همشهری آنلاین: امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه دریک سفراز پیش برنامه ریزی نشده به عربستان با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار و خطاب به وی بر اهمیت حفظ ثبات منطقه و به ویژه ثبات، امنیت، وحدت اراضی و حاکمیت لبنان تاکید کرد.

امانوئل مکرون خطاب به ولیعهد سعودی بر اهمیت ثبات و حاکمیت لبنان تاکید کرد

به گزارش ایرنا به نقل از فرانس 24، کاخ ریاست جمهوری فرانسه بعداز دیدار شامگاه پنجشنبه مکرون با بن سلمان بیانیه ای صادر کرد که در آن با بیان اینکه' ریاض و پاریس شرایط کنونی لبنان و استعفای سعدالحریری از سمت نخست وزیری را بررسی کردند'، تاکید شده رئیس جمهوری فرانسه حفظ ثبات ، حاکمیت ، امنیت و وحدت سرزمینی لبنان را ضروری خوانده است.

مکرون بعداز دیدار از امارات وارد ریاض شد.

سعدالحریری شامگاه شنبه گذشته در اقدامی نامتعارف و غافلگیرانه در عربستان و از طریق شبکه سعودی العربیه استعفای خود را از نخست وزیری لبنان اعلام و در متن بیانیه به ایران و حزب الله حمله کرد.

ناظران معتقدند که الحریری اکنون در اقامت اجباری و بازداشت در عربستان بسر می برد و این استعفا را تحت فشار و تهدید سعودی ها اعلام کرده است.

لبنانی ها از جمله دولت و رئیس جمهوری و رئیس پارلمان لبنان ، حزب جریان المستقبل( حزب الحریری) ، گروه های سیاسی مختلف خواستار بازگشت سریع الحریری به لبنان هستند.

در این بیانیه آمده است که مکرون با بن سلمان در خصوص مسایل منطقه بخصوص لبنان و یمن و نیز ' مهار تنش ها میان تهران و ریاض' و ' تضمین حفظ ثبات در منطقه' گفت وگو کرده است.

در ادامه این بیانیه به دیدار احتمالی مکرون با الحریری ندارد، اشاره ای نشده است.

براساس این گزارش مکرون در اظهاراتی در خصوص اوضاع یمن به ویژه وضعیت انسانی در این کشور ابراز نگرانی کرده است.

ائتلاف تحت رهبری سعودی چند روزی است که به بهانه شلیک موشک بالستیک توسط نیروهای یمنی به ریاض، همه ورودی های زمینی ، دریایی و هوایی یمن را مسدود کرده و اجازه نمی دهند مواد غذایی و دارویی وارد این کشور شود.

سازمان ملل متحد هشدار داده است که در صورت ادامه این رفتار سعودی، یمن با بزرگترین فاجعه و یک قحطی بی سابقه مواجه و جان هزاران کودک ، زن و بیمار یمنی در خطرجدی است.

  • مکرون: مواضع سعودی درباره ایران بسیار تند است و با نظر ما همسان نیست

   امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد که مواضع سعودی در باره ایران بسیار تند است و با نظر ما همسان نیست.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری فرانس 24 ، مکرون عصر پنجشنبه در پایان سفر 24 ساعته خود به امارات و پیش از شروع سفر از پیش برنامه ریزی شده اش به عربستان، در کنفرانسی خبری گفت: مواضع بشدت تند سعودی ها در باره ایران را شنیدم که با نظرما همسان نیست اما به نظرم کار با عربستان برای حفظ ثبات منطقه امری اساسی است.

وی درباره علت سفر از پیش برنامه ریزی نشده اش به عربستان و ملاقات با ' محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی خاطرنشان کرد: این تصمیم صبح پنجشنبه گرفته شده و اما مهم این است که با همه گفت وگو کنیم.

مکرون گفت که 'فرانسه در تلاش برای حفظ صلح در منطقه است'.

ناظران معتقدند، بن سلمان که کشورش بعداز ناکامی همه توطئه ها و جنگ افروزی هایش در یمن، سوریه ، عراق و لبنان با وجود حمایت همه جانبه از تروریست های وهابی و همسوئی و همراهی با رژیم صهیونیستی، اکنون با حمایت دولت ' دونالد ترامپ ' سیاست فرار به جلو را با کودتای نرم در عربستان به بهانه مبارزه با فساد و حمله به محور مقاومت ضد تروریسم صهیونیستی و تکفیری را شروع کرده تا شاید بتواند قدرت خود را برای نشستن بر تخت پادشاهی سعودی حفظ کند.

لبنانی ها معتقدند که در چارچوب این رویکرد ، ولیعهد ماجراجو و جاه طلب سعودی، ' سعدالحریری' نخست وزیر مستعفی لبنان را به استعفا مجبور و بازداشت کرده و یا او را در اقامت اجباری در عربستان نگه داشته است و به او اجازه بازگشت به لبنان را نمی دهد.

رئیس جمهوری فرانسه گفت: تماس های غیر رسمی با سعد الحریری داشته ام اما او درخواست انتقال به فرانسه برای پناهندگی را نداشته است.

  • تاکید بر حفظ برجام

رئیس جمهوری فرانسه در این کنفرانس خبری باردیگر بر حفظ توافق هسته ای با ایران و حفظ برجام تاکید و ادعا کرد که ' برنامه موشکی ایران نگران کننده است'.

مکرون بر ضرورت سفر خود به ایران تاکید کرد و افزود: این سفر برای مذاکره با ایرانی ها در چارچوب تلاشم برای گفت و گو با همه طرف ها منطقه ای به منظور حفظ ثبات و امنیت در منطقه است.

  • سفر به لبنان

وی درباره سفر به لبنان گفت: زمان سفرم به لبنان در سال آینده تعیین شده و این سفر صورت خواهد گرفت.

کد خبر 387935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha