرح پليس راهور در 62نقطه از شهر تهران مستقر است و با هرگونه وسيله نقليه آلاينده و دودزا براساس قانون برخورد خواهد كرد. از سويي با توجه به نقش 18درصدي موتورسيكلت‌ها در آلوده كردن تهران، يك ميليون موتورسيكلت هر روز آزادانه در حال تردد و آلوده كردن هوا هستند و هيچ برخوردي با آلايندگي آنها صورت نمي‌گيرد.

  • اروپا براي مقابله با آلودگي هوا چه مي‌كند؟

آلودگي هوا علاوه بر كشورمان، اين‌ روزها موضوعي مهم و بحث‌برانگيز در بسياري از كشورهاي دنياست و تاكنون اقدامات گوناگون و متعددي براي مقابله با آن انجام گرفته است. گزارش Intelligenttransport در روزهاي اخير «صادق خان» شهردار لندن از اعمال قانون پرداخت اضافه‌بهاي عوارض ورود به محدوده طرح ترافيك (T-Charge) به مبلغ ۱۰ پوند براي خودروهايي خبر داده كه هنگام ورود به شهر لندن فاقد استانداردهاي لازم مربوط به انتشار آلاينده‌ها هستند. اما بخشي از آلودگي هوا كه ناشي از رفت‌وآمد خودروهاست تنها شامل وسايل حمل‌ونقل شخصي نمي‌شود بلكه صنعت حمل‌ونقل عمومي هم تغييراتي را در اين خصوص اعمال كرده‌ و رو به استفاده از حمل ونقل برقي و در بدترين شرايط، حمل ونقل هيبريدي آورده است.

جدول

کد خبر 387770

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha