پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مه‌دود سمی خفه‌کننده‌ای دهلی‌نو، پایتخت هند را فرا گرفته و به‌این‌علت وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام شده است.

smog

به گزارش خبرگزاری فرانسه میزان‌های آلودگی هوا روز چهارشنبه ۸ نوامبر (۱۷ آبان) در پایتخت هند به حدود ۳۰ برابر بیشتر از حد مجاز اعلام شده به‌وسیله سازمان جهانی بهداشت رسید و غلظت ذرات معلق زیان‌بار با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون (P 2.5) از ۷۰۰ گذشت.

آلودگی هوا در برخی از بخش‌های دهلی‌نو به حداکثر اندازه‌گیری‌ها یعنی ۹۹۹ رسید که معادل کشیدن ۵۰ سیگار در روز است.

نیشناک دادو، یک کاسب‌کار اهل دهلی، این مه‌دود خطرناک را با «اتاق گاز» مقایسه کرد.

او گفت: «احساس می‌کنم درون ماشینم نمی‌توانم نفس بکشم. نمی‌توانم پنجره خانه‌ام را باز نگهدارم. دهلی به یک اتاق گاز بدل شده است و به نظر می‌رسد هیچ‌کس کاری برای بهبود این وضعیت نمی‌کند.»

مه‌دود همچنین مسئول تصادف ۲۴ ماشین در بزرگراهی در حاشیه پایتخت دانسته شد که چندین زخمی به جای گذاشت.

لایه مه‌دود متراکم باعث شد که انجمن پزشکی هند هشدار وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام کند و از مقامات درخواست کند در نهایت «راهی برای غلبه بر این مشکل پیدا کنند.»

مقامات همه مدارس در شهر دهلی را که تخمین زده می‌شود پنج میلیون دانش‌آموز داشته باشد، تعطیل اعلام کردند.

مانیش سیسودیا، معاون سروزیر دهلی‌نو دراین‌باره گفت: «با توجه به بدتر شدن کیفیت هوا در دهلی، نمی‌توان سلامت بچه‌ها را به خطر انداخت. ما دستور تعطیلی همه مدارس شهر تا روز یکشنبه را صادر کرده‌ایم.»

دهلی‌نو با تراکم بالای جمعیتش به علت آلودگی ناشی از موتورهای دیزل، نیروگاه‌های با سوخت زغال‌سنگ و گازهای خروجی صنایع یکی از آلوده‌ترین شهرهای سیاره است.

آتش‌بازی‌هایی که برای گرامیداشت دیوالی، جشنواره نورها در شهر انجام شد و نیز سوزاندن غیرقانونی کاه بازمانده از درو کردن به‌وسیله کشاورزان در شمال هند، مشکل را بدتر کرده است.

کیفیت هوای دهلی معمولاً پیش از شروع زمستان بدتر می‌شود، چراکه هوای سردتر آلاینده‌ها را در نزدیکی زمین به دام می‌اندازد و مانع از پخش شدن آن‌ها در جو می‌شود، پدیده‌ای که به آن وارونگی می‌گویند.

سازمان آلودگی محیط‌زیست هند نیز هشدار داد:‌«انتظار می‌رود وضعیت ازلحاظ آلودگی هوا در روزهای آینده بسیار بدتر شود.»

دهلی باوجود شهرت بدش ازلحاظ آلودگی هوا در مقام اول از این لحاظ قرار نمی‌گیرد و بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت شهر زابل در ایران آلوده‌ترین شهر جهان است.

دهلی‌نو در فهرست آلوده‌ترین شهرهای جهان در ردیف یازدهم قرار می‌گیرد.

کد خبر 387914

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha