شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: تولید باقلوای سه رنگ قزوینی از جمله کارهای پر درآمد محسوب می‌شود به شرطی که بدانید چگونه می‌توان به بازار رونق بخشید

شيريني باقلواي سه رنگ كه اغلب به آن «لوزا» يا «پرچمي» مي‌گويند بيشترين مشتري و البته بيشترين قيمت را بين انواع شيريني‌ها دارد.

توليد اين محصول به تجهيزات پيچيده‌اي نياز ندارد و قسمت اعظم سرمايه‌ي اوليه‌ي‌ مربوط به اين كار صرف خريد مواد مورد نياز مثل پسته، بادام و زعفران مي‌شود.

در نهايت شما يك محصول خوشمزه و ارزشمند توليد مي‌كنيد كه مي‌توانيد آن را به قيمت خوبي بفروشيد. قيمتي كه براي هر كيلو از اين باقلوا تعريف شده 30 تا40هزار تومان است.

حالا با ما و «فرهاد شيردست» همراه شويد تا دست‌تان بيايد اگر سالانه تنها 100كيلو از اين محصول را دست مشتري بدهيد چقدر سود خواهيد كرد.

  • در استان‌هاي مختلف باقلواي قزويني بپزيد

بازار باقلوا در خارج از كشور به دست توليدكنندگان ايراني رونق گرفته است. اما اين افراد بايد در بازار داخل هم موفق ظاهر شوند. اولين عامل موفقيت در توليد باقلوا اين است كه كنار پخت اين محصول جذاب انواع شيريني‌هاي صنعتي و سنتي را هم توليد كنيد.

با اين همه قبل از اين‌كه به توليد اين شيريني و داشتن كارگاه فكر كنيد بايد بدانيد:«افرادي هستند كه به صورت اختصاصي به توليد باقلوا مي‌پردازند، از شغل آن‌ها معمولا به عنوان يك كسب و كار خانگي ياد مي‌شود. كاري كه سودش زياد نيست.

اين روزها سود در توليد انواع شيريني‌هاست. براي همين قبل از اين‌كه كسي بخواهد به داشتن اين شغل فكر كند بايد او را كاملا از اين بابت روشن كنيم.

نكته‌ي ديگري كه بايد به آن توجه داشت اين است كه بسياري از افراد فكر مي‌كنند مي‌توانند دست به كسب و كار توليد شيريني‌جات از جمله باقلواي قزويني بزنند اما پس از مدتي با شكست رو به رو مي‌شوند.

ما به علاقه‌مندان توصيه مي‌كنيم كه كارآفريني نكنند مگر اين‌كه بهترين باشند. از طرفي در اين حرفه قديمي‌هاي شهر قزوين حرف اول را مي‌زنند و اين موضوع كار را براي تازه كارها سخت مي‌كند.

بنابراين آن‌هايي كه مي‌خواهند براي اولين بار دست به چنين كسب و كاري بزنند لازم است به شهرهاي مختلف رفته و در آن‌جا كارآفريني كنند.

كارآفرينان تازه كار در اين عرصه لازم است با كشاورزان و توليد كنندگان مواد اوليه در قزوين ارتباط برقرار كنند تا بتوانند مواد لازم را فقط از قزوين خريداري كنند.»

شايد براي‌تان اين سوال پيش آمده باشد كه چرا تنها مواد اوليه‌ي قزويني براي درست كردن باقلواهاي منتسب به اين استان مناسب است؟: « مواد اوليه باقلوا عبارت است از مغز بادام ، قند، روغن ، آرد، مغز پسته، گلاب، زعفران و هل، كه مهم‌ترين آن‌ها همان مغز بادام و پسته است كه با كيفيت آن‌ها را مي‌شود در قزوين پيدا كرد.

بنابراين بيشتر توليد كنندگان تمايل دارند در همين شهر كسب و كارشان را شروع كنند. چرا كه براي حمل و نقل اين مواد از استاني به استان ديگر بايد هزينه كرد.

از طرفي مشتري‌ها بيشتر در استان قزوين دنبال اين محصول مي‌گردند تا به عنوان سوغاتي به شهرشان ببرند. با اين همه راه‌اندازي اين حرفه در شهرهاي ديگر ممكن است اما كمي زحمت دارد و اگر كسي بتواند در اين زمينه موفق شود نانش در روغن است.»

  • چگونگي مراقبت از يك شيريني حساس

عوامل متعددي باعث رونق گرفتن كسب و كار باقلواپزان مي‌شود. مهم‌ترين آن‌ها آموختن طرز نگهداري از اين شيريني حساس است:«يكي از موادي كه در ساخت باقلوا از آن استفاده مي‌شود شربت گلاب است.

براي همين اين شيريني بعد از توليد به زودي كپك مي‌زند. اگر در تهيه‌ي آن از مقدار اندكي مواد نگهدارنده استفاده نكنيم به دست مشتري نرسيده، خراب مي‌شود.

به علاوه ما باقلواها را منجمد مي‌كنيم اما بايد به خاطر داشته باشيد اگر مدت زيادي آن‌ها را درون سردخانه نگه داريد طعم خودشان را از دست خواهند داد و مشتري‌ها ديگر به شما اعتماد نخواهند كرد.

از اين رو به افرادي كه مي‌خواهند اين شيريني را توليد كنند توصيه مي‌شود در استفاده از مواد نگه دارنده زياده‌روي نكنند و هميشه به اندازه‌ي فروش باقلوا بپزند.»

  • مواد اوليه گرانقيمت

علاوه بر موضوعاتي كه آقاي شيردست روي تك تك‌شان تاكيد مي‌كند لازم است بگوييم كه داشتن كارگاهي كه در آن انواع باقلوا تهيه و توزيع مي‌شود نياز به وسايل و تجهيزات عجيب و غريبي ندارد: «مهم‌ترين وسيله‌اي كه در اين كسب وكار مي‌توان از آن استفاده كرد قالب‌هاي باقلواست.

خمير پهن‌كن، كوره، مخلوط كن و آسياب هم از جمله تجهيزاتي است كه ما از آن‌ها استفاده مي‌كنيم.

تهيه‌ي ابزار و وسايل گفته شده به پنج، شش ميليون تومان سرمايه نياز دارد. اما بخش اعظم هزينه‌هاي شما به خريد مواد اوليه‌ي با كيفيت بر مي‌گردد.

باقلوا از مواد گرانقيمتي نظير بادام، پسته و زعفران درست شده است كه ماهيانه حدود 20 تا 30ميليون تومان براي خريد مواد اوليه هزينه كنيد.»

  • فروش 300ميليوني

سود حاصل از فروش باقلوا كاملا به كيفيت و شكل محصول توليدي شما بستگي دارد. بسياري از كارگاه‌ها به خاطر اين‌كه شيريني‌هايشان رنگ و طعم مورد نظر را نداشته فروش خوبي هم ندارند.

علاوه بر اين موضوع، تبليغات در اين شغل عنصر مهمي براي جذب مشتري به حساب مي‌آيد. به عنوان توليدكننده‌ي باقلوا در سطح كشور هر چه شناخته شده‌تر باشيد سود بيشتري هم عايدتان مي‌شود: «ميزان فروش باقلوا در هر ماه يا هر سال عدد مشخصي نيست.

نزديك عيد نوروز تقاضا براي اين محصول به بيشترين ميزان خودش مي‌رسد و شما مي‌توانيد سود خوبي بدست بياوريد.

اما در ماه‌هاي ديگر سال درآمد صاحبان اين كسب و كار به عوامل گفته شده بستگي دارد. وقتي فردي در اين حوزه كارآفريني مي‌كند بايد توجه داشته باشد كه رونق بخشيدن به بازار يكي از اصلي‌ترين كارهاي اوست.

بنابراين مي‌توانم بگويم سود حاصل از اين حرفه كاملا به كارآفرينان بستگي دارد.

اگر بخواهم چشم انداز بهتري از اين شغل به شما بدهم بايد بيان كنم كه يك كارگاه براي اين‌كه سر پا نگه داشته شود خروجي باقلوايش بايد سالانه 10تن باشد.

با در نظر گرفتن قيمت هر كيلو باقلوا كه تقريبا 30 تا 40هزار تومان است درآمد در هر سال حدودا 300 ميليون تومان محاسبه مي‌شود كه سود قابل توجهي را نصيب توليدكننده مي‌كند.»

منبع:همشهري سرنخ

کد خبر 388009

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha