جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶
۰ نفر

تابستان به‌دلیل تعطیلی و داشتن شرایط مناسب جابه‌جایی تحصیلی برای خانواده دیپلمات‌ها از قدیم‌الایام فصل نقل و انتقال در وزارت خارجه بوده است.

معمولا هر سال حدود يك‌سوم سفراي ايران در كشورهاي خارجي به تهران باز‌مي‌گردند و افراد تازه‌نفس عازم محل ماموريت مي‌شوند اما با گذشت 2‌ماه از پايان فصل تابستان، هنوز خبري از انتصاب سفراي جديد نيست.براساس اطلاعات موجود در سايت رسمي وزارت امور خارجه، ايران در 168نقطه دفتر ديپلماتيك دارد كه البته اين بدان معنا نيست كه ايران در همه اين اماكن سفير داشته باشد بلكه در برخي از اين اماكن، رئيس نمايندگي مستقر است كه مي‌تواند، سركنسول، كنسول يا كاردار باشد.

با اين حال از اين تعداد، ايران به‌دليل مسائل سياسي و امنيتي در برخي كشورها سفير ندارد كه از آن جمله مي‌توان به عربستان، مصر، امارات، كانادا، آمريكا، ليبي، سومالي، يمن و... اشاره كرد. خبرنگار همشهري كسب اطلاع كرد كه امسال برخلاف سال‌هاي قبل ماموريت بسياري از سفرا و روساي نمايندگي‌هايي كه دوره آنها به اتمام رسيده، تمديد شده است.

براساس اين گزارش، اوايل امسال و به‌دليل همزماني انتخاب سفرا با پايان دوره رياست‌جمهوري حجت‌الاسلام حسن روحاني در دوره يازدهم، مسئولان وزارت خارجه تصميم گرفته‌اند كه انتصاب سفراي جديد را به روي كار آمدن دولت جديد موكول كنند. به همين دليل با وجود انتخاب افراد جهت اعزام به محل ماموريت، به‌دليل برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري اين روند جابه‌جايي با تأخير مواجه شده است. اما يك دليل مهم ديگر هم باعث شده كه تابستان امسال سفراي جديد ايران به محل ماموريت نروند و سفراي قبلي هم بازنگردند و آن تغييرات ساختاري در وزارت خارجه بوده كه مراحل پاياني خود را پشت سر مي‌گذارد.

اين گزارش حاكي است كه در سال‌جاري، وزارت خارجه ايران صرفا در چند كشور حساس سفراي جديد را عازم ماموريت كرده كه از آن جمله مي‌توان به اعزام ابوالقاسم دلفي به پاريس فرانسه، جواد ترك‌آبادي به دمشق سوريه، ايرج مسجدي به بغداد عراق و محمدرضا نوري شاهرودي به مسقط پايتخت عمان اشاره كرد. از جمله افرادي كه دوره ماموريت آنها به اتمام رسيده و يا در شرف اتمام است نيز مي‌توان به رضا نظر‌آهاري سفير ايران در ژاپن، جهانبخش مظفري سفير ايران در ايتاليا، رامين مهمان‌پرست سفير ايران در لهستان، علي‌اصغر خاجي سفير ايران در چين، محمدرضا بهرامي سفير ايران در افغانستان، محمد فتحعلي سفير ايران در لبنان، علي ماجدي سفير ايران در آلمان، عليرضا عنايتي سفير ايران در كويت، رضا نجفي سفير ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و برخي ديگر از كشورها همچون ونزوئلا اشاره داشت.ماموريت سفرا و روساي نمايندگي‌هاي ايران در خارج از كشور بين 3تا 4سال است كه در برخي شرايط اضطراري ممكن است بيشتر شود. لازم به يادآوري است، سفارت ايران در سوئيس هم از بعد از انتقال غلامعلي خوشرو سفير پيشين ايران در برن، به نيويورك كه به‌دليل انتصاب او به‌عنوان سفير ايران در سازمان ملل انجام شد، تا‌كنون با كاردار اداره مي‌شود.

کد خبر 387977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha