همشهری آنلاین: مساله بحران کره شمالی و مبادلات بازرگانی از اصلی ترین نکات نشست روز پنجشنبه دونالد ترامپ با شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین بود.

trump china

رئیس جمهوری آمریکا گفت که به باور او می‌توان برای مساله سلاح اتمی کره شمالی راه حلی پیدا کرد.

به گزارش یورونیوز این در حالی است که وی روز گذشته در مجمع عمومی نمایندگان کره جنوبی، توسعه سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی را تهدیدی جدی اعلام کرده بود.

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین که از کشورش بعنوان مهمترین حامی پیونگ یانگ یاد می شود، در واکنش به درخواست ترامپ از او مبنی بر اتحاذ اقداماتی «سریع وسخت» درقبال بحران کره شمالی مذاکره را تنها راه حل بحران موجود دانست و تاکید کرد که چین در پی خلع سلاح هسته ای در کل شبه جزیره کره شامل کره شمالی و کره جنوبی است.

موضوع مهم دیگری که در جریان این دیدار مطرح شد، همان‌طور که انتظار می‌رفت، روابط اقتصادی پکن و واشنگتن بود.

وزیر بازرگانی چین اعلام کرد که در جریان این دیدار در مورد مبادلات تجاری و بازرگانی به ارزش بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار توافق شده است. این در حالی است که یکی از اصلی ترین انتقادات دونالد ترامپ در زمان کمپین انتخابات ریاست جمهوری، میزان مبادلات تجاری با چین بوده و آن را «شرم آور» و «وحشتناک» می خواند.

گرچه دونالد ترامپ در مورد بر هم خوردن توازن مبادلات تجاری با چین از روسای جمهور پیشین آمریکا انتقاد کرد ولی تاکید کرد که پکن را «مقصر» نمی‌داند و بر عزم خود در «عادلانه‌تر» شدن این روابط تصریح کرد.

چین نیز پیش از این اعلام کرده بود که ایالات متحده باید تحریم‌های بازرگانی چین را از میان بردارد.

روز گذشته مراسم استقبال نسبتا بی سابقه ای از دونالد ترامپ در چین برگزار شد. این مراسم به طور مستقیم از تلویزیون‌های بزرگ در میدان تیان آنمن پخش می‌شد. مراسم شام و صرف چای دو رئیس جمهور به همراه همسران‌شان نیز در شهر ممنوعه برگزار شد.

آقای ترامپ در حساب توئیتری خود از مراسم استقبال و خوشامدگویی رئیس جمهوری چین تشکر کرد و گفت: «من و ملانیا هرگز این مراسم را فراموش نمی‌کنیم.»

دونالد ترامپ پس از این دیدار با اظهار رضایت از بحث‌های مطرح شده درباره بحران کره شمالی و مبادلات تجاری گفت که نسبتا به چین احساس گرمی و صمیمیت دارد.

کد خبر 387894

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha