شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۳
۰ نفر

سرنوشت پرداخت یارانه‌ها در سال آینده، یکی از اصلی‌ترین مباحثی است که احتمالا در جریان تدوین و تصویب لایحه بودجه سال ۹۷ شاهد تغییرات بنیادین خواهد بود؛ با پایان یافتن رقابت‌های انتخاباتی و افول التهابات سیاسی، شاید بتوان با نگاه اقتصادی رویه پرداخت یارانه نقدی را اصلاح کرد تا با حذف یارانه دهک‌های پردرآمد، خدمات اجتماعی به دهک‌های نیازمند افزایش یابد.

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گرچه مي‌گويد هنوز دولت درباره چگونگي توزيع يارانه‌ها در بودجه سال آينده بحث و جلسه‌اي نداشته اما شخصا معتقد است كه بايد يارانه افراد كم‌درآمد و دهك‌هاي پايين جامعه بيشتر شود. علي ربيعي در گفت و گو با ايرنا، فقرزدايي و مبارزه با فقر مطلق را ازجمله جهت‌گيري‌هاي عمده بودجه سال 1397عنوان مي‌كند.

به گزارش همشهري، اگر چنين باشد مي‌تواند احتمال تجديدنظر دولت در پرداخت يارانه نقدي به اكثريت خانوارها را تقويت كند. نايب‌رئيس كميسيون اقتصادي مجلس نيز مي‌گويد: فعلا در اين كميسيون بحث تازه‌اي درباره سرنوشت پرداخت يارانه‌ها مطرح نيست اما متفق‌القول اصرار داريم دولت تكاليفي را كه قانون براي او مشخص كرده، انجام دهد و حذف يارانه ثروتمندان را به قوت پيگيري كند.

علي اكبر كريمي در گفت‌وگو با همشهري تصريح مي‌كند: در برنامه ششم توسعه دولت مكلف شده است مستمري خانوارهاي تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي را تا متوسط 20درصد حداقل دستمزد شوراي‌عالي كار افزايش دهد و منابع آن را از محل حذف يارانه ثروتمندان فراهم آورد و همين مسئله بايد منجر به حذف بخشي از يارانه‌بگيران مي‌شد اما باوجود اينكه دولت از ارديبهشت‌ماه اين مستمري‌ها را افزايش داده، كسي را از گردونه دريافت يارانه حدف نكرده است.

كريمي مي‌گويد: مجلس فعلا پيگير اجراي اين قانون است و چنانچه دولت براي اجراي آن نيازمند تصويب مواد قانوني باشد، آمادگي همكاري در اين زمينه را دارد ضمن اينكه ملاك‌هاي حذف يارانه ثروتمندان را نيز دولت بايد تعيين كند و مجلس در اين حوزه وارد نشده است.

به گزارش همشهري، در هفتمين سال اجراي طرح پرداخت يارانه نقدي، همچنان اغلب خانوارهاي ايراني به‌صورت ماهانه از دولت پول مي‌گيرند كه از كل منابع حاصل از هدفمندي نيز بيشتر مي‌شود درحالي‌كه قرار بود فقط 50درصد منابع حاصل از اين طرح به پرداخت يارانه نقدي اختصاص يابد. تاكنون كه 80مرحله يارانه نقدي به‌حساب سرپرستان خانوار واريز شده، بالاي 90درصد ايراني‌ها مشمول دريافت يارانه بوده‌ و حدود 280هزار ميليارد تومان پول نقد دريافت كرده‌اند.

براساس تبصره 14 قانون بودجه سال 1396، سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها مجاز است فقط 37هزار و 500ميليارد تومان از منابع خود را صرف پرداخت نقدي كند كه البته از اين ميزان، 4هزار ميليارد تومان به افزايش مستمري خانوارهاي تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي اختصاص دارد. از سوي ديگر در اسفند 95 به بيش از 75ميليون نفر يارانه نقدي پرداخت شده كه براساس تبصره 14 بودجه‌96، از ابتداي سال بايد 14ميليون نفر از آنها حذف مي‌شدند و فقط 61ميليون نفر يارانه 45هزار و 500توماني مي‌گرفتند.

کد خبر 387989

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha