یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۵
۰ نفر

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه بالا آمدن آب دریای خزر حتی به اندازه ۵سانتی‌متر تا ۱۰سال آینده می‌تواند بسیار زیانبار و خطرناک باشد، گفت: سطح آب دریای خزر سالانه ۵سانتی‌متر در حال افزایش است.

پروين فرشچي در گفت‌وگو با خبرگزاري آنا افزود: در چند سال اخير حتي تا 18سانتي‌متر نيز پسروي در حريم دريا را شاهد بوديم. برهمين اساس بايد برنامه‌ جامعي براي اين موضوع در دست داشته باشيم و سعي كنيم كه در ساخت‌وساز‌ها و مديريت عمراني براي توسعه در خط ساحلي اين نوسانات را درنظر بگيريم. وي تصريح كرد: متأسفانه ساخت‌وسازهاي غيراصولي در حريم درياي خزر نگراني‌هاي بسياري براي سازمان حفاظت محيط‌زيست ايجاد كرده است زيرا در بسياري از مناطق ساحلي اصول ايمني و استاندارد رعايت نشده؛ به‌طوري كه بايد حريم ساحلي را 60متر در نظر مي‌گرفتيم اما اين موضوع مورد غفلت واقع شده است.

بايد در اين زمينه به مردم هشدارهاي لازم داده شود و مناطق ساحلي تحت تصرف درآيد تا از توسعه پروژه‌هاي عمراني در اين مناطق جلوگيري شود. وي با تأكيد بر افزايش همكاري‌هاي منطقه‌اي در راستاي كاهش آلودگي و پيشروي و پسروي سطح آب درياي خزر گفت: هم‌اكنون برنامه‌اي براي پيشروي و پسروي آب درياي خزر در دست نداريم. اين پديده، پديده‌اي طبيعي و ناشي از نوسانات آب درياست كه هر چند سال يك‌بار بروز مي‌كند. اين پديده باعث خشك‌شدن خليج گرگان و خليج ميانكاله شد. برهمين اساس كارگروه ستاد استاني و ستاد ملي را تشكيل داديم.

به گفته فرشچي، براساس نتايج مطالعات اوليه روي راهكارهاي كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت كار مي‌كنيم و طي اين‌ ماه ضرب‌الاجلي براي اين موضوع درنظر گرفته مي‌شود كه اگر براساس نتايج نياز به لايروبي و اقدامات ديگري بود به سرعت آن را انجام دهيم.

وي ادامه داد: در برنامه ميان‌مدت به‌دنبال تدوين طرح جامع مديريت خليج گرگان و تالاب ميانكاله هستيم. طبيعي است كه با نوسانات آب دريا آلودگي به بخش‌هاي ساحلي نيز نفوذ پيدا كند؛ بنابراين براي اين مسئله بايد نگران ساخت و سازهاي نزديك دريا باشيم و برهمين اساس ضروري است حريم دريا حفظ شود و بايد نگران فعاليت‌هاي عمراني در منطقه باشيم زيرا مشكلات محيط‌زيست جزو مسائل فرامرزي است.

اين مقام مسئول در سازمان حفاظت محيط‌زيست در مورد آلودگي آب درياي خزر نيز گفت: آلودگي آب درياي خزر نسبت به سال‌هاي گذشته افزايش نداشته است اما نمي‌توان پسماندهاي جامد، فاضلاب و ورود گونه‌هاي غيربومي و آلودگي نفتي درياي خزر را ناديده گرفت؛ برهمين اساس سازمان حفاظت‌محيط‌زيست اقداماتي در راستاي مديريت و كاهش آلودگي درياي خزر در دست اجرا دارد و مطالعاتي در اين زمينه صورت گرفته و راهكارهايي نيز تعيين شده است كه براي اجرا نيازمند سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي و خارجي است.

کد خبر 388139

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha