شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
۰ نفر

روی اروپا حساب کنید. این پیام صریح فیل هوگان، کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا در دیدار با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور درباره آینده روابط ایران و اروپا در پسابرجام و البته پیامدهای هشدار رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام بود.

همایش مشترک فعالان اقتصادی ایران با هیات اروپایی دیروز برگزار شد.

اين مقام ارشد اروپايي كه ديروز وارد تهران شد و روز پرترافيكي را پشت سرگذاشت هم در ديدار با فعالان اقتصادي و هم وزير جهادكشاورزي از آمادگي اتحاديه اروپا براي گسترش همكاري‌هاي اقتصادي به‌ويژه در عرصه تجارت و سرمايه‌گذاري بخش كشاورزي و صنايع مكمل آن خبر داد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، جهانگيري هم خطاب به هوگان اظهار كرد: ايران شريك بسيار معتبري براي اتحاديه اروپا‌ست و اين اتحاديه بايد حساب ويژه‌اي براي همكاري با ايران باز كند. جهانگيري با يادآوري روابط تجاري ايران و اروپا پيش از تحريم‌ها اظهار كرد: با وجود اين ظرفيت‌ها، مي‌توان ده‌ها ميليارد دلار پروژه مشترك براي همكاري‌هاي ايران و اتحاديه اروپا تعريف كرد و مهم اين است كه طرفين براي اجراي توافقات اراده جدي داشته باشند تا توافقات فقط در حد گفت‌وگو و امضا باقي نماند.

وي افزود: دولت ايران از مذاكرات و توافقات صورت گرفته ميان كميسيونر كشاورزي و توسعه روستايي اتحاديه اروپا با وزير جهادكشاورزي حمايت مي‌كند.

معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به پيشنهاد كميسيونر اتحاديه اروپا براي تاسيس دفتر اين اتحاديه در تهران جهت پيگيري توافقات، تصريح كرد: تاسيس دفتر اتحاديه اروپا در تهران مي‌تواند به توسعه روابط كمك كند و اين موضوع هم‌اكنون در دستور كار وزارت امور خارجه ايران قرار گرفته و در حال بررسي است. نشست فعالان اقتصادي بخش كشاورزي و صنايع غذايي ايران با همتايان اروپايي خود جهت تجارت و سرمايه‌گذاري روز گذشته با حضور فيل هوگان، كميسيونر كشاورزي اتحاديه اروپا برگزار شد.

اين مقام ارشد اروپايي تأكيد كرد: شركت‌هاي ايراني بايد نيازهاي مشتريان را بشناسند و براي توليد و عرضه محصولات خوب كشاورزي و صنايع غذايي گام بردارند. اين اظهارنظر در حالي مطرح شد كه مسعود خوانساري، رئيس اتاق تهران خواستار تحول در روابط بانكي ايران و اروپا شد و گفت: ايران آماده جذب سرمايه خارجي است. علي‌اكبر مهرفرد، معاون بازرگاني وزارت جهادكشاورزي هم در اين نشست از تعرفه بالاي اتحاديه اروپا روي كالاهاي كشاورزي و صنايع غذايي انتقاد كرد.

به گزارش همشهري، رئيس اتاق تهران در اين همايش تصريح كرد: توليدكنندگان ايراني مي‌توانند در زمينه‌هاي انتقال تكنولوژي و دانش، استانداردهاي به روز بين‌المللي مواد غذايي، تشكيل تيم‌هاي مشترك تحقيق و توسعه و نيز تجارت محصولات كشاورزي و غذايي و تأمين مواداوليه، در كنار تأمين ماشين‌آلات توليدي با اعضاي اتحاديه اروپا همكاري مشترك داشته باشند.

  • استانداردهاي سخت اروپا

كميسيونر كشاورزي اتحاديه اروپا هم با بيان اينكه غذاي خوب منجر به ارتباط خوب ميان ايران و اروپا خواهد شد، گفت: سختگيرانه‌ترين استانداردها را در سطح دنيا در حوزه صنايع غذايي داريم. فيل هوگان با اشاره به حضور 40شركت بسيار خوب از 19كشور اتحاديه اروپا در اين همايش افزود: ظرفيت‌هاي بسيار بالايي براي همكاري در بازار ايران وجود دارد، به‌نحوي كه در بخش لبنيات، گوشت، ساير مواد غذايي، سبزيجات، شكلات و دانه‌هاي گياهي براي خوراك دام مي‌توانند همكاري‌هاي خوبي را صورت دهند.

اين مقام ارشد اتحاديه اروپا خطاب به فعالان اقتصادي ايران گفت: بايد مطمئن شد كه در مورد مواد غذايي حيواني، خوراك سالمي مصرف مي‌شود و در زنجيره انتقال، حمل‌ونقل، برچسب و ردگيري محصولات غذايي بايد دقت كافي صورت گيرد‌.

‌قائم‌مقام وزير جهادكشاورزي با بيان اينكه توافقنامه تجاري ايران و اوراسيا در مراحل نهايي قرار گرفته است، گفت: تعرفه‌هاي واردات مواد غذايي ايران در اتحاديه اروپا، بسيار بالاست و لازم است كه در اين زمينه تجديدنظر شود؛ البته ايران تصميم دارد كه وارد عضويت سازمان تجارت جهاني شود، به‌ويژه اينكه مذاكرات بين ايران و اوراسيا به توافق نهايي نزديك شده است.

  • امضاي سند تفاهم مشترك

كميسيونر كشاورزي اتحاديه اروپا در ديدار با‌ وزير جهادكشاورزي با ابراز اميدواري نسبت به صادرات زغفران ايراني به كشورهاي اروپايي گفت: هم‌اكنون مقدمات واردات شترمرغ و ماهي قزل‌آلا از ايران به اروپا فراهم شده است‌. وزير جهادكشاورزي هم با تأكيد بر اينكه بايد موانع بانكي هرچه سريع‌تر برطرف شود،

خطاب به اين مقام اروپايي اظهار داشت: قبول داريم در ساليان گذشته در بحث سلامت پسته مشكلاتي داشتيم اما طي يك تا 2دهه گذشته اقدامات خوبي در زمينه سلامت پسته صورت گرفته به‌طوري كه محموله‌هاي برگشتي و مرجوعي پسته از اروپا كاهش يافته و اميدواريم اين حجم برگشتي به صفر برسد. در جريان سفر اين هيات اروپايي 2تفاهمنامه جداگانه براي توليد مشترك بذر ذرت و سورگوم بين بخش خصوصي ايران و فرانسه امضاشده و همچنين صادرات پسته،

شترمرغ، ماهي قزل آلا، اسب ايراني، مواد ژنتيك بذر گياهان و زعفران از ايران به اتحاديه اروپا در اين تفاهمنامه امضا و قرار شد زيرساخت‌هاي لازم براي آن فراهم شود. كميسيونر اتحاديه اروپا بعد از امضاي اين تفاهمنامه، صادرات گوشت گاو و گوسفند بدون محدوديت سني و محصولات لبني، شيرخشك و حتي ميوه خارج از فصل برداشت به ايران را خواستار شد.

کد خبر 388118

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha