همشهری آنلاین: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیدار با سفیر آمریکا در سازمان ملل، برجام را دستاوردی مهم برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران دانست. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم بر لزوم پایبندی همه طرف‌ها به برجام تأکید کرد.

یوکیا آمانو: ایران همچنان به برجام پایبند است

به گزارش دويچه وله، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه (۹ نوامبر/ ۱۸ آبان - به وقت محلی) در دیدار با فرستاده دائم آمریکا در سازمان ملل تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به توافق اتمی سال ۲۰۱۵ خود با قدرت‌های جهانی (برجام) پایبند است.

بنا بر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یوکیا آمانو و نیکی هیلی در نیویورک "درباره راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بر اجرای تعهدات هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده‌اند".

آمانو در این دیدار تکرار کرده برجام از نظر او "دستاورد مهمی برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای" تهران است و جمهوری اسلامی به تعهدات خود در قالب برجام ‌"پایبند بوده است".

آمانو به هیلی اطمینان داده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی "به تمام تأسیساتی که نیاز است، دسترسی دارد" و بر آن است که به وظایف خود همچنان "به صورت بی‌طرفانه و حقیقت‌محور" عمل کند.

بنا بر اعلام نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل، نیکی هیلی هم از "کاردانی و رفتار حرفه‌ای" آژانس سپاسگزاری کرده است.

هیلی هچنین اطمینان داده که ایالات متحده آمریکا "در جهت راستی‌آزمایی موشکافانه‌ی فعالیت‌های هسته‌ای ایران" از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پشتیبانی خواهد کرد.

او افزون بر این، بر اهمیت "دسترسی کامل و شفاف آژانس" به تأسیسات هسته‌ای ایران تأکید کرده است.

این دومین دیدار یوکیا آمانو با نیکی هیلی بوده است. در نخستین دیدار که در ماه اوت در مقر آژانس در وین اتریش برگزار شد، هیلی از رئیس آژانس خواست کنترل این زیرمجموعه سازمان ملل بر برنامه اتمی ایران تشدید شود.

در فاصله‌ی این دو دیدار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، پایبندی ایران به برجام را تأیید نکرد و هشدار داد که واشنگتن ممکن است از برجام خارج شود.

ترامپ توافق هسته‌ای گروه ۵+۱ با ایران را که در زمان سلف او، باراک اوباما به‌دست آمده، "یکی از بدترین" توافق‌ها در تاریخ ایالات متحده می‌داند. حال کنگره باید درباره این موضوع تصمیم بگیرد.

یوکیا آمانو در حال حاضر در آمریکا به سر می‌برد. او علاوه بر دیدار و گفت‌وگو با اعضای کنگره‌ی ایالات متحده، قرار است روز جمعه در مقر سازمان ملل سخنرانی کند.

  • دفاع مجدد اتحادیه اروپا از برجام

در این میان فدریکا موگرینی نیز بار دیگر از برجام دفاع کرد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در کنفرانسی در سمرقند ازبکستان تصریح کرد هدف اتحادیه اروپا حصول اطمینان از "پایبندی همه‌ی طرف‌ها بر اجرای بی کم و کاست برجام" است.

موگرینی هم برنامه جامع اقدام مشترک را "دستاورد بزرگ دیپلماسی چندجانبه‌ی اروپا و جامعه‌ی جهانی" خوانده است. او بیست‌وچهارم مهرماه نیز گفته بود که توافق اتمی با ایران پاسخگوست و اتحادیه اروپا برای حفظ منافع امنیتی خود به آن نیازمند است.

کد خبر 387939

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha