روسای جمهور آمریکا و روسیه در حاشیه نشست سران سازمان همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (اپک) در ویتنام با انتشار بیانیه‌ای بر حفظ استقلال و تمامیت ارضی سوریه و ضرورت یافتن راه‌حلی سیاسی برای پایان دادن به بحران این کشور تأکید کردند.

ترامپ

دونالد ترامپ و ولاديمير پوتين كه اكنون رفته‌رفته در حاشيه مجامع و نشست‌هاي بين‌المللي بيشتر با هم روبه‌رو مي‌شوند، 20 آبان ماه هم در شهر دانانگ در ساحل درياي چين در خلال نشست‌هاي اپك لحظاتي گفت‌وگو كردند. حاصل اين گفت‌وگوي كوتاه غيراز تأمين خوراك عكاسان حاضر در نشست، توافق بر سر بيانيه‌اي بود كه گفته مي‌شود از سوي وزراي خارجه دو كشور تهيه شده است.

طبق متن منتشر شده از سوي كرملين، 2رئيس‌جمهور توافق كرده‌اند كه حل بحران سوريه از مسير اقدام نظامي نمي‌گذرد بلكه نيازمند يك راه‌حل سياسي است. دو طرف همچنين توافق كرده‌اند تا شكست كامل داعش با هم همكاري داشته باشند. روساي جمهور آمريكا و روسيه همچنين از همه طرف‌هاي درگير در سوريه خواسته‌اند براي رسيدن به يك راه‌حل سياسي در مذاكرات صلح ژنو حضور فعال داشته باشند.

بيانيه آمريكا و روسيه در حالي منتشر مي‌شود كه نيروهاي دولتي سوريه با شكست كامل داعش فاصله چنداني ندارند. درگيري‌ها در اطراف شهر البوكمال در مرز ميان سوريه با عراق پس از آنكه نيروهاي ارتش سوريه موفق شدند اين شهر را از كنترل نيروهاي داعش خارج كنند ادامه دارد. البوكمال تنها شهري بود كه كنترل آن تا هفته گذشته در اختيار گروه تروريستي داعش قرار داشت. اين گروه در مناطق مختلف عراق هم پي در پي شكست خورده است و اكنون مناطق تحت كنترل آن در اين كشور تنها به مناطق مرزي با سوريه محدود مي‌شود.

اين نخستين بار است كه آمريكا و روسيه يك بيانيه مشترك در مورد سوريه منتشر مي‌كنند. همچنين اشاره به ضرورت «حفظ استقلال، حاكميت و تماميت ارضي سوريه» در متن اين بيانيه براي نخستين بار از سوي دو كشور مورد توافق قرار گرفته است. اين موضوع در شرايطي كه سوريه ميان نيروهاي كرد، نيروهاي مسلح مخالف بشار اسد و نيروهاي دولتي دست‌كم به 3منطقه تقسيم شده از اهميت برخوردار است.

خبرگزاري اينترفكس روسيه در گزارشي همچنين اعلام كرد كه آمريكا و روسيه توافق كرده‌اند كانال‌هاي ارتباطي ميان نيروهاي نظامي دو طرف كه مشغول عمليات در سوريه هستند را باز نگه دارند. اين مسير ارتباطي از سال گذشته و با افزايش حملات نيروهاي آمريكايي و روس عليه مواضع داعش در سوريه ايجاد شده است.

پيش از اين تصور مي‌شد روساي جمهور دو كشور در حاشيه نشست اپك، دومين ديدار رسمي خود را داشته باشند اما به گفته كرملين، «فشردگي برنامه‌ها» مانع از برگزاري چنين نشستي شد. ترامپ و پوتين حدود 4‌ماه پيش در حاشيه نشست سران گروه 20در آلمان براي نخستين بار با هم ديدار كردند. دونالد ترامپ با پايان نشست 2روزه كشورهاي عضو اپك، ديروز ويتنام را به مقصد فيليپين ترك كرد تا در آخرين ايستگاه سفر 12روزه‌اش به شرق آسيا با مقام‌هاي اين كشور هم ديدار كند.

  • پوتين به ترامپ: كار من نبود!

دونالد ترامپ و ولاديمير پوتين ديروز 20 آبان ماه در حالي در ويتنام براي دوربين‌ها دست تكان مي‌دادند كه كيلومترها آن‌طرف‌تر دادستاني آمريكا همچنان مشغول بررسي پرونده ارتباط ترامپ و اطرافيانش با مسكو در ماجراي انتخابات سال گذشته است. مدير پيشين تيم تبليغاتي ترامپ اكنون به جرم ارتباط با روس‌ها در بازداشت به سر مي‌برد و احتمال بازداشت افراد ديگري حتي از ميان چهره‌هاي كليدي كاخ سفيد وجود دارد.

ترامپ بارها اتهامات مطرح شده را رد كرده است. رئيس‌جمهور آمريكا ديروز هم به خبرنگاراني كه او را در پرواز از ويتنام به فيليپين همراهي مي‌كردند گفت: «هر بار پوتين من را مي‌بيند، مي‌گويد: كار من نبود. من حرفش را قبول دارم؛ واقعا حرفش را قبول دارم.» دونالد ترامپ پيش از اين رئيس اف‌بي‌آي را به‌خاطر تحقيقات در مورد نقش احتمالي روس‌ها در پيروزي‌اش اخراج كرده است. سخنان ترامپ در حالي مطرح مي‌شود كه خود او نيز در مظان اتهام قرار دارد.

کد خبر 388116

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha